• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Golfare på KS

stigge

Omega
2-Faktor
Är det för att klubbhuvudet är för tjockt, stort och brett eller/och annan tyngdpunkt?
Japp :)
S k superspelförbättrande järnklubbor har i regel en bred sula och vikten ligger långt bak i klubbuhuvudet och även ut mot kanterna för att öka den förlåtande ytan så att den blir lättspelad. En smidd bladklubba är precis åt andra hållet, smal sula, vikten mer centrerad och även högre upp i bladet så att spelaren kan shapa slagen.
Sedan går det såklart att skruva bollen även med mer förlåtande järn men det är inte riktigt tänkta för den typen av spel utan
mer rakt och högt. Så även dagens drivers, hög launch med låg skruv för att få så lång carry som möjligt.
Sedan går det såklart att även skruva med dessa, kolla på t ex Bubba Watson.
Även dagens boll har en väldigt stor inverkan jämfört med bollar för ca 20år sedan som t ex Titleist Tour Balata
 

The lord

Audemars
Japp :)
S k superspelförbättrande järnklubbor har i regel en bred sula och vikten ligger långt bak i klubbuhuvudet och även ut mot kanterna för att öka den förlåtande ytan så att den blir lättspelad. En smidd bladklubba är precis åt andra hållet, smal sula, vikten mer centrerad och även högre upp i bladet så att spelaren kan shapa slagen.
Sedan går det såklart att skruva bollen även med mer förlåtande järn men det är inte riktigt tänkta för den typen av spel utan
mer rakt och högt. Så även dagens drivers, hög launch med låg skruv för att få så lång carry som möjligt.
Sedan går det såklart att även skruva med dessa, kolla på t ex Bubba Watson.
Även dagens boll har en väldigt stor inverkan jämfört med bollar för ca 20år sedan som t ex Titleist Tour Balata
Intressant, tack för lektionen.:)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Intressant, tack för lektionen.:)
Så lite så.
Om du frågar mig, gör det så enkelt som möjligt och lirar du inte på singelhcp så ska man inte fundera på olika slagtypet utan spela med det du har. Visst, det är kul men lirar man 1ggr/veckan och ingen träning så är det svårt så det räcker.
 

The lord

Audemars
Så lite så.
Om du frågar mig, gör det så enkelt som möjligt och lirar du inte på singelhcp så ska man inte fundera på olika slagtypet utan spela med det du har. Visst, det är kul men lirar man 1ggr/veckan och ingen träning så är det svårt så det räcker.
Det är sant. Det är svårt som det är, jag frågade en i golfbutiken när han tyckte att det var dags att byta klubbor. Då sa han att det är dags när jag inte vill slå rakt längre. Hopas att vara nere på singel eller nära när denna säsongen är slut.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det är sant. Det är svårt som det är, jag frågade en i golfbutiken när han tyckte att det var dags att byta klubbor. Då sa han att det är dags när jag inte vill slå rakt längre. Hopas att vara nere på singel eller nära när denna säsongen är slut.
Det är bara att träna på och framförallt närspel. Vad lirar du på idag?
 

The lord

Audemars
Det är bara att träna på och framförallt närspel. Vad lirar du på idag?
18,2 har höjt mig från 16,6 i år. Jag registrerar varje runda jag spelar även om det går dåligt så därför går det upp och ner i hcp. Har tagit lite lektioner i år och fick ändra på en del grejer , gick riktigt dåligt direkt efter det men nu är jag på rätt väg så det blir väl ett par rundor i veckan nu under säsong.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Utan att gå in för mycket i skaftteknik och egenskaper så är jag 99,99% säker på att det skaftet inte passar dig (utan att då har sett dig svinga).
A betyder ="senior/alt lite hårdare än dam flex"
Du ska "passa" dig för klubbor som har benämningar i stil med L-flex. A-flex, Lite-flex osv och titta på
R-flex primärt och har du lite snabbare tempo så kolla på S-flex.
Sedan är det en djungel med skafts olika egenskaper och det skiljer mellan tillverkare och även inom tillverkarnas egna serier.
Finns flera videos på nätet där man blindtestar skaft från damflex till X-stiff och resultatet blir alltid detsamma: De slår ungefär lika långt och bra oavsett flex.

Skaft-branschen är lite som klockbranschen: Det dyraste är sällan bäst.
 

