Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Såg denna tråden häromdagen och bestämde snabbt att det är dags att skaffa en ultraljudstvätt. Min jubilee länk hade vid det här tillfället nog aldrig blivit tvättat sen den lämnade fabriken..
Före:
![]()
![]()
![]()
Ändlänkarna visar verkligen hur mycket skit det finns i länken.
Först fick det bli ett varmt bad med Yes i en kvart och sen ytterligare en kvart i det nya ultraljudsbadet med Yes. De extra länkbitarna fick också följa med.
![]()
![]()
Och sedan slutresultatet:
![]()
![]()
![]()
Tack för en bra tråd och alla tips!
27 liter var lite väl mycket för hemmabruk
Blev Clas Ohlson för min del
![]()
Vet inte vad den där kostade men jag betalade en femhundring för min på Kjell & co.Är du nöjd med den?
Har någon annars ett bra tips på en tvätt som inte kostar skjortan men ändå gör jobbet?![]()
Har haft den ett par år och den funkar precis som den ska. Har varit noga med att torka ur den ordentligt efter användning dock. Läste någonstans att de kan ta skada av fukten annars.Det var ju väldigt överkomligt må jag säga! Är du nöjd med den?![]()
Absolut, för priset gör den ett helt ok jobb. Har tvättat allt från länkar till smycken och glasögon.Är du nöjd med den?
Har någon annars ett bra tips på en tvätt som inte kostar skjortan men ändå gör jobbet?![]()
Jag hittade en silvercrest på Lidl för typ 250, fungerar fint för hemmabruk. Problemet med Lidl är ju att man aldrig vet när de säljer den nästa gång...Är du nöjd med den?
Hörde av en urmakare att man inte ska tvätta klockdelar i ultraljudstvätt då denna kan förstöra ytbehandlingen. Så jag skulle INTE köra en guldpläterad länk i ultraljudstvätt iaf. Tandborste o Yes funkar nog alldeles utmärkt.Har en vintage Bulova med guldpläterad länk, någon som vet om det går lika bra att tvätta dessa?
Bra resultatSåg denna tråden häromdagen och bestämde snabbt att det är dags att skaffa en ultraljudstvätt. Min jubilee länk hade vid det här tillfället nog aldrig blivit tvättat sen den lämnade fabriken..
Före:
![]()
![]()
![]()
Ändlänkarna visar verkligen hur mycket skit det finns i länken.
Först fick det bli ett varmt bad med Yes i en kvart och sen ytterligare en kvart i det nya ultraljudsbadet med Yes. De extra länkbitarna fick också följa med.
![]()
![]()
Och sedan slutresultatet:
![]()
![]()
![]()
Tack för en bra tråd och alla tips!
Men detta görs väl frekvent hos urmakarna vid service? Att man rengör delarna i ultraljud? Guldpläterad länk förstår jag att det är inte så bra idé...Hörde av en urmakare att man inte ska tvätta klockdelar i ultraljudstvätt då denna kan förstöra ytbehandlingen. Så jag skulle INTE köra en guldpläterad länk i ultraljudstvätt iaf. Tandborste o Yes funkar nog alldeles utmärkt.
Nja, är ju ingen urmakare själv men man använder nog en tvätt i första hand.Men detta görs väl frekvent hos urmakarna vid service? Att man rengör delarna i ultraljud? Guldpläterad länk förstår jag att det är inte så bra idé...
Nja, är ju ingen urmakare själv men man använder nog en tvätt i första hand.
![]()
Ultraljudstvätt kan säkert användas till särskilda ändamål.
Vänd dig till Rolex-tråden är alltid när det gäller Rolex-frågor. Men rent spontant skulle jag kolla med Krons Ur eller Nymans UrHej!
Kanske feltråd! Men testar!
Har en rolex länk som jag skulle behöva förlänga lite och eventuellt nypa till lite vid fästet, vart skulle ni vända er om man skulle behöva hjälp med det i Stockholm?
// Zeb
Tvätta i ultraljud, torka och lägg en på liten droppe olja så blir de pigga, glada och hänger med ett tag till.Inte för att jag tänkte tvätta dessa, men fyf*n vad snusk det samlas!
![]()
Varför smeta in dem i olja?Tvätta i ultraljud, torka och lägg en på liten droppe olja så blir de pigga, glada och hänger med ett tag till.
Inte smeta in...Varför smeta in dem i olja?
Varför smeta in dem i olja?
Inte smeta in...
En droppe olja pålagd med nål så att fjädern får lättare att röra sig. Basicstift på de vanligaste måtten är väl inte de första man väljer att återvända men sedan finns det andra varianter som man mer sällan har hemma eller kan vara lite svårare att få tag på.
Hade det vart böjda, ovanliga från svitserland hade jag gett dem lite kärlek. De här kommer från en riktigt nergången seiko5 som jag tänkt öva påTvätta i ultraljud, torka och lägg en på liten droppe olja så blir de pigga, glada och hänger med ett tag till.
Då kan de tveklöst skänkas till förmån för hednamissionen.Hade det vart böjda, ovanliga från svitserland hade jag gett dem lite kärlek. De här kommer från en riktigt nergången seiko5 som jag tänkt öva på
Varit kul att se före och efter bildInte för att jag tänkte tvätta dessa, men fyf*n vad snusk det samlas!
![]()