Psykel
Pandion
Den var bokstavligt talat fullproppad mellan varenda länkbit, på båda sidorna!Lite smågeggig!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den var bokstavligt talat fullproppad mellan varenda länkbit, på båda sidorna!Lite smågeggig!![]()
Grymt!Den var bokstavligt talat fullproppad mellan varenda länkbit, på båda sidorna!
Intressant, ja men inget för kräsmagade!Mycket intressant tråd detta.
Gäller ju alltid, bara länk inte klockan i ultraljudstvätten.Äger liten ultrasound cleaner som jag har köpt från ebay. Made in China grej. Betalade typ $30. Men det funkar hyfsat bra. Man måste bara alltid plocka watch head bort och lägga endast Bracelet in i cleaner dock.
Fick komplettera med lite tandpetarpill, men efter det så!Grymt!
Otroligt effektivt med UL-tvätt!
Fick km nån skräpklocka på Erikshjälpen. Försökte rädda länken på den, anade att den såg bra ut.
Den var så smutsig att det bara frasade när jag försökte böja den!
Länkbitarna var ”torrskitiga” som sandpapper!
Har ingen UL-tvätt där och tänker inte ta dit min!
Efter fem kokningar med Yes, gav jag upp, den hade bara blivit aningen bättre!
Din länk blev perfekt!
Både Clas i sjön och Kjell har helt ok UL-tvättar, tänkte själv att det var fånigt att snåla på en sån när klockorna och frugans bling kostar så mycket mer!Man vaskar det som en panna med svart guld
Men det blev bra efter aggressiv handpåläggning.
Tror det blir att köpa en UL tvätt nu
![]()
![]()
Jo, har ju jobbat på Erikshjälpen och sett ett och annat...UV tvätt efter 10min.
Tvätta alltid när ni köper begagnat
![]()
Smuts, döda hudceller och ännu mer smuts finns det gott om i länkar som inte rengjorts på ett tag. In med länken i ultraljudsbadet, slå på värmen, 4 droppar rengöringsmedel samt 4 droppar ammoniak gör susen!
Bildserie
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kort film där man ser hur smutsen avlägsnas
Andra ronden, 2min:
![]()
Sådärja! Mindre smutsig länk och en gladare ägare
![]()
Med risk för att bli dumförklarad - går det rent teoretiskt att tvätta en vintageurtavla i ultraljudstvätt? Någon som testat? Hur är det annars med andra metaller, säg zink (reaktion på zinkpest?), rost?
En kanske dum fråga men jag ställer den ändå. Pratade klockor med en kollega på jobbet igår, och han sa att om man använder en ultraljudstvätt för rengöring av länkar, så är risken stor att skruvarna i länken lossnar. Han menade att värmen och vibrationerna kunde göra så att skruvarna helt enkelt lossnade/skruvades ur. Kan han ha en poäng i detta?
En kanske dum fråga men jag ställer den ändå. Pratade klockor med en kollega på jobbet igår, och han sa att om man använder en ultraljudstvätt för rengöring av länkar, så är risken stor att skruvarna i länken lossnar. Han menade att värmen och vibrationerna kunde göra så att skruvarna helt enkelt lossnade/skruvades ur. Kan han ha en poäng i detta?
inte alla skruvar är limmade, men om det är lim i skruvhålet så kan det släppa av vibrationerna/värmen. Kolla över skruvarna snabbt så är du på den säkra sidan, tar max några sekunder.En kanske dum fråga men jag ställer den ändå. Pratade klockor med en kollega på jobbet igår, och han sa att om man använder en ultraljudstvätt för rengöring av länkar, så är risken stor att skruvarna i länken lossnar. Han menade att värmen och vibrationerna kunde göra så att skruvarna helt enkelt lossnade/skruvades ur. Kan han ha en poäng i detta?