• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Husse

Patek
Den var bokstavligt talat fullproppad mellan varenda länkbit, på båda sidorna!
Grymt!
Otroligt effektivt med UL-tvätt!
Fick km nån skräpklocka på Erikshjälpen. Försökte rädda länken på den, anade att den såg bra ut.
Den var så smutsig att det bara frasade när jag försökte böja den!
Länkbitarna var ”torrskitiga” som sandpapper!
Har ingen UL-tvätt där och tänker inte ta dit min!
Efter fem kokningar med Yes, gav jag upp, den hade bara blivit aningen bättre!
Din länk blev perfekt!
 
Äger liten ultrasound cleaner som jag har köpt från ebay. Made in China grej. Betalade typ $30. Men det funkar hyfsat bra. Man måste bara alltid plocka watch head bort och lägga endast Bracelet in i cleaner dock.
 

Psykel

Patek
Grymt!
Otroligt effektivt med UL-tvätt!
Fick km nån skräpklocka på Erikshjälpen. Försökte rädda länken på den, anade att den såg bra ut.
Den var så smutsig att det bara frasade när jag försökte böja den!
Länkbitarna var ”torrskitiga” som sandpapper!
Har ingen UL-tvätt där och tänker inte ta dit min!
Efter fem kokningar med Yes, gav jag upp, den hade bara blivit aningen bättre!
Din länk blev perfekt!
Fick komplettera med lite tandpetarpill, men efter det så!
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Om jag la upp bilder på vissa länkar vi får in på jobbet hade ni inte kunnat äta resten av dagen. Man får kreta bort en matsked med ingrott grönbrunt smuts som är lite lagom mögelluddigt innan man ens kan tänka på att lägga ner i ultraljudet.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Gjorde ren en sån där extremt vidrig länk i helgen och började med att den fick ligga ett dygn i avfettning, tvättabilenavfettning alltså. Sen spolade jag med varm vatten. Sedan på med 5-56 och sen diskmedel och vatten. Blev riktigt bra tillslut.

Slutsatsen är att jag kan rekommendera avfettning och 5-56 när länken är sådär fruktansvärt vidrig! Tyvärr inga bilden på länken i dess olika stadier med en bild på 5-56 kan jag bjuda på.
578FA801-030E-4E76-9586-3E9F1AF7E70B.jpeg
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Den här tråden har fått mig att inse att jag måste ta fram min UL-tvätt efter sommarens hetta och tvätta mina svettiga länkar :)
 

Igge

Panerai
Smuts, döda hudceller och ännu mer smuts finns det gott om i länkar som inte rengjorts på ett tag. In med länken i ultraljudsbadet, slå på värmen, 4 droppar rengöringsmedel samt 4 droppar ammoniak gör susen!

Bildserie
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Kort film där man ser hur smutsen avlägsnas

Andra ronden, 2min:
image.jpg


Sådärja! Mindre smutsig länk och en gladare ägare :)
image.jpg

Vilken funktion har ammoniaken?
Alltså vad den löser. Diskmedlet löser ju fettet.
 
Jag låter mina dyksäkra klockor bada i Yesvatten minst en gång i veckan alltså dom jag använder.
Även min applewatch åker i.
De som inte används blev badade innan de åkte i lådan.
 

Larstl

Omega
Med risk för att bli dumförklarad - går det rent teoretiskt att tvätta en vintageurtavla i ultraljudstvätt? Någon som testat? Hur är det annars med andra metaller, säg zink (reaktion på zinkpest?), rost?
 

Emil4

Cartier
Glöm inte heller att ultraljudstvättar blir dåliga med åren, så köper man en begagnad är det lätt att testa, spänn ett snöre över tvätten, häng remsor av aluminiumfolie ner i vattnet, är folien hel efter en körning, så är det bara köpa ny tvätt.
 

Emil4

Cartier
Med risk för att bli dumförklarad - går det rent teoretiskt att tvätta en vintageurtavla i ultraljudstvätt? Någon som testat? Hur är det annars med andra metaller, säg zink (reaktion på zinkpest?), rost?

Vet att aluminium trasas sönder av ultraljud, blir porer i metallen, vet inte helt hundra hur det blir med zink dock.
 
En kanske dum fråga men jag ställer den ändå. Pratade klockor med en kollega på jobbet igår, och han sa att om man använder en ultraljudstvätt för rengöring av länkar, så är risken stor att skruvarna i länken lossnar. Han menade att värmen och vibrationerna kunde göra så att skruvarna helt enkelt lossnade/skruvades ur. Kan han ha en poäng i detta?
 

jurassicjay

Cartier
En kanske dum fråga men jag ställer den ändå. Pratade klockor med en kollega på jobbet igår, och han sa att om man använder en ultraljudstvätt för rengöring av länkar, så är risken stor att skruvarna i länken lossnar. Han menade att värmen och vibrationerna kunde göra så att skruvarna helt enkelt lossnade/skruvades ur. Kan han ha en poäng i detta?

Kan hända. Sedan om risken är stor vet jag inte. Har aldrig hänt mig personligen i alla fall, fast klart det kan hända. Ett tips är ju att kontrollera samtliga skruvar efter tvätt!
 

Emil4

Cartier
En kanske dum fråga men jag ställer den ändå. Pratade klockor med en kollega på jobbet igår, och han sa att om man använder en ultraljudstvätt för rengöring av länkar, så är risken stor att skruvarna i länken lossnar. Han menade att värmen och vibrationerna kunde göra så att skruvarna helt enkelt lossnade/skruvades ur. Kan han ha en poäng i detta?

Det stämmer, så man bör kontrollera skrivarna efter, det tar dock rätt lång tid för dom att skruva ur sig, men man bör absolut ha lite koll.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
En kanske dum fråga men jag ställer den ändå. Pratade klockor med en kollega på jobbet igår, och han sa att om man använder en ultraljudstvätt för rengöring av länkar, så är risken stor att skruvarna i länken lossnar. Han menade att värmen och vibrationerna kunde göra så att skruvarna helt enkelt lossnade/skruvades ur. Kan han ha en poäng i detta?
inte alla skruvar är limmade, men om det är lim i skruvhålet så kan det släppa av vibrationerna/värmen. Kolla över skruvarna snabbt så är du på den säkra sidan, tar max några sekunder.
Det är dock ingen anledning till att inte tvätta länken i ultraljudsbad:)
 
Topp