Kul!Stort tack alla! Fitting bokad på Fairwaygolf som faktiskt hade alla dessa skaft hemma för testning!
Återkoppla gärna vad det blir för nya spakar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul!Stort tack alla! Fitting bokad på Fairwaygolf som faktiskt hade alla dessa skaft hemma för testning!
Viktigaste vid en fitting är att svinga lika hårt/snabbt som man orkar göra en hel runda. Har sett så många ta i vid fittingen och uppnåt klubbhastigheter som är svåra att hålla i slutet av rundan. Skaften du pratar om är järnskaft men antar att du inte svingar en j7 som brukar användas vid en fitting av järnskaft i 115 mph? Då ligger du 25 mph över snittet på pga touren.Tjena alla golfare på KS!
Finns det någon golfbutik/fitting i Stockholm med bra utbud av skaft? Har en Swing Speed på 115 mph och skulle därmed vilja testa skaft som Project X 7.0, Dynamic Gold X100, XSEVEN etc. i en järnfitting, men Dormy har inget av dessa skaft att erbjuda i de butiker jag varit.
Kollade över den här tråden och såg vad jag skrev senast och vart jag var i golfen just då efter grönt kort.
Att jag är golfbiten är fortfarande aktuellt målet den här säsongen var ca 20-25 i hcp och nu efter min första hela säsong har jag spelat 45 rundor och lyckats spela ner mig till 15 HCP och spelat ett gäng rundor runt 13 och ett fåtal slag ifrån en singelrunda och det är målet med nästa år, att lyckas spela minst 1 runda under 10hcp.
Det är ju en regel men så som hon gjorde händer varje dag i sällskapsspel men kanske inte på touren. Reglen gäller när bollen är så nära att den kan ramla i inom 10 sekunder. Vad jag förstått är de oense om hur nära koppen bollen egentligen var. Vad jag vet så finns det inte med på film. Sorgligt och bittert men fanns möjligheten att den skulle ha kunnat ramla i de sista 3 sekunderna för att den låg så till så var det ett regelbrott att ta upp den. Så har jag förstått det men det behövs fler förklaringar, dels och avståndet mellan boll och kopp och om lutningen mot kopp.Någon som följer solheim cup, vad tycker ni om incidenten med sagström?
Du förstår jag att de reagerade på ett kanske överdrivet petigt domslut. Är det sista dagen idag? Det kommer nog att bli mycket snack om den ”fadäsen” blir avgörande.Dem rullade minst 10 repriser och jag kunde inte se att någon del av bollen hängde över kanten.
Kanal 9 sänderVisas det på viasat golf? Det verkar inte som övrig media får visa någonting därifrån. Jag har inte sett något iaf.
Har kört bägge, kikare är ju otroligt mkt bättre imo. Mer exakta avstånd, kunna skjuta på valfritt objekt osv.Inte helt nöjd med playbook i appleklockan.
kanske dags att uppgradera sig till bättre golfklocka.
eller är det kikare man ska ha?
Tycker att ha båda är ganska smidigt. Du planerat ditt spel bättre med en klocka (layups, hinder etc), medan kikaren mest används till exakt avstånd till flaggan, vilket helt ärligt ej behövs om man inte är under 5 hcp typ.Har kört bägge, kikare är ju otroligt mkt bättre imo. Mer exakta avstånd, kunna skjuta på valfritt objekt osv.
Håller verkligen med om detta! Lirar själv på 6 ungefär i hcp och kör fortfarande klocka för att det går snabbare och att jag inte skulle ändra mitt slag om flaggan står typ 4-5 meter hit eller ditt. Tycker det är för många hög hcp som står och mäter för länge med kikare för att sedan inte ens komma i närheten av målet. Många är ju exempelvis nöjda med en greenträff på en par 3 och då räcker klocka. Men absolut om man är väldigt duktig är kikare att föredra.Tycker att ha båda är ganska smidigt. Du planerat ditt spel bättre med en klocka (layups, hinder etc), medan kikaren mest används till exakt avstånd till flaggan, vilket helt ärligt ej behövs om man inte är under 5 hcp typ.
jag rekommenderar klocka före kikare pga smidigheten, men tycker det är skönt att ha båda.
