• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Nissenutz

Patek
2-Faktor
För en som inte har ultraljudstvätt.
Vad kan man blanda ihop med hushålsgrejjer för att göra rent länk med?
Jag har kört ljummet vatten, sopa och tandborste men tänkte att någon typ av bad vore på sin plats:)
Ta den blandningen i en skål och låt länken ligga då? Så gjorde jag med min länk till BB36
 

Psykel

Patek
För en som inte har ultraljudstvätt.
Vad kan man blanda ihop med hushålsgrejjer för att göra rent länk med?
Jag har kört ljummet vatten, sopa och tandborste men tänkte att någon typ av bad vore på sin plats:)
Klassiska propplösaren i form av att blanda salt och bikarbonat och hälla ättika på kanske kan funka?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
@Orco, Kör som du tänkte men ta hett vatten och snåla inte med diskmedlet.
Annars kan du få köpa en gammal ultra av mig, du är ju ändå i mina trakter ibland. Tongeneratorn fungerar bra men elementet har lagt av, så pratar småpengar i nivå.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Kanoners! Ska ge på länken en omgång nu i helgen så återkommer med hur de blev:)
Lät min ligga så i någon timma sen borstade lite lätt med tandborste medan den låg i badet
IMG_20180614_234231.jpg
 

Husse

Patek
Hmm kanske är jag som är känslig bara men jag tycker alltid att ättika har en tendens att klänga sig fast ordentligt.
Att spola av ättika från rostfritt måste gå perfekt!
Ättika löser sig omedelbart i vatten!
Är nog bara ditt doftsinne som spelar dig ett spratt @Hellebring.
Testa en UL-tvätt istället!
Alternativt skölj med HETT vatten varje dag vid handtvätt!
 

Hellebring

Cartier
Att spola av ättika från rostfritt måste gå perfekt!
Ättika löser sig omedelbart i vatten!
Är nog bara ditt doftsinne som spelar dig ett spratt @Hellebring.
Testa en UL-tvätt istället!
Alternativt skölj med HETT vatten varje dag vid handtvätt!
Hehe jag har ul-tvätt. Är bara fundersam över att ättika så ofta rekommenderas för att rengöra olika grejer då det inte alltid verkar gå bort.
 

Husse

Patek
Hehe jag har ul-tvätt. Är bara fundersam över att ättika så ofta rekommenderas för att rengöra olika grejer då det inte alltid verkar gå bort.
Mittåt!
Säger nog nej till ättika ändå!
Fan, min hjärna kan aldrig låta nåt passera!
Sålde Anders-Petters sortiment för en himla massa år sedan.
Vi fick tillbaka en del rostiga produkter, fick då lära mig av deras säljare att allt rostfritt som inte är nyproducerat, innehåller återanvänt stål från -70 talsbilar. Det var så dåligt att det fortfarande ger rostfritt som är rostfördröjt!
Ättika är så pass korrosivt att jag inte vill använda det!
Vad är det för fel på Yes?
Det finns ett fåtal tillverkare som köper helt nyproducerat stål!
 

ittam

Audemars
För en som inte har ultraljudstvätt.
Vad kan man blanda ihop med hushålsgrejjer för att göra rent länk med?
Jag har kört ljummet vatten, sopa och tandborste men tänkte att någon typ av bad vore på sin plats:)
Har du länken lös är ett alternativ att koka/sjuda den i Yes och vatten. Skummar rejält i början men rent blir det. Har lyckats få bort mycket äckligt DNA på det sättet.
 

Husse

Patek
Har du länken lös är ett alternativ att koka/sjuda den i Yes och vatten. Skummar rejält i början men rent blir det. Har lyckats få bort mycket äckligt DNA på det sättet.
DNA är inte mysigt!
Är det riktigt grönjävligt, taggig stållänk (jo, dom finns!)
Bärja med ett bad över natten i Mac-seriens Prickfritt!
Skölj i hetvatten och fortsätt med Yes!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Inte testat själv, ännu... Men har en kollega som använder Autoglym på länkar med riktigt hård och intorkad smuts.
Enligt den som använder det, ner med armbandet i burken. Spruta på rengöringsmedlet, ner i lådan och skaka och vattnet blir grått. Skaka mera, skiten börjar lossna i små klumpar, skaka ännu mera och vätskan blir mörkgrå och mer klumpar lossnar, skölj, nästan all smuts borta. Ta det sista med tandborste och mer Autoglym. Kan enl. kollegan spara in en halv dags tvättning i ultraljudet.
FB_IMG_1533071091015.jpg
FB_IMG_1533071111638.jpg
 

Husse

Patek
Inte testat själv, ännu... Men har en kollega som använder Autoglym på länkar med riktigt hård och intorkad smuts.
Enligt den som använder det, ner med armbandet i burken. Spruta på rengöringsmedlet, ner i lådan och skaka och vattnet blir grått. Skaka mera, skiten börjar lossna i små klumpar, skaka ännu mera och vätskan blir mörkgrå och mer klumpar lossnar, skölj, nästan all smuts borta. Ta det sista med tandborste och mer Autoglym. Kan enl. kollegan spara in en halv dags tvättning i ultraljudet.
FB_IMG_1533071091015.jpg
FB_IMG_1533071111638.jpg
Naturligtvis!
Klantigt av mig att inte tänka på det!
Husvagnstvätt! Skitbra!
Rengöringsmedel speciellt framtaget för att lösa organiska ämnen, nedfall från träd, sot och annat organiskt. Hudavlagringar och annat DNA äckel är ju organiskt!
Borde fungera med fler sorters husvagn/husbilstvätt!
Ska testas! :)
 

Husse

Patek
Naturligtvis!
Klantigt av mig att inte tänka på det!
Husvagnstvätt! Skitbra!
Rengöringsmedel speciellt framtaget för att lösa organiska ämnen, nedfall från träd, sot och annat organiskt. Hudavlagringar och annat DNA äckel är ju organiskt!
Borde fungera med fler sorters husvagn/husbilstvätt!
Ska testas! :)
Glöm inte gummihandskar!
Detta är alkaliska rengöringsmedel som inte är snälla mot huden!
Vet att jag hade kunnat ändra på meddelandet!
Skyller på klockan, trött!
 

Husse

Patek
Naturligtvis!
Klantigt av mig att inte tänka på det!
Husvagnstvätt! Skitbra!
Rengöringsmedel speciellt framtaget för att lösa organiska ämnen, nedfall från träd, sot och annat organiskt. Hudavlagringar och annat DNA äckel är ju organiskt!
Borde fungera med fler sorters husvagn/husbilstvätt!
Ska testas! :)
Glöm inte gummihandskar!
Detta är alkaliska rengöringsmedel
Som är ganska aggressivt mot huden!
 

Dr Hochblume

Panerai
Klassiska propplösaren i form av att blanda salt och bikarbonat och hälla ättika på kanske kan funka?
Jag rekommenderar inte denna lösning, då kloridjoner (från saltet) är extremt aggressivt mot rostfritt stål under sura betingelser (ättika). Rostfritt är bara rostfritt när det inte finns kloridjoner närvarande.
 

Psykel

Patek
Jag rekommenderar inte denna lösning, då kloridjoner (från saltet) är extremt aggressivt mot rostfritt stål under sura betingelser (ättika). Rostfritt är bara rostfritt när det inte finns kloridjoner närvarande.
Dåså, då vet vi det! Tack för infon!
Det bästa är nog varmt vatten, diskmedel och ultraljud. Och jag låter oftast mina länkar ligga i tvätten i kanske 15-20 minuter för att lösa upp smutsen lite innan jag sätter på den.
 
Topp