• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Golfare på KS

Scipio

Patek
2-Faktor
Mycket bra info, håller med till fullo. Ligger på 12.9 i hcp men spelar på något slag högre men min längsta klubba är hybrid, 21 grader. Iofs är min hemmabana ganska så kort från klubbtee men håller man sig innanför det kortklippta blir det generellt sett mycket roligare.

Lycka till med comebacken!
Det viktiga är inte att slå rakt eller att få så få slag som möjligt. Det viktiga är känslan att skära genom smör med en bladklubba.
 

Jooiie

Omega
Fast det är mycket roligare att slå 250m än 200m ;)
Jovisst är det så men om 250m är mitt ute i skogen bakom ett stort träd så är 200m i fairway ganska så fint också... ;)

Det viktiga är inte att slå rakt eller att få så få slag som möjligt. Det viktiga är känslan att skära genom smör med en bladklubba.
Helt rätt, riktigt härlig känsla. Mina smidda CB är riktigt mysiga från sweetspot men det är inte som en bladklubba.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det kan lätt bli lite okontrollerbart om Pro tycker man har en långsam sving och rekommenderar mjukt skaft. Tar man då i lite från tee blir skaftet mer ett snöre.
Huvva ja, mjukt skaft är sällan bra. Lånade pappas driver när min var på omskaftning (han hade soft) och pushade ut bollarna hela tiden. Jobbigt :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Huvva ja, mjukt skaft är sällan bra. Lånade pappas driver när min var på omskaftning (han hade soft) och pushade ut bollarna hela tiden. Jobbigt :)
Jag har normalskaft nu men provade ett Nike-set med bladklubbor från 8, 9, pw ner till sw med stiffskaft. De var väldigt sköna och framför allt gav de precision i bollträffen. Tyvärr tappade jag längden då jag har lägre swinghastighet, men underbara var de sett till kontrollen. Med en finare boll var det den nog den bästa känslan av impact jag fick uppleva vid sweet spotträff och som att träffa en betongsugga om det blev of center. Nu blev jag sugen igen. :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag har normalskaft nu men provade ett Nike-set med bladklubbor från 8, 9, pw ner till sw med stiffskaft. De var väldigt sköna och framför allt gav de precision i bollträffen. Tyvärr tappade jag längden då jag har lägre swinghastighet, men underbara var de sett till kontrollen. Med en finare boll var det den nog den bästa känslan av impact jag fick uppleva vid sweet spotträff och som att träffa en betongsugga om det blev of center. Nu blev jag sugen igen. :)
Mm, med bladklubbor är det precision strike som gäller. Spelar numera för lite för att kunna hanter smidda klubbor. Har bytt till Ping G med stiff grafitskaft. Mycket behagligt :)
 

Sonos

Omega
Blad är trevligt och jag har spelat med mina 7 år, men fler och fler på de högsta tourerna verkar överge dessa. Kolla bara på t ex Jason Day och Justin Rose som, om jag inte minns helt fel, spelar med TaylorMades nya P750.

Har själv +1,6 i hcp.
 

Klockers

Cartier
Jag spelade med dunlopklubbor inköpta på OBS ner till hcp12. Älskade att håna dom ändra prylnissarna som hockade nya drivern o köpte nytt. När klubborna började gå av så jag bara hade järn5a som längsta o sen 7,9,s så började det bli svårt. Dock kan det faktiskt ha varit riktigt bra för man fick jobba med svingen rätt bra för att få till det. :)

Mitt tips, köp nåt billigt på rean. Spela och se om det är kul. Lånbyt med kompisar och känn efter. Är det svinkul år 2-3, gå till pro och styr upp nåt som passar just dig.. om du har råd.
Tack för input. Vart hittar man bästa rean för golfgrejer?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Blad är trevligt och jag har spelat med mina 7 år, men fler och fler på de högsta tourerna verkar överge dessa. Kolla bara på t ex Jason Day och Justin Rose som, om jag inte minns helt fel, spelar med TaylorMades nya P750.

Har själv +1,6 i hcp.
Beror det på att förlåtande klubbor blivit så mycket bättre eller fått känslan som från en smidd klubba? Det kan väl inte bero på att spelaren blivit bra på att upprepa en rörelse och att klubbval görs av caddien?
 

CLT

Rolex
Beror det på att förlåtande klubbor blivit så mycket bättre eller fått känslan som från en smidd klubba? Det kan väl inte bero på att spelaren blivit bra på att upprepa en rörelse och att klubbval görs av caddien?
Dem är fortfarande smidda, mer hjälp men fortfarande väldigt lik en bladklubba. Se typ Titleist AP2, mest spelade järnen på touren.
 

Sonos

Omega
Exakt. Tillverkarna gör ju nu smidda klubbor som är mer förlåtande än blad men fortarande med smal toplina och smal sula. Detta gör ju att de känns och ser bra ut när man kolla ner på klubbhuvudet, får sköna känslan från blad, samt en lite större sweetspot.

Ingen idé att göra spelet svårare än vad det redan är och det verkar även proffsen tycka. :)
 

chgeorg

Omega
Fasiken vilka bra golfare det finns här på forumet.

En annan harvar runt på hcp 20, med mottot hellre än bra!

Blivit kanske 20 rundor iår på Golfstar och kan nog tyvärr inte rekommendera deras banor då det varit under många stunder varit under all kritik..
 

URlakad

Cartier
2-Faktor

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Blad är trevligt och jag har spelat med mina 7 år, men fler och fler på de högsta tourerna verkar överge dessa. Kolla bara på t ex Jason Day och Justin Rose som, om jag inte minns helt fel, spelar med TaylorMades nya P750.
Har själv +1,6 i hcp.
Många som gått ifrån blad men det kan vara värt att nämna att DJ fortfarande gnuggar på med sina TM TP MB 2014 :)
Justin Rose har en egen bladmodell som heter "Rose Proto Irons" som påminner (kanske till och med är exakt likadana) om de som Rory hade.

BTW: +1.6 är inte kattskit! :woot:
 

Sonos

Omega
Många som gått ifrån blad men det kan vara värt att nämna att DJ fortfarande gnuggar på med sina TM TP MB 2014 :)
Justin Rose har en egen bladmodell som heter "Rose Proto Irons" som påminner (kanske till och med är exakt likadana) om de som Rory hade.

BTW: +1.6 är inte kattskit! :woot:
Absolut, finns många såklart som fortfarande lirar bladklubbor. :) Jag "leder" alltså över DJ eftersom jag gnuggar på med mina från 2010/11 :D
TOUR PRE 2011 MB LIS.jpg
 
Topp