• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Kan knappt spela men har en oerhört fin gitarr! 🥰
Tragglar mig genom ackordbyten osv, just nu rythm till Hey Joe, bra för ackordbyten.

Har inte ens en förstärkare än.
Tittar på Boss Katana 50, men jag är inte intresserad av att koppla upp dator till den och konfigurera och skit, vill bara dra på och lira.
Samt så äger jag ingen dator...
20210108_215854.jpg
Har också en katana. Inte kopplat nånting och är väldigt nöjd. Jag spelar mest metal men den klarar väl av det mesta kanske.

Har köpt och gjort iordning en tele jag alltid velat ha.
Hardtailstall och humbuckerfräsning i stallposition.
Denna har även den fräsningen i halsläge också, men denna gura är tänkt som min metal/ Billy Gibbons -stuk-gitarr...

Har fått dona en hel del med denna för att göra den spelbar. Kan lägga upp här vid tillfälle :)

AF0A6DB2-7EC6-41B8-978A-1863686E918B.jpeg

Har köpt och gjort iordning en tele jag alltid velat ha.
Hardtailstall och humbuckerfräsning i stallposition.
Denna har även den fräsningen i halsläge också, men denna gura är tänkt som min metal/ Billy Gibbons -stuk-gitarr...

Har fått dona en hel del med denna för att göra den spelbar. Kan lägga upp här vid tillfälle :)

AF0A6DB2-7EC6-41B8-978A-1863686E918B.jpeg
Tiny Terror, Peavey.....och en Tele?
Nåja, kul är det säkert

Har också en katana. Inte kopplat nånting och är väldigt nöjd. Jag spelar mest metal men den klarar väl av det mesta kanske.
Du behöver inte koppla upp datorn för att lira. Den har fina program ur lådan. Jag har en så jag vet. Vill man ha specifika program så får man koppla in och ladda upp, men som sagt, inte nödvändigt.

Sålde av min Marshall-stack med rörstärkare för tre år sedan och har inte tittat bakåt sedan dess. Kul när man är i tonåren, men med tre små barn och spelandet begränsas till ett fåtal tillfällen i halvåret så inser man det orimliga i att ha grejer som bara låter bra när man skruvar upp till 11.

IMG_20210410_135451.jpg

Les Paulen är mest ögongodis nu för tiden. Spelar jag gör jag det på min Epiphone, eller ännu hellre akustiskt.

IMG_20210410_135558.jpg

Dröm!

Grym relic på telen, är det en Frankenstein eller?
Ja det får man säga:) Ett hopplock som ändrat skepnad ett antal gånger. Hals, stämskruvar, stallplatta och elektronik köpte jag typ 2004. Det kommer från Tyska Rockinger(typ motsvarande Allparts el. dyl) Kroppen kommer från Musikraft och den har jag klätt med bladguld. Därefter lackad med en tunn vattenbaserad klarlack. Halsen är oljad och inte lackad. Har haft allt från vanliga telepups via två gamla Dimarzio PAF till nu en TV-Jones-pup.

Ska se om jag kan få fram lite bilder från Photobucket...

Edit: Går inte att titta med hög upplösning utan inloggning på Photobucket.

Senast ändrad:
Hej på er. Jag funderar på att sälja min gamla strata och köpa en Strandberg istället. Det är ju två helt olika gitarrer, men jag tror att en Strandberg skulle passa mig bättre. Är det någon som har erfarenhet av märket?

BB18B90B-21F8-4D32-B1FB-2FC53F1FE180.jpeg

Hej på er. Jag funderar på att sälja min gamla strata och köpa en Strandberg istället. Det är ju två helt olika gitarrer, men jag tror att en Strandberg skulle passa mig bättre. Är det någon som har erfarenhet av märket?

BB18B90B-21F8-4D32-B1FB-2FC53F1FE180.jpeg

Har provat några på mässor (både hans billigare serier och de dyrare) men de är inte riktigt min typ av gitarr. Oaktat hur de spelar och ser är de helt galet ergonomiska. Allt annat är ju ändå bara en smaksak.

Har provat några på mässor (både hans billigare serier och de dyrare) men de är inte riktigt min typ av gitarr. Oaktat hur de spelar och ser är de helt galet ergonomiska. Allt annat är ju ändå bara en smaksak.
Ok, tack för din input. Det är mycket den ergonomiska aspekten som lockar mig. Sen tror jag att jag kommer gilla att det är en lite mindre gitarr. Inte skallängden då, utan avsaknad av huvud och en reducerad kropp.
Vad var det som inte riktigt föll dig i smaken?