SVENUR

Omega
2-Faktor
Finns flera videos på nätet där man blindtestar skaft från damflex till X-stiff och resultatet blir alltid detsamma: De slår ungefär lika långt och bra oavsett flex.

Skaft-branschen är lite som klockbranschen: Det dyraste är sällan bäst.
Ursäkta men det låter lite märkligt. Kanske missar jag poängen men självklart är skaftens egenskaper viktiga och kommer att förändra dina slag till det bättre eller sämre beroende på hur du svingar.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Finns flera videos på nätet där man blindtestar skaft från damflex till X-stiff och resultatet blir alltid detsamma: De slår ungefär lika långt och bra oavsett flex.

Skaft-branschen är lite som klockbranschen: Det dyraste är sällan bäst.
Sett dessa tester oxå och min kommentar blir
Jahopp.....( har funnits lika länge som internet, typ)

Det går att få fram det man vill mha tester.
Säger nu då inte att dyrast är bäst. Men om du svingar med tex 115mph vs 75mph med drivern så bör du ha olika skaft.
Om du sen stoppar dam flex och xx-flex i händerna på en duktig golfare alt Iron Byron så får du fram ett resultat och gör samma test på banan med riktiga spelare så får du ett annat. Tex kan en duktig spelare anpassa sig efter skaftet. Har själv sett duktiga spelare gå -6 under par på 9hål med lånade klubbor, men det säger mer om spelarens kvalite att anpassa sig efter utrustningen.

Finns en anledning till att tourspelare spelar med relativt hårda skaft (nej, inte sponsring då skaftet inte syns på samma sätt som klubbhuvudet). Skaftet är den viktigaste delen i klubban vill jag påstå. Men dyrast är inte bäst. Men rätt är bäst och då talar vi inte vara om själva flexet, finns massor av andra parametrar i ett skaft.
Ett bra skaft tillåter dig att svinga naturligt som du vill även under pressade situationer.
Ett bra bevis på att utrustningen har betydelse är när Nike slutade med klubbtillverkning och 9/10 på touren slutade direkt och testade annat och då under säsong. Nike fick aldrig ordning på klubborna och när sponsring upphörde så bytte det tillverkare ganska omgående.
( funkade dock för några få)
Kombinationen av skaft och klubbhuvud är viktigt.

I slutändan krävs en bra sving och bollträff. Som nummer två kommer rätt utrustning.
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ursäkta men det låter lite märkligt. Kanske missar jag poängen men självklart är skaftens egenskaper viktiga och kommer att förändra dina slag till det bättre eller sämre beroende på hur du svingar.
Grejen är att golfaren anpassar sin sving efter resultatet och ju bättre man är ju tydligare blir det.

Mark Crossfield, Rick Shiels mfl har videos där de testar själva men även låter medelgolfare prova.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sett dessa tester oxå och min kommentar blir
Jahopp.....( har funnits lika länge som internet, typ)

Det går att få fram det man vill mha tester.
Säger nu då inte att dyrast är bäst. Men om du svingar med tex 115mph vs 75mph med drivern så bör du ha olika skaft.
Om du sen stoppar dam flex och xx-flex i händerna på en duktig golfare alt Iron Byron så får du fram ett resultat och gör samma test på banan med riktiga spelare så får du ett annat. Tex kan en duktig spelare anpassa sig efter skaftet. Har själv sett duktiga spelare gå -6 under par på 9hål med lånade klubbor, men det säger mer om spelarens kvalite att anpassa sig efter utrustningen.

Finns en anledning till att tourspelare spelar med relativt hårda skaft (nej, inte sponsring då skaftet inte syns på samma sätt som klubbhuvudet). Skaftet är den viktigaste delen i klubban vill jag påstå. Men dyrast är inte bäst. Men rätt är bäst och då talar vi inte vara om själva flexet, finns massor av andra parametrar i ett skaft.
Ett bra skaft tillåter dig att svinga naturligt som du vill även under pressade situationer.
Ett bra bevis på att utrustningen har betydelse är när Nike slutade med klubbtillverkning och 9/10 på touren slutade direkt och testade annat och då under säsong. Nike fick aldrig ordning på klubborna och när sponsring upphörde så bytte det tillverkare ganska omgående.
( funkade dock för några få)
Kombinationen av skaft och klubbhuvud är viktigt.

