Laddar...

Golfare på KS

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Ketan, 17 december 2014.

1. MartinGFX

MartinGFX Tantal

Från:
    Stockholm
    Tips på vettig golfklocka? Funderar på en Garmin Vivoactive 4 då den har lite fler funktioner som betallösning och musikstreaming men vet inte hur den står sig mot renodlade golfklockor (approach-serien).

2. Hexagon

Hexagon Platina Premium

Har en s20. Enklast möjligt och sitter sjukligt bra/icke störande på armen. Platt och bra: dock absolut ingen musik osv. Ser avstånd till framkant, mitt och bakkant samt att det går flytta flaggor osv. Räcker gott för mig.

Men annars Kikare. Så sjukt mkt bättre imo. Finns en tokbra på rea på dormy just nu för 1999:-

Barfly och eriksson850 gillar detta.
  3. ETMC

ETMC Titan

Har man en väldigt förlåtande klubba är det ju bara att träffa bollen med en j5 så flyger den 200m. Inte direkt samma sak med proffsens bladklubbor :)

4. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Har som du vet också en s20, vet inte om jag är så nöjd med avståndsberäkningen. Skiljde det inte ganska mycket mellan våra när vi var ut och lirade?

Skulle 10 gånger av 10 välja en kikare istället.

5. MartinGFX

MartinGFX Tantal

Från:
    Stockholm
    Tror inte jag orkar böka med kikare, vill snarare ha ett hum om vilken klubba jag ska slå för att hålla green och lägga upp för önskat inspel på ett smidigt sätt.

6. stigge

stigge Titan

Ha ha, hoppas du skojar nu:D

Slaglängd har inget med om klubban är förlåtande eller inte (i alla fall väldigt lite) utan det krävs en ren träff oavsett om det är blad eller en förlåtande klubba. Du kan såklart slå längre med enklare klubbor om du träffar fel. Men det är inte samma sak som få ut optimalt av en klubba.
    För att kunna slå 200m med en J5 krävs en hög hastighet på klubbhuvudet (runt 95-100mph) och det är inte många som har den hastigheten. Sedan krävs ytterligare faktorer för att få optimal längd men grunden är en hög hastighet på klubban.
    Vi pratar nu Carry då rull kan variera väldigt mycket beroende på underlaget.

Senast ändrad: 29 juli 2020
  7. Frourez

Frourez Titan

Instämmer, kan variera från korrekt avstånd till 10m fel på nästa hål. Klockan är dock smidig men för den som jagar birdies är kikare ett måste. Gränsen skulle jag väl säga ligger när man har minst 5 par per rond nått sånt. Eller har budgeten för de, annars bör en klocka räcka?

eriksson850 och Hexagon gillar detta.
  8. Hexagon

Hexagon Platina Premium

Minns inte? Tycker den stämmer gott nog för det mesta. Väljer inte mina sista meter iallafall :D

Men absolut. Hade också köpt kikare alla dagar i veckan. Inte ett dugg krångligt att använda. Viktigt att köpa en bra som går skjuta på valfritt objekt osv bara.

eriksson850 gillar detta.
  9. Hexagon

Hexagon Platina Premium

Barfly och Frourez gillar detta.
  10. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Absolut, eller jag skulle säga att det första man måste veta är hur långt man verkligen slår sina klubbor. Vet man att ens j8 går mellan 150-160 meter och avståndet är 152, så kanske man inte eldar på allt vad man kan. Vet man inte riktigt hur långt man slår, så kanske gps-klocka räcker för att veta ungefärlig klubba och därefter köra på känsla.

Kommer köpa en kikare till nästa säsong.

Frourez och Hexagon gillar detta.
  11. The lord

The lord Guld

Från:
    Göteborg
    Nu var det klockor vi pratade om men jag är väldigt nöjd med den här Tycker att det är smidigt har aldrig provat klocka. Screenshot_20200729_114926_com.android.chrome.

12. stigge

stigge Titan

Gick från kikare till klocka pga enkelheten.
    Väldigt bra att få avstånd enkelt till/över hinder, layups, fram/mitt och bakkant av green.
    Kikare är mer exakt till flaggan men övriga mått är lite stökigare att få till. Skaffar du en bättre GPS klocka så är det väldigt bra, diff finns såklart men om du inte kan slå dina klubbor med +/- 5m tolerans så tycker jag klockan ger mer.

13. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Vad har du för klocka?

14. stigge

stigge Titan

Kör med Garmin Fenix 5 då jag håller på med annat än golf också. Funkar riktigt bra och har aldrig blivit ”lurad” av den map fel avstånd och jämfört med laserkikare och då har diff vart någon meter i skillnad bara.

