• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Golfare på KS

P-vakten

Patek
2-Faktor
  • Like
Reactions: ZQT

dauit

Panerai
2-Faktor
Jag hade klarat mig på bäst puttern, men det är för att jag slår så in i helskotta inkonsistent och snett...

Skitsport
 

WHU

Panerai
2-Faktor
60-gradaren, alla dar i veckan!
Fixar (nästan:D) allt mellan 2-75 meter:cigar:
Givetvis en Mack Daddy 4 Matte Black!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vad använder folk för wedgar? Framförallt runt närspelet. Tycker den höga bounce på 56:a gör de svårt att chippa säg 10-20m till green. För bunker köper jag att man vill ha bounce men tycker den inte är lika lätt att kontrollera nära green.
Komplettera med tex 52 eller 60 med lägre bounce för slag från fairway (om 4 grader är ditt gap mellan klubborna.)
Jag har 50, 54 och 58 där 54:an har 14 i bounce just för bunkerslag men den funkar fint även från lite högre ruff då den inte gräver ner sig så mycket.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Wedgar och Bounce är ett intressant område:)
Personligen försöker jag att ha lite olika Bounce på mina wedgar för att klara av olika typer av slag och speciellt
olika underlag. Som sommaren är nu så är det i regel stenhårt 5-10m utanför green (och där hamnar man ju ibland...) och
då tycker jag det är enklare att chippa/pitcha med en wedge som har låg Bounce för att inte studsa på det hårda underlag.
På t ex våren och hösten när banan är blöt så kan det vara bra med en wedge som har högre Bounce för att inte gräva ner sig
i det mjuka underlaget för mycket.
Sedan brukar även typ av sving avgöra lite kring val av Bounce.
Brant infallsvinkel så är det lite bättre med hög Bounce för att inte gräva mer sig och tvärtom om du har lite flackare
vinkel så är det bättre med lägre Bounce för att inte studsa för mycket.

Om ni inte prövat, testa att chippa mha bouncen och överdriv det genom att tänka att baksidan av klubbhuvudet ska
studsa i marken. Krävs dock att man träffar bollen först, annars blir det en skållad råtta över green:D
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Två tips i all välmening:
Skriv/säg inte att ni gått "+3 eller -2" om det inte är i relation till banans par.
Samma sak med netto/brutto. Att snacka "nettoslag" är som skryta med att ha hånglat upp sin egen syrra.

:p

Förstår inte heller riktigt poängen med det.

Angående wedgar tycker jag detta klippet var intressant. Pratar precis som @stigge om att jobba med bouncen.

Kommer själv göra en "fitting" när det är dags för nya wedgar i höst.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Instämmer och undrar varför folk inte gör en CF för sin wedgar? :confused:
Bra poäng!
Om det är någonstans man kan hämta slag så är det på närspelet.
Dagens 9hål var t ex Chipp 1-putt 3ggr och 15 puttar, bara där plockade jag in 3st slag.

Men...det är ju tråkigt att träna närspel...roligare med 275m drivar...:D
 

Frourez

Omega
Komplettera med tex 52 eller 60 med lägre bounce för slag från fairway (om 4 grader är ditt gap mellan klubborna.)
Jag har 50, 54 och 58 där 54:an har 14 i bounce just för bunkerslag men den funkar fint även från lite högre ruff då den inte gräver ner sig så mycket.
Jag har kompletterat med 50:a med 8 bounce. Jag funderar på om jag ska behålla 56:an som har högre bounce och komplettera med en 58/60 med lägre bounce. Eller om jag ska köra wedge fitting och då 54 + 58.

Förstår inte heller riktigt poängen med det.

Angående wedgar tycker jag detta klippet var intressant. Pratar precis som @stigge om att jobba med bouncen.

Kommer själv göra en "fitting" när det är dags för nya wedgar i höst.

Jag har sett klippet och det är mycket intressant. Dock får typ aldrig se "fitting" på chippar runt greenerna. Nu var de fulla slag och bunker. Det är ganska lätt att räkna ut vad man ska ha. 48-52 med låg/hög bounce beroende på swing. Och för bunker 54-60 med hög bounce.
20-30m från greenerna, olika underlag, fairway/ruff osv. Finns ju massa olika tekniker med pitchar, chippar osv.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag har kompletterat med 50:a med 8 bounce. Jag funderar på om jag ska behålla 56:an som har högre bounce och komplettera med en 58/60 med lägre bounce. Eller om jag ska köra wedge fitting och då 54 + 58.