Ok, tack för din input. Det är mycket den ergonomiska aspekten som lockar mig. Sen tror jag att jag kommer gilla att det är en lite mindre gitarr. Inte skallängden då, utan avsaknad av huvud och en reducerad kropp.
Vad var det som inte riktigt föll dig i smaken?

Halsprofilen var inte riktigt min grej, var inte bekväm med fanfrets, mickarna var för heta och lite sånt. Så absolut inget fel på dem alls utan bara en fråga om personlig smak.

Om man ändå hade haft dessa pengar att lägga på en gitarr. Eller vad säger du @Fixxxer? :D
Lite fel i texten dock, det är inte hans nr1. Han har flera och hans favorit har han fortfarande kvar. Tveksamt om den går för den summan dock.

KH.PNG

Min mancave är ynkligt liten och trång. Det är bokstavligen en garderob.

Mancave.jpg

Att sitta och spela gitarr i detta trånga utrymme är otroligt jobbig då det är sjukligt lätt hänt att dunka i både gitarrkropp och huvud i saker omkring.
Mina tankar har därför senaste tiden ägnats åt hur detta problem ska lösas. Eftersom flytt till annat rum eller annat boende inte är aktuellt så kom jag bara på en enda lösning, nämligen att skaffa en mindre gitarr att ha i garderoben.
Eftersom jag är uppväxt och präglad av musik på 80-talet så gick mina tankar till Steinberger och mycket riktigt så finns den ikoniska gitarr kvar i ny tappning. (lånad bild)
Steinberger.jpg

Efter en del läsande och analyserande så gick dock denna bort. Mest på grund av att det krävs så kallade double ball strängar vilka är dyrare och i mindre variation, och sedan även för att volymratten sitter direkt under bakre micken vilket stör min pickinghand som attans.

Sökningen gick vidare och det jag hittade efter Steinberger var allt annat än budgetvänliga alternativ. Rekommendationer på diverse forum när de diskuterade headless gitarrer var Strandberg och Kiesel vars modeller startar på ca 16k och sedan går uppåt. Allt för mycket pengar att satsa på en gitarr som ska hållas i garderoben och när jag inte ens vet om en headless kommer kännas ok.

Sökande gick vidare mot "budget headless guitars" och ganska många kinakopior dök så klart upp både på google och youtube och förväntningarna att kunna hitta en headless till ok pris och kvalitet började bli väldigt låga.

Så dök ett märke upp igen och igen och igen. Eart! Vad står det? Fart? Earth? Näe, Eart står det. Vad är det för skit tänkte jag. Hittar mer och mer reviews som höjer dessa gitarrer till skyarna. Säljs på Amazon i USA och de säljer tydligen slut väldigt snabbt. Specarna låter väldigt bra med saker som 5 piece neck, polished stainless steel frets, rosted maple neck osv osv. Lite hit or miss vid köp men de flesta kan inte tro att dessa gitarrer kan säljas till de priser de säljs för, vilket är runt $300. Polerade rostfria frets och bra materialval på en gitarr för 300 dollar!? Måste vara köpta reviews tänkte jag. Fortsatte kolla på unboxings och reviews på youtube och överlag så verkar alla sjukt nöjda och på alla bilder och filmer så ser det bra ut.
Äsch tänker jag, jag chansar och beställer en. Då de inte säljs via svenska Amazon så kollade jag ebay och där hittar jag, vad jag tror, Earts offentliga kanal. Slänger iväg en beställning 28 april med leveransdatum satt till någon gång mellan 24 maj och 17 juni. Den kom idag!? 6 dagar direkt från fabrik i Kina. Det var snabba ryck.

Jag är fullt medveten om att detta är en Strandberg knock-off vad gäller kroppsform men när det kommer till gitarrer så hänger jag inte upp mig på det. Jag menar, vilka modeller påminner inte på något sätt om strata, tele eller LP om man kollar. Huvudet är ju iaf ingen kopia. :)

Här kommer lite bilder.
Gura_01.jpg

Gura_02.jpg

Gura_03.jpg

Gura_04.jpg

Gura_05.jpg

Gura_06.jpg

Bytte strängar från .010-.046 som satt på till .009-.042, oljade greppbrädan som var ganska skitig och torr och justerade trussrod lite. Bland de bästa fretjobs jag sett någon gång, otroligt sköna. Intonering var perfekt. Halsen grymt skön satin finish. Ser man till priset på 2970 kr inkl frakt så är det så otroligt mycket gitarr för pengarna. Jag är sjukt nöjd. Har sedan 80-talet nästan bara spelat diverse Ibanez Prestige och signaturmodeller och har de som referens. Bättre finish overall på Ibz men denna är bättre på vissa grejer och sämre på andra.

Tillbaka
Topp