15. MartinGFX

MartinGFX Tantal

Från:
    Stockholm
    Den där verkar ha allt jag önskar, golfapp, Spotify och betalningslösning! Ska spana in, tack för tipset :)

stigge gillar detta.
  16. stigge

stigge Titan

Nu är det Fenix 6 som gäller:)

17. davestoni

davestoni Brons

Från:
    Stockholm
    Hexagon gillar detta.
  18. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Jag är en spelare som sällan spelar driver, utan vanligtvis slår jag ut med j3/j4.

Förra veckan lånade jag brorsans utility iron (som han inte använder), en Mizuno mp-h4 järn 2 och jäklar vilket klipp. Tjänade nog 30-40 meter jämfört med min vanliga j4. Letar runt och funderar nu på en Mizuno mp-20 mmc järn 2, någon som testat?

IMG_20200729_193823. IMG_20200729_193827. IMG_20200729_193833. IMG_20200729_193925.

Senast ändrad: 29 juli 2020
    pac78 och Hexagon gillar detta.
  19. Hexagon

Hexagon Platina Premium

Vet att du är mizunofrälst... ;) men om du inte hittar, kika på Srixons Z U85 (tror jag, kollar upp om du vill). Ska tydligen vara riktigt bra.

pac78 och eriksson850 gillar detta.
  20. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Såg helt ok ut, trevlig Diamond muscle back. Dock såg den ut att ha alldeles för stor offset för mig. :)

Hexagon gillar detta.
  21. Hexagon

Hexagon Platina Premium

Köper det. Min polare som är rätt duktig har väldigt lite offset på järn, men han använder den där och är nöjd ändå. Slår sjukt bra med den, orimligt långt för att vara han, hehe.

22. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Haha, säkert samma effekt som med brorsans jag testade. Slog ett utslag på 240-250 meter, hög tee och nedförsbacke men ändå. Gubbarna som slog drive låg 30 meter bakom :D

Skulle säkert kunna slå med en mer offsetad klubba, men jag har mer en tendens till draw än fade/slice. Därför känns det dumt att köpa en klubba som gynnar hook/draw.

Hexagon gillar detta.
  23. Hexagon

Hexagon Platina Premium

Samma här.. behöver nya järn med mindre offset. Och för att det är kul med nytt hehe.

24. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Klart du är värd nya järn! :)
    Vilka kollar du på?

25. Hexagon

Hexagon Platina Premium

Är ju Taylormade torsk, men kan fan inte uppskatta SIM järnen tyvärr.. Tittar därför på T200 eller ett srixon set som jag inte minns ref på just nu. Väldigt lämplig look, och lagom i ”hcp-utlåtande”. Vann bäst i test bland typ 47 järnset av svensk golf nyligen.

Men måste in och slå lite mer med båda dom och några till innan jag trycker av. Måste oavsett customfitta pga längd osv osv.

26. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Hört väldigt gott om t200, lokala pro'n försöker få brorsan att byta ut sina mizuno mot ett sådant set.

Srixon har jag aldrig testat, men det är ju japanskt (precis som mizuno) så kan säkert vara bra. :rolleyes::D

Hexagon gillar detta.
  27. Lindrothh

Lindrothh Tantal

Har en fråga jag är lite nyfiken på, någon här som bytt från att slå höger till att slå vänster? Eller vice versa? Gick två p & p rundor innan jag tog grönt kort där jag slog vänster. På kursen för grönt hade de bara höger och tränaren tyckte absolut jag skulle slå med höger om jag var högherhänt och hade kastat med högern i handbollen. Följde rådet och har spelat senaste 2.5 månaderna med grönt som höger och gått sakta men någorlunda säkert framåt i processen. Under dagens sällskapsrunda testa jag polarens vänsterklubbor och alla i bollen tyckte svingen såg ”bättre” och mer naturlig ut. ”Golfgreppet” var mycket bättre så också, där jag oftast har svårt att få över höger tumme när jag spelat höger. Därav undrar jag, är de någon som gjort denna ändring och var det mödan värd?:)

28. classeknut

classeknut Titan

Från:
    Eskilstuna
    har inte gjort skiftet men jag är vänsterhänt och kastar/skriver/klipper/osv med vänster. Jag spelar ändå med höger, främst för att jag alltid gjort det i innebandy osv. Så jag tycker att du ska köra på det som känns mest naturligt och inte vad man ”ska göra”. :)

Lindrothh gillar detta.
  29. Scipio

Scipio Diamant

Jag tycker inte du ska ha bråttom med att bestämma dig. Fortsätt slå med både höger och vänster så kommer beslutet naturligt så småningom. Du har ett angenämt ”problem”.

Lindrothh gillar detta.
  30. JDQ

JDQ Brons

Om du kollar på t200 tycker jag du ska testa p790 från Taylormade:) sim/m är ju dem mest lättspelade klubborna och p serien har ju allt från mellan till låg hcp så borde matcha t200 bättre.