• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Golfare på KS

Golfmässigt kommer det absolut ta ett tag innan man kan få värde tillbaka. Tanken är ju att på lång sikt skapa nya typer av organisationer som kan fungera på andra sätt en de centraliserade aktiebolagen som styr många golfklubbar idag. En långsiktig förhoppning är ju en fortsatt tillväxt i organisationen och att man kan bygga fler golfbanor för dess medlemmar. Som du säger så bygger ju dessa investeringar i DAOs och NFTs i mångt och mycket på spekulation, men det behöver inte vara dåligt, enligt mig.
Förutsatt att de faktiskt använder pengarna till det som sägs, vad är skillnaden gentemot att du köper en aktie i en golfklubb idag? Man verkar ju inte ha mycket inflytande enligt deras TOS, förutom att ha lite input till vilken/vilka golfbanor som köps. Och kanske viktigare - vill man decentralisera ägandeskap/inflytande och styrningen av en golfklubb? :) Det kommer ju alltid behövas en centraliserad organisation som sköter om allt runt den.

Ofta väljer du väl medlemskap i en golfklubb primärt utifrån geografisk närhet. Om man inte har den ekonomiska friheten att resa jorden runt för att spela på klubbens banor känns det inte speciellt lockande?

Saxat från TOS:

You understand and agree that the sale of Membership NFTs grants you no rights and carries with it no guarantee of future performance of any kind by LinksDAO, Inc. You are not entitled, as a holder of any Membership NFT, to vote or receive dividends or profits or be deemed the holder of shares of LinksDAO Inc. or any other person by virtue of your ownership of a Membership NFT, nor will anything contained herein be construed to construe on you any of the rights of a shareholder, partner, joint venturer, etc. or any right to vote for the election of directors or upon any matter submitted to shareholders at any meeting thereof, or to give or withhold consent to any corporate action or to receive notice of meetings, or to receive subscription rights to purchase such shares of LinksDAO Inc. LinksDAO Inc. may in future offer holders of Membership NFTs the opportunity to participate in massively open online governance via DAO. You agree that the functionality of any DAO established by LinksDAO will be determined by LinksDAO in its sole and absolute discretion.

Det här känns inte speciellt revolutionerande eller lockade ur ett investeringsperspektiv för mig, men jag vet inte om jag har förstått den underliggande tanken egentligen.. Det var lite skralt med information på hemsidan :)

Senast ändrad:
Vore kul med en recension av banorna du spelar där nere runt omkring, åker själv ner en månad i september med tanke på mycket golf.
Jag har gjort lite research och finca, romero och el Valle ligger högt på listan som kommer spelas.
Nu är det lågsäsong så kvalitén är mycket sämre än på sommaren.

• Like
Reactions: Jey
Roda idag, öppen bana där man inte blir så straffad för ett snett utslag som på Las Ramblas där det är mycket raviner.
IMG_20220127_140623.jpg
IMG_20220127_140554.jpg
IMG_20220127_112056.jpg

Tja,

Funderar på att dra på en golftrip inom Sverige nu senast i April. "Bo på banan", SPA och god mat. Vart åker ni? Var på Elisefarm förra våren, det var helt OK.

Tja,

Funderar på att dra på en golftrip inom Sverige nu senast i April. "Bo på banan", SPA och god mat. Vart åker ni? Var på Elisefarm förra våren, det var helt OK.
Hooks som redan nämnts är riktigt trevligt, bra golf, god mat och en väldigt trevlig spaanläggning!
Kan även rekommendera Eckerum, vet dock inte hur spa möjligheterna är där men golfen var riktigt bra!

Kan varmt rekommendera Hooks. Trevlig anläggning all around med en härlig ägarfamilj.

Vill även slå ett slag för Lydinge Resort som ligger 15 min från Helsingborg. Även det familjeägt och anläggningen innefattar hotell, spa, spelrum och bra golf. Bygger även 6 padelbanor som står klara i början på maj.