I slutändan krävs en bra sving och bollträff. Som nummer två kommer rätt utrustning.
Tar man extremer som 75 och 115 Mph så är det klart att olika skaft har betydelse men jag kan nästan garantera att 115-spelaren kan nå ungefär samma resultat med olika flex eftersom de ofta är duktiga på att anpassa sig. Ser de att bollen går högt, lågt, vänster eller höger så anpassar de svingen.

Det mesta sitter i huvudet på golfaren :)
 

SVENUR

Omega
2-Faktor
Tar man extremer som 75 och 115 Mph så är det klart att olika skaft har betydelse men jag kan nästan garantera att 115-spelaren kan nå ungefär samma resultat med olika flex eftersom de ofta är duktiga på att anpassa sig. Ser de att bollen går högt, lågt, vänster eller höger så anpassar de svingen.

Det mesta sitter i huvudet på golfaren :)
En bra spelare kan ju anpassa sving och slag efter klubba, skaft, etc, men nog sjutton spelar skaftet rätt stor roll för de flesta av oss. Vid min senaste klubbutprovning testade jag tre olika skaftvikter, tre olika styvheter och trackmannen talade sitt tydliga språk. Ju längre klubba desto större påverkan. Wedgar skulle de flesta säkert kunna lira med många olika skaft men det är skillnad med en järntrea.

Det svåraste avståndet i golf är det mellan öronen som Sam Snead typ har sagt. Apropå att huvet är viktigast.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tar man extremer som 75 och 115 Mph så är det klart att olika skaft har betydelse men jag kan nästan garantera att 115-spelaren kan nå ungefär samma resultat med olika flex eftersom de ofta är duktiga på att anpassa sig. Ser de att bollen går högt, lågt, vänster eller höger så anpassar de svingen.

Det mesta sitter i huvudet på golfaren :)
Läs vad jag skrev:)
Har själv sett spelare gå -6 på nio hål med lånad utrustning men den spelaren skulle aldrig göra det sista nio på en riktigt tävling med lånad utrustning. Då gäller det att lita på prylarna även under press och när svingen blir snabb och ryckig.
Tycker inte att 75mph vs 115mph egentligen är några extremer. En dam mot en snabbsvingande herre. Klart det ska ha olika skaft!
Profilerna du nämner spelar ju normal med X-flex, om ingen skillnad så varför spelar inte dem med L flex;)

Mao så ska du ha utrustning som gör att du inte behöver anpassa dig efter utrustningen och det är duktiga golfare bra på att göra men vill såklart inte görs det under press.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Dags igen!

7CF7C5DF-DDEA-4520-9269-4E6525A50F9F.jpeg
 

Kajjan

Cartier
2-Faktor
Börjar bli dags för byte av klubbor. Någon i tråden som sitter på ett vänsterset i stiff och vill bli av med? Gärna förlåtande klubbor :cool:
 

hollow123

Rolex
Sämsta rundan i mannaminne igår. Slog så fruktansvärt dåligt så kunde inte ens bli arg till slut endast uppgivenhet...
+5 på nio hål. Vill skylla på fairways torra som en öken men det är långt från hela sanningen, var helt enkelt kass som FAN igår :grumpy:
 

Frourez

Omega
Sämsta rundan i mannaminne igår. Slog så fruktansvärt dåligt så kunde inte ens bli arg till slut endast uppgivenhet...
+5 på nio hål. Vill skylla på fairways torra som en öken men det är långt från hela sanningen, var helt enkelt kass som FAN igår :grumpy:
När du menar +5 då pratar du om 5 poäng va? För att +5 över par är ju bra för att vara amatör tycker jag.
 

Frourez

Omega
Vad använder folk för wedgar? Framförallt runt närspelet. Tycker den höga bounce på 56:a gör de svårt att chippa säg 10-20m till green. För bunker köper jag att man vill ha bounce men tycker den inte är lika lätt att kontrollera nära green.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Sämsta rundan i mannaminne igår. Slog så fruktansvärt dåligt så kunde inte ens bli arg till slut endast uppgivenhet...
+5 på nio hål. Vill skylla på fairways torra som en öken men det är långt från hela sanningen, var helt enkelt kass som FAN igår :grumpy:
Alla fairways jag spelar på är torra som öknar och hårda som om det vore betong under..
 
  • Like
Reactions: ZQT
Topp