• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Å ena sidan vill jag köpa en ultraljudstvätt för att tvätta länkar och undvika detta:

Å andra sidan vill jag inte behöva hantera sånt här vatten :wtf:

Hur ofta tvättar ni era länkar? En gång i månaden?

Jag brukar försöka ha lite "koll" på mina länkar. Ser jag att det börjar samlas lite svart smuts osv, då kör jag ultraljudstvätten och sedan en ordentlig rengöring med tandborste mild tvål. Vill inte stretcha länkarna i onödan. Annars brukar jag torka av klockan lite lätt efter att jag tagit av mig den innan läggdags. Då åker nattbeatern på. Kan inte vara klocklös. Men ungefär en gång i månaden får nog de klockor som får mest handledstid en ordentlig tvätt.

Det är ju jättekul att se hur vattnet blir smutsigare och smutsigare.
Enda klockrelarerade pryl fugan gillar!
Vi sitter tillsammans och glor ner i baljan! :)
Kul att höra! Försökte en gång få min fru att sitta med mig så att vi tillsammans kunde bevittna underverket ultraljudstvätten gjorde. Men så fort vattnet började bli svart så fick hon kväljningar och reste sig upp och gick.

Har sabbat en vit skjorta och pikétröja pga smuts o mög från skitiga länkar. Det blir liksom en oljig sörja som fan aldrig går bort i tvätten. Stå inte med armarna i kors om du har en skitig länk. ;)

Här har ni lite härliga före/efter på en 1803 från 1977

Före
1.jpg
2.jpg
3.jpg

Efter
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg

Bikarbonat, någon som testat det?
Ska ju funka till typ allt.
Kanske redan är nämnt här inne.

Yuuk ser ju inte nice ut i kärlet, dvs att det är skiten man burrit runt handleden, din egen smuts eller köpesmuts? (EBay, Tradera osv)
Jag har haft den sen ny, tack & lov. Den har även legat till sig oanvänd några år. Beggade länkar lär ju åka i grytan illa kvickt.

Senast ändrad:
Upphittad länk här hemma, får gå i tvätten. Observera inrökta gula kanten.
1558437415203182139938730696545.jpg

Efter tvätt, lite renare men får gå en gång till.
1558438690826390090437907002287.jpg

Senast ändrad:
Köpte Clas Ohlssons ultraljudstvätt, men efter ett par gånger så slutade knapparna fungera, så den får åka tillbaka. :(
Lät rätt myckte, men det kanske alla gör?

Störde mig på den dåliga kvaliteten och min inre nörd drev mig ut på nätet för se vad en högkvalitativ ultraljudstvätt går på, vilket ju är lite svårt att avgöranär man inte har någon erfarenhet... Men det hindrar mig inte från att dela med mig av min amatörbedömning här. :) Vid första anblick hittar man en del som ser rätt industriellt och förtroendingivande ut för typ 1000-1500 kr, men tyvärr verkar det vara en del fasad. Det jag hittade som verkade gediget var märket Bandelin från Tyskland, men då går de på 3-4 000 kr för de minsta modellerna.

Sen hade jag säkert bara otur och det är fullt tillräckligt med en tvätt för 500 kr, men det är ju också fullt tillräckligt med en kvartzklocka för 500 kr... :)

Köpte Clas Ohlssons ultraljudstvätt, men efter ett par gånger så slutade knapparna fungera, så den får åka tillbaka. :(
Lät rätt myckte, men det kanske alla gör?

Störde mig på den dåliga kvaliteten och min inre nörd drev mig ut på nätet för se vad en högkvalitativ ultraljudstvätt går på, vilket ju är lite svårt att avgöranär man inte har någon erfarenhet... Men det hindrar mig inte från att dela med mig av min amatörbedömning här. :) Vid första anblick hittar man en del som ser rätt industriellt och förtroendingivande ut för typ 1000-1500 kr, men tyvärr verkar det vara en del fasad. Det jag hittade som verkade gediget var märket Bandelin från Tyskland, men då går de på 3-4 000 kr för de minsta modellerna.

Sen hade jag säkert bara otur och det är fullt tillräckligt med en tvätt för 500 kr, men det är ju också fullt tillräckligt med en kvartzklocka för 500 kr... :)
Räcker gott med en enkel maskin, du har bara haft otur med måndagsexemplar.
Haft en i mer än 1 år+ utan problem.

Förstår om du behöver tvätta många saker, då kanske det lönar sig med en i bättre kvalitet för några tusenlappar.

Tandborste använder jag också mellan ultraljudstvätt omgångarna.
Köpta länkar EBay, Tradera osv körs alltid i ultraljudet direkt vid hemkomst, brukar vara mycket skit i vattnet efter.

Fick med ett oväntat kul Speidelflex med ett spontanköp.

Mycket mumsigt DNA med distinkt tobakslukt innan.

078B36B3-3E67-4B5D-BA87-A65B206B4CBA.jpeg

Tio minuter i den nyinköpta ultraljudstvätten gör rejäl skillnad. Ska ta ett varv med tandborste sen också.

5794F875-A01A-43C7-9EA2-C88CC56043A8.jpeg

Fråga, är anledningen till att du också kör med tandborste att ultraljudstvätten inte kommer åt på alla ställen på länken?

Precis så. Flexlänkarna blir ärligt talat halvdant resultat med som bäst i tvätten. Vanliga länkar blir mycket bättre.
Ja, har själv en stållänk som jag känner skulle behöva tvättas då jag inte gjort det hittills. Är en gammal cartier santos-länk med skruvar. Va ett tag inne på att skaffa en billigare ultraljudstvätt men kanske räcker med att köra Yes+tandborste.

Tillbaka
Topp