• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Golfare på KS

Scipio

Patek
2-Faktor
Räknas greenfee som friskvård? Bör väl Isf bara vara på Paynplay-banor som är tillgängliga för alla?
Finns det inte många medlemskap där man betalar reducerad greenfee? Jag förstår skatteverket tror jag, att subventionen ska vara direkt kopplad till fysisk aktivitet. Det är ju en greenfee men inte nödvändigtvis ett medlemskap. Som någon skrev här tidigare kommer nog golfklubbarna att se över vad som ingår i medlemskapet och anpassa sig.
 

blyton

Cartier
2-Faktor
Finns det inte många medlemskap där man betalar reducerad greenfee? Jag förstår skatteverket tror jag, att subventionen ska vara direkt kopplad till fysisk aktivitet. Det är ju en greenfee men inte nödvändigtvis ett medlemskap. Som någon skrev här tidigare kommer nog golfklubbarna att se över vad som ingår i medlemskapet och anpassa sig.
Hörde faktiskt om någon klubb som gjorde om medlemskapet till gymkort med möjlighet att spela gratis golf då det tidigare varit tvärtom...:)
 

Sonos

Omega
På min faktura från golfklubben så står det:
Medlemsavgift: 1100kr
Spelrättsavgift: 5850kr

Betyder det att jag har rätt att dra av 5000kr från spelrätten?

Står ju så här på SGFs hemsida:
Vad ska vi som golfklubb tänka på när vi fakturerar årsavgiften?
Eftersom medlemsavgift inte är avdragsgillt behöver det tydligt framgå på årsfakturan vilken del av totalsumman som avser medlemsavgift och vilken del som avser spelrätt.

och även såhär:

Vilka aktiviteter är godkända som friskvårdsbidrag för befintliga golfare
Befintliga golfspelare kan ansöka om friskvårdsbidrag för följande golfrelaterade aktiviteter: Spelrättsavgift, golflektioner, kurser, greenfeeavgifter (under 1 000 kronor per tillfälle), träning på drivingrange, säsongskort på korthålsbana, säsongskort på träningsanläggning eller träningsområde. De kan inte söka friskvårdsbidrag för medlemsavgift, tävlingsavgifter och utrustning.

Så ja, enligt ovan borde du kunna dra av 5000kr (eller va du har i friskvård) på posten spelrättsavgift. :)
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Åker till Malaga i månadsskiftet april/maj, närmare bestämt till Nerja.Någon som kan rekomendera några banor i närheten?
 

zeke_varg

Omega
Ska iväg o lira för första gången på 10år om nån v. Jävligt pepp!

Fick inte till ens nån ranchträning innan vi drog ut på banan. 10 år utan viftande och hittade 42slag första 9 med en eagle. Så sjuuk start. Sen blev det 60 slag sista 9. :D Gick två rundor till dock utan demonspel. Jag var glad ändå med en birdie per runda. Mer realistiskt även om man fick lite hybris. Sjukt roligt att spela.

..just nu sitter jag här och drömmer mig bort om golf.. med en skena över tummen (slalom), ont i axeln (pingis), ryggsmärta (gammal gubbe), halsont (ungjävlar tar med från dagis).
 

Threeone

Omega
Åker till Malaga i månadsskiftet april/maj, närmare bestämt till Nerja.Någon som kan rekomendera några banor i närheten?

Jag jobbade på Svensk Golf i början av 10-talet och vi genomförde 2011 års klubbtest på Arcos Gardens. Fin anläggning som landslaget (åtminstone då) använde som träningsanläggning.
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Jag jobbade på Svensk Golf i början av 10-talet och vi genomförde 2011 års klubbtest på Arcos Gardens. Fin anläggning som landslaget (åtminstone då) använde som träningsanläggning.

