Min mancave är ynkligt liten och trång. Det är bokstavligen en garderob.
Att sitta och spela gitarr i detta trånga utrymme är otroligt jobbig då det är sjukligt lätt hänt att dunka i både gitarrkropp och huvud i saker omkring.
Mina tankar har därför senaste tiden ägnats åt hur detta problem ska lösas. Eftersom flytt till annat rum eller annat boende inte är aktuellt så kom jag bara på en enda lösning, nämligen att skaffa en mindre gitarr att ha i garderoben.
Eftersom jag är uppväxt och präglad av musik på 80-talet så gick mina tankar till Steinberger och mycket riktigt så finns den ikoniska gitarr kvar i ny tappning. (lånad bild)
Efter en del läsande och analyserande så gick dock denna bort. Mest på grund av att det krävs så kallade double ball strängar vilka är dyrare och i mindre variation, och sedan även för att volymratten sitter direkt under bakre micken vilket stör min pickinghand som attans.
Sökningen gick vidare och det jag hittade efter Steinberger var allt annat än budgetvänliga alternativ. Rekommendationer på diverse forum när de diskuterade headless gitarrer var Strandberg och Kiesel vars modeller startar på ca 16k och sedan går uppåt. Allt för mycket pengar att satsa på en gitarr som ska hållas i garderoben och när jag inte ens vet om en headless kommer kännas ok.
Sökande gick vidare mot "budget headless guitars" och ganska många kinakopior dök så klart upp både på google och youtube och förväntningarna att kunna hitta en headless till ok pris och kvalitet började bli väldigt låga.
Så dök ett märke upp igen och igen och igen. Eart! Vad står det? Fart? Earth? Näe, Eart står det. Vad är det för skit tänkte jag. Hittar mer och mer reviews som höjer dessa gitarrer till skyarna. Säljs på Amazon i USA och de säljer tydligen slut väldigt snabbt. Specarna låter väldigt bra med saker som 5 piece neck, polished stainless steel frets, rosted maple neck osv osv. Lite hit or miss vid köp men de flesta kan inte tro att dessa gitarrer kan säljas till de priser de säljs för, vilket är runt $300. Polerade rostfria frets och bra materialval på en gitarr för 300 dollar!? Måste vara köpta reviews tänkte jag. Fortsatte kolla på unboxings och reviews på youtube och överlag så verkar alla sjukt nöjda och på alla bilder och filmer så ser det bra ut.
Äsch tänker jag, jag chansar och beställer en. Då de inte säljs via svenska Amazon så kollade jag ebay och där hittar jag, vad jag tror, Earts offentliga kanal. Slänger iväg en beställning 28 april med leveransdatum satt till någon gång mellan 24 maj och 17 juni. Den kom idag!? 6 dagar direkt från fabrik i Kina. Det var snabba ryck.
Jag är fullt medveten om att detta är en Strandberg knock-off vad gäller kroppsform men när det kommer till gitarrer så hänger jag inte upp mig på det. Jag menar, vilka modeller påminner inte på något sätt om strata, tele eller LP om man kollar. Huvudet är ju iaf ingen kopia.
Här kommer lite bilder.
Bytte strängar från .010-.046 som satt på till .009-.042, oljade greppbrädan som var ganska skitig och torr och justerade trussrod lite. Bland de bästa fretjobs jag sett någon gång, otroligt sköna. Intonering var perfekt. Halsen grymt skön satin finish. Ser man till priset på 2970 kr inkl frakt så är det så otroligt mycket gitarr för pengarna. Jag är sjukt nöjd. Har sedan 80-talet nästan bara spelat diverse Ibanez Prestige och signaturmodeller och har de som referens. Bättre finish overall på Ibz men denna är bättre på vissa grejer och sämre på andra.