Min 16700 har bara ett streck på kronan. Men spec säger 100 m WR. Vad betyder då strecket tro?Jupp, det ser du på kronan i bilden i första posten. Tre prickar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Min 16700 har bara ett streck på kronan. Men spec säger 100 m WR. Vad betyder då strecket tro?Jupp, det ser du på kronan i bilden i första posten. Tre prickar.
Min 16700 har bara ett streck på kronan. Men spec säger 100 m WR. Vad betyder då strecket tro?
ThanksTwinlock!
I doUndrar hur många som verkligen dyker med sina klockor...alltså djupare en ett par meter
Är ju iofs extremt lätt åtgärdat, attden bara snurrar åt ett håll och tror att inserten passar ossåGmt ringen snurrar åt bägge hållen samtidigt som ringen visar nåt annat.
som jag uppfattar det är det så att som nu som t.ex GMT master, yacht master, breitling navitimer.Som alla vet så har ju klockan 100m wr, MEN vad är grejen? Den har ju i princip samma konstruktion som subben. Tre packningar i kronan och superhuperdupertillsluten baksida med packning. Den borde ju lätt kunna klassas som 200m. Att den inte klassas som 300m är säkert kopplat till att alla professionella dykarklockor från Rolex ska ha He-valve, men varför inte klassa den som 200m, vilket den lär klara utan problem?
Ja, jag fattar att 100m funkar till fridykning, men är detta bara en marknadsploj för att man ska köpa både en subb och en gmt, eller finns det några tekniska hinder för att den skulle klara 200m?
![]()
![]()
Jag gissar och säger att det är denna tråd.@yonsson möjligt att jag är idiot, och/eller kass på att söka, men jag hittar inte tråden där du går igenom hur/vad som gör en klocka vattentålig!?? Bläddrat igenom 16 sidor med dina startade trådar men hittar fortfarande inteKan du vänligen visa mig i rätt riktning, please
![]()
Jag har inte startat någon tråd om det men har gett mig in i debatten några gånger.@yonsson möjligt att jag är idiot, och/eller kass på att söka, men jag hittar inte tråden där du går igenom hur/vad som gör en klocka vattentålig!?? Bläddrat igenom 16 sidor med dina startade trådar men hittar fortfarande inteKan du vänligen visa mig i rätt riktning, please
![]()
Jag gissar och säger att det är denna tråd.
https://klocksnack.se/threads/vattentäthet-på-klockor-i-allmänhet-och-dykklockor-i-synnerhet.19211/
Tackar! Då har jag både att läsa och lyssna påJag har inte startat någon tråd om det men har gett mig in i debatten några gånger.
https://klocksnack.se/threads/göra-klockor-vattentäta-i-efterhand.94833/page-2#post-2380249
Det kanske är detta du syftar på?
(Eller lyssna på poddavsnitten om dykarklockor)
Det finns en (snart klassisk) diskussion i JLC-tråden där @yonsson och @Aurum delar med sig av kunskap. Den startar här och håller på i ett par sidor:@yonsson möjligt att jag är idiot, och/eller kass på att söka, men jag hittar inte tråden där du går igenom hur/vad som gör en klocka vattentålig!?? Bläddrat igenom 16 sidor med dina startade trådar men hittar fortfarande inteKan du vänligen visa mig i rätt riktning, please
![]()
Vattenresistens-Nirvana. Nästa person som skriver eller säger ”vattentät” får en snigel i näsan!Det finns en (snart klassisk) diskussion i JLC-tråden där @yonsson och @Aurum delar med sig av kunskap. Den startar här och håller på i ett par sidor:
https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-tråden.30658/page-78
VattentätVattenresistens-Nirvana. Nästa person som skriver eller säger ”vattentät” får en snigel i näsan!
Beställer sniglar till förrätt nästa gång vi ses.Vattentät
Så himla skön bild! Fan vad jag saknar 16570an!Jag har provtryckt 16570 (Explorer II med twinlock) till i alla fall 50 meter många gånger.
![]()
![]()
Menar du ”tät” som inte släpper in eller ”resistent” som står emot? Mig kvittar det lika så länge klockan fungerar under vatten.Vattenresistens-Nirvana. Nästa person som skriver eller säger ”vattentät” får en snigel i näsan!