Jag har sett klippet och det är mycket intressant. Dock får typ aldrig se "fitting" på chippar runt greenerna. Nu var de fulla slag och bunker. Det är ganska lätt att räkna ut vad man ska ha. 48-52 med låg/hög bounce beroende på swing. Och för bunker 54-60 med hög bounce.
20-30m från greenerna, olika underlag, fairway/ruff osv. Finns ju massa olika tekniker med pitchar, chippar osv.
En viktig aspekt är att kolla upp loftet på din pw så inte gapet mellan pw och nästa wedge blir för stort. Många av dagens moderna klubbor har pw på 44-45 grader (mao en j9 egentligen) och då ha nästa wedge på 54 kan bli lite för stort gap mellan klubborna.

Man gör inte direkt CF efter den typen av slag då det inte slås fullt. Därför bra med lite olika wedgar map loft och bounce så du kan använda ”rätt” klubba beroende på situation.
Sedan finns det vissa som förespråkar att alltid Chippa med samma klubba för enklare hantering och bättre och stabilare resultat. Pröva vad som känns bäst för dig. Finns inget rätt och fel imo.
 
Senast ändrad:

Frourez

Omega
En viktig aspekt är att kolla upp loftet på din pw så inte gapet mellan pw och nästa wedge blir för stort. Många av dagens moderna klubbor har pw på 44-45 grader (mao en j9 egentligen) och då ha nästa wedge på 54 kan bli lite för stort gap mellan klubborna.

Man gör inte direkt CF efter den typen av slag då det inte slås fullt. Därför bra med lite olika wedgar map loft och bounce så du kan använda ”rätt” klubba beroende på situation.
Sedan finns det vissa som förespråkar att alltid Chippa med samma klubba för enklare hantering och bättre och stabilare resultat. Pröva vad som känns bäst för dig. Finns inget rätt och fel imo.
Otydligt där. Jag har köpt en 50:a och har sedan innan en 56. Tanken var alltså att antingen köra 50, 56 + 58/60. Eller 50 och CF 2 st till, förslagsvis 54 och 58.
Okej så man CF egentligen 2 st full slags klubbor, gap och antagligen en bunkerklubba. Sedan diskuterar lite beroende på vilka två klubbor man valt den 3 wedgen och till vilket syfte.
 

SVENUR

Omega
2-Faktor
Otydligt där. Jag har köpt en 50:a och har sedan innan en 56. Tanken var alltså att antingen köra 50, 56 + 58/60. Eller 50 och CF 2 st till, förslagsvis 54 och 58.
Okej så man CF egentligen 2 st full slags klubbor, gap och antagligen en bunkerklubba. Sedan diskuterar lite beroende på vilka två klubbor man valt den 3 wedgen och till vilket syfte.
Slår ett slag för 50, 54, & 58. Jag hade länge 52 och 56 men ändrade till 50, 54 och 58 för typ 5 år sedan. Tycker att det känns mycket bättre mellan 100 och 50, lättare att slå ett halvhårt (typ 75 %) slag som jag gillar med wedgen. Från 50 och in beror klubbval på känslan, dagsform, banan. Runt green gillar jag att göra med samma klubba (54) om jag inte måste floppa. I bunkern använder jag alla tre beroende på sanden och hur långt jag måste flyga.
Och ibland blir det faktiskt precis som jag tänkt. Härligt spel! :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Otydligt där. Jag har köpt en 50:a och har sedan innan en 56. Tanken var alltså att antingen köra 50, 56 + 58/60. Eller 50 och CF 2 st till, förslagsvis 54 och 58.
Okej så man CF egentligen 2 st full slags klubbor, gap och antagligen en bunkerklubba. Sedan diskuterar lite beroende på vilka två klubbor man valt den 3 wedgen och till vilket syfte.
Ok
Förenklade lite väl mycket. Om/när du gör en Custom på wedgar så bör du få frågor i stil med typ av bunker (hård, mjuk) och även fairway och greenområden du spelar på. Då det varierar en del beroende på säsong och även mellan olika banor så brukar det vara bra att ha lite olika loft/sulbredd och bounce (överkurs kan vara själva slipningen på sulan) så att du kan spela på olika underlag och banor med utrustningen.
Jag använder tex alla mina wedgar i bunkern men mestadels blir det 56 och 60g, beroende på hur underlaget är.
 
Topp