En till fråga, ni som kör Apple watch på banan? Vilken app är att föredra för att se avstånd främst. Är 20-handikappare så behöver ingen exakt vetenskap men ett hum iaf.
Är väldigt nöjd med Golfshot. Jag har testat både gratis- och premiumversionen, gratis funkar för det mesta man behöver.
Jag kör också Golfshot men även Gamebook. Fördelen med Golfshot tycker jag är att man får avstånd till fram, mitt och bakkant green, i Gamebook vill jag minnas att man bara får längd till mitten av green. Något som jag tycker är lite tröttsamt med Golfshot är att HCP inte synkar utan man får lägga in det manuellt. Hittar ni någon app som även kan ge lite avstånd till hinder så tar jag tacksamt emot det :)

Mastersvecka!!

Vad tror vi, spelar Tiger? Vem tar hem det? Hyffsat taggad nu!

Jag hoppas och tror på Cameron Smith! Önskar att man hade mod nog själv att rocka en "Mullet" :D

Senast ändrad:
Om man spelar typ 5-10 rundor / säsong i Stockholm och gärna provar lite olika banor. Vad väljer man för typ av medlemskap?

Hade cloud golf förra året där medlemskapet kostade 300kr sen köpte men greenfeecheckar för typ 300kr/st som funkade till 20 banor vilket var klockrent för mig, men nu har cloud tagit bort sina greenfeecheckar.

Finns det något annat liknande?

Om man spelar typ 5-10 rundor / säsong i Stockholm och gärna provar lite olika banor. Vad väljer man för typ av medlemskap?

Hade cloud golf förra året där medlemskapet kostade 300kr sen köpte men greenfeecheckar för typ 300kr/st som funkade till 20 banor vilket var klockrent för mig, men nu har cloud tagit bort sina greenfeecheckar.

Finns det något annat liknande?
Mina polare snackar om GolfStar... inte kollat upp i detalj själv, men kanske värt för dig att googla :)

Kört Golfstar de senaste 4 åren, så även detta. Om jag minns rätt så behöver jag spela 13 rundor för att gå break-even om jag räknar med att jag spelar rabatterade rundor (25% rabatt om du spelar med någon golfstar-medlem).

Har hittills spelat 12 rundor i år, men med barn och ofta ”kort varsel” på när jag kan lira så har endast 3 av dessa rundor varit hos Golfstar, då de flesta banorna är så fullbokade att du måste vara ute då i god tid för att kunna lita.

Mina 2,8 cent, blir inte golfstar för mig i nästa år iaf.

• Like
Reactions: PJZ
Jag har tittat på golfstar men där kostar det ju 5000kr per år vilket som @Tripeiro. säger kräver att man iaf spelar 10-12+ rundor för att spela ihop dem.

Blir väl dyrt för mig om jag bara skulle spela 6-7 rundor, nästan 1000kr/runda. Då kan jag lika gärna betala full greenfee för varje runda på valfri bana.

Greenfee checkar var klockrent för mig men cloud har som sagt tagit bort det denna säsongen.

• Like
Reactions: PJZ
Om du inte bor nära någon du lirar mycket på, och bara spelar så pass lite är det väl bara köra brevlåda+greenfee?

Golfstar är långt ifrån värt nu när de har höjt priser i kombination med att banorna ofta är i dåligt skick och överfyllda med slowplayers.

Om du inte bor nära någon du lirar mycket på, och bara spelar så pass lite är det väl bara köra brevlåda+greenfee?

Golfstar är långt ifrån värt nu när de har höjt priser i kombination med att banorna ofta är i dåligt skick och överfyllda med slowplayers.
Ja men tidigare år när cloud haft greenfee checkar betalade jag ju bara max 300kr / runda medans om jag nu ska betala vanlig greenfee kostar de ju 5-600kr minst på samma banor.

Smartgolfa verkar vara något liknande som Cloud haft tidigare med checkar, dock kan man inte bli medlem hos dem. Någon som använt dem?

Tillbaka
Topp