Tackar för tipset, ska kollas upp!
Om den dög till landslaget, så duger den nog till två medelgolfande, medelålders par:)
 
Tackar för tipset, ska kollas upp!
Om den dög till landslaget, så duger den nog till två medelgolfande, medelålders par:)
Har spelat Arcos Gardens ett 20tal gånger :) Stämmer bra att landslaget höll till där. Dem har ett hus som ligger precis vid golfbanan. Arcos har fantastiska träningsmöjligheter med närspelsområden och stor driving range med NXT Tour bollar. Ett litet tips om ni ska spela banan. Ha golfbil! Den är väldigt upp och ner vilket är kul men är ganska krävande om det är varmt. Dock en väldigt bra bana som är bitvis utmanande, dem spelade bla andra kvalsteget till Europatouren på Arcos. Är lite osäker på vad greenfee ligger på, ett tips är att hålla sig borta från Marbella där greenfee ofta hamnar på 120-150 euro per person... Lycka till :)
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Har spelat Arcos Gardens ett 20tal gånger :) Stämmer bra att landslaget höll till där. Dem har ett hus som ligger precis vid golfbanan. Arcos har fantastiska träningsmöjligheter med närspelsområden och stor driving range med NXT Tour bollar. Ett litet tips om ni ska spela banan. Ha golfbil! Den är väldigt upp och ner vilket är kul men är ganska krävande om det är varmt. Dock en väldigt bra bana som är bitvis utmanande, dem spelade bla andra kvalsteget till Europatouren på Arcos. Är lite osäker på vad greenfee ligger på, ett tips är att hålla sig borta från Marbella där greenfee ofta hamnar på 120-150 euro per person... Lycka till :)

Tackar, Arcos känns given på listan.
Har spelat i Marbella ett flertal gånger och håller med dig till fullo, det är precis därför vi vill hålla oss runt Nerja den här gången:)
 

VOES

Omega
Har det någonsin varit prat om någon typ ”klocksnack golfturnering ” tidigare? Om inte vore ju det en kul grej att dra ihop! (Antar att jag säkert är sist på bollen och att detta redan gjorts..:banghead:)
 

M.U

Rolex
Har det någonsin varit prat om någon typ ”klocksnack golfturnering ” tidigare? Om inte vore ju det en kul grej att dra ihop! (Antar att jag säkert är sist på bollen och att detta redan gjorts..:banghead:)
Inte gjorts vad jag vet om! Dock har det snackats om... Problematiken ligger väl i att vi bor i olika delar av vårat avlånga land ;)
 

hollow123

Rolex
Nej men vi får dra ihop en skön vårrunda här snart.
Jag, @M.U med två vänner har förövrigt bokat årets första runda... 4/3 just nu ser det inte ljust ut.
 

VOES

Omega
Inte gjorts vad jag vet om! Dock har det snackats om... Problematiken ligger väl i att vi bor i olika delar av vårat avlånga land ;)
Va? Bor inte alla i Stockholm :eek:
Alternativt om man kan få ihop något närmare mitten av landet (södra delen) där alla har lika långt / nära...
vad och vart lirar ni på förresten ?:D
 
Flyttar till Stockholm i sommar och har därför börjat jaga en ny hemmaklubb. Det drar lite åt GolfStar då den ger möjlighet till spel på fler anläggningar, men det känns inte helt hundra i magen. Gillar att ha en hemmaklubb där jag känner gamlingarna på tisdagsgolfen och dit jag kan åka när jag behöver komma bort från vardagen, men ändå känna mig hemma. Ni som fattar, ni fattar. Jag kommer bo på söderort och troligtvis prioritera bort bil. Gillar skogsbanor som har funnits länge och vuxit till sig. Spelar på 6 i hcp. Har ni något tips? Tack!
 

VOES

Omega
Om du ändå skaffar en bil och bor söder om stan skulle jag nog valt fågelbro, ganska skön stämning och kul folk! :)
(Ännu bättre och billigare om du fortfarande är under 30)
 

hollow123

Rolex
Gick årets första runda igår. 19 poäng på nio hål! Trots tre st 3-puttar :shifty:
Fyfan vad härligt det var. Bifogar bild på polare som förbereder sig för utslag
7599318B-5F32-4BDD-8F5F-A8F7223C0606.jpeg
 
Topp