• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Tack för era svar. Borde nog inte oroa mig, så länge jag har koll på skruvarna efter tvätten som ni säger.

Ärvde nyligen en Citizen av min far som han fick som bröllopsgåva 1985. Herre jösses va den var skitig! Han har bara rengjort den lite försiktigt under alla dessa år. Min far är ingen klockentusiast så ultraljudstvätt är ingenting han någonsin använt. Ska köpa min första tvätt på fredag och återkommer med före och efter bilder då.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Efter att ha hittat denna tråden så inser jag att även om man tror sig gå runt med en ren länk så är det nog fan inte så!
Kollade runt lite och hittade en på Classe som tom har hållare för klockor - kan det bli bättre är frågan?
Vad tror ni:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...rengoring/ultraljudstvatt-cd-3800-50-w-p40490
eller
https://www.clasohlson.com/se/Ultraljudstvätt-850-ml-/38-6601#moreinfo
De funkar utmärkt för den peng de kostar. Så för hemanvändaren, jättebra! Mer yrkesmässigt så är de för klena i ultraljudet och värmen samt dessutom alltför små.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Efter att ha hittat denna tråden så inser jag att även om man tror sig gå runt med en ren länk så är det nog fan inte så!
Kollade runt lite och hittade en på Classe som tom har hållare för klockor - kan det bli bättre är frågan?
Vad tror ni:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...rengoring/ultraljudstvatt-cd-3800-50-w-p40490
eller
https://www.clasohlson.com/se/Ultraljudstvätt-850-ml-/38-6601#moreinfo
Jag har en från kjell, är hur nöjd som helst.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Jag har en från kjell, är hur nöjd som helst.
Såg nu att där man kan hänga klockan har en liten detalj som jag inte tycker om: hänger man klockan så kommer inte tvätten åt hela armbandet! Mao så måste ju armbandet av för att man ska få det ordentligt rent!
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Mina länkar verkar ha levt väl med hjälp av tandborste och ljummet vatten för inte gjorde ultraljudstvätt från Classe någon direkt synlig skillnad.
Testade med en smutsig hålborr och där luckrades väl smutsen upp litegrann men absolut inte som jag föreställde mig.
Blir att lämna tillbaka och testa Kjells tvätt istället
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Mina länkar verkar ha levt väl med hjälp av tandborste och ljummet vatten för inte gjorde ultraljudstvätt från Classe någon direkt synlig skillnad.
Testade med en smutsig hålborr och där luckrades väl smutsen upp litegrann men absolut inte som jag föreställde mig.
Blir att lämna tillbaka och testa Kjells tvätt istället

Ska nog testa en ultraljudstvätt med
Jag använder den här ultraljudstvätten, varje dag. Prisvärd även om den gått upp i pris sedan jag köpte.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/803155/Ultraaanipesuri-RST-3-litran-sailiolla
Hur gick det med Kjelletvätten, @Back ?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Inte för att va den, men VAD GÖR NI MED ERA LÄNKAR?!?!?!! Hur blir dom så smutsiga?!
Varje gång jag tvättat länken blir vattnet knappt smutsigt. Trodde att maskinen inte funkade men nu tror jag mer att jag bara har en ren länk.
 

urkronan

Omega
Köpte ultraljud tvätten från clas ohlsson idag och körde igenom en gammal otvättad länk med riktigt bra resultat. Tyvärr ingen bild på länken innan, men skitigt vatten blev det.. :wtf:
20190413_102509.jpg
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Å ena sidan vill jag köpa en ultraljudstvätt för att tvätta länkar och undvika detta:

Smuts från dagens loppisfynd. Tippar på att denna länk aldrig någonsin sett vatten.
DSC_1703.JPG
DSC_1702.JPG
DSC_1707.JPG
DSC_1704.JPG

Å andra sidan vill jag inte behöva hantera sånt här vatten :wtf:

Köpte ultraljud tvätten från clas ohlsson idag och körde igenom en gammal otvättad länk med riktigt bra resultat. Tyvärr ingen bild på länken innan, men skitigt vatten blev det.. :wtf:
20190413_102509.jpg

Hur ofta tvättar ni era länkar? En gång i månaden?
 

Husse

Patek
Å ena sidan vill jag köpa en ultraljudstvätt för att tvätta länkar och undvika detta:



Å andra sidan vill jag inte behöva hantera sånt här vatten :wtf:



Hur ofta tvättar ni era länkar? En gång i månaden?
Det är ju tur att man inte kör samma klocka hela tiden...
Har faktiskt varit med om länkar som inte gått att rädda!
Antar att man rengör länken lite för sällan!
 

urkronan

Omega
Å ena sidan vill jag köpa en ultraljudstvätt för att tvätta länkar och undvika detta:



Å andra sidan vill jag inte behöva hantera sånt här vatten :wtf:



Hur ofta tvättar ni era länkar? En gång i månaden?
Beror väl på, roterar man flera klockor behövs det nog inte så ofta. Sommaren blir väl värst med smuts. Jag tror jag kommer klara mig lätt på att ta en tvättrunda varannan månad för att ha allt i topptrim.
 
Topp