Håller oxå medHåller verkligen med om detta! Lirar själv på 6 ungefär i hcp och kör fortfarande klocka för att det går snabbare och att jag inte skulle ändra mitt slag om flaggan står typ 4-5 meter hit eller ditt. Tycker det är för många hög hcp som står och mäter för länge med kikare för att sedan inte ens komma i närheten av målet. Många är ju exempelvis nöjda med en greenträff på en par 3 och då räcker klocka. Blir skillnad när man är så duktig att man mer kan sikta på en specifik del av greenen.
Tycker det är en bit som gått förlorad inom golfen, lirade mina första 15 år utan varken kikare eller klocka då avståndsbedömningen blev en del av ”spelet” men när jag har testat det nu på senare tid inser jag hur den förmågan försämrats avsevärt.Håller oxå med
Gick från kikare till klocka pga smidigheten klockan gav. Väldigt enkelt att få avstånd till hinder, layups och fram, mitt och bakkant -Green. Det räcker gott för en 9hcp som mig.
ps: spelar en del med en 0,1hcp och han har varken klocka eller laser.
Håller med. I början var man ganska duktig på att bedöma avstånd (med tex hjälp ifrån 150m pinnen) men nu är man handikappad utan klocka och noll känsla på att uppskatta avstånd, speciellt till hinder på utslagen. Inspel mot Green funkar skapligt utan klocka.Tycker det är en bit som gått förlorad inom golfen, lirade mina första 15 år utan varken kikare eller klocka då avståndsbedömningen blev en del av ”spelet” men när jag har testat det nu på senare tid inser jag hur den förmågan försämrats avsevärt.
Exakt!Håller med. I början var man ganska duktig på att bedöma avstånd (med tex hjälp ifrån 150m pinnen) men nu är man handikappad utan klocka och noll känsla på att uppskatta avstånd, speciellt till hinder på utslagen. Inspel mot Green funkar skapligt utan klocka.
Båda samtidigt känns overkill för mig. Men köper det ändå.Tycker att ha båda är ganska smidigt. Du planerat ditt spel bättre med en klocka (layups, hinder etc), medan kikaren mest används till exakt avstånd till flaggan, vilket helt ärligt ej behövs om man inte är under 5 hcp typ.
jag rekommenderar klocka före kikare pga smidigheten, men tycker det är skönt att ha båda.
Håller verkligen med om dem fördelarna du nämner med en kikare, även om jag kanske tycker en klocka med lite mer funktioner kanske täcker det behovet för en medelgolfare. Dock krävs det ju lite spelskicklighet för att kunna nyttja det. Tycker många nybörjare med kikare skjuter inför varje slag bara för att sen slice den ut i skogen ändå och att fokuset på kikaren bara bidrar till ett långsammare speltempo och en klocka kanske hade varit ett tillräckligt hjälpmedel för att få ett hum om längd till hinder etc.Båda samtidigt känns overkill för mig. Men köper det ändå.
Finns ju iofs olika klockor med olika funktioner. Jag hade någon enklare där jag bara hade olika avstånd till/på green osv. Kikare vinner ju således direkt.
Det bästa jag vet med kikare är att kunna skjuta på vad jag vill. Typ hur långt det är för att bära ett vatten, hur långt det är till träd bakom… blabla. Saker en klocka ej inte kan ge mig.
Har 8 i hcp nu, skulle specifikt säga att en kikare har hjälpt mig mycket i sommar på resan nedåt. Mycket bättre längduppfattning än pre kikare.
Klockor har avstånd till och över hinder, som tex bunkrar och vattenBåda samtidigt känns overkill för mig. Men köper det ändå.
Finns ju iofs olika klockor med olika funktioner. Jag hade någon enklare där jag bara hade olika avstånd till/på green osv. Kikare vinner ju således direkt.
Det bästa jag vet med kikare är att kunna skjuta på vad jag vill. Typ hur långt det är för att bära ett vatten, hur långt det är till träd bakom… blabla. Saker en klocka ej inte kan ge mig.
Har 8 i hcp nu, skulle specifikt säga att en kikare har hjälpt mig mycket i sommar på resan nedåt. Mycket bättre längduppfattning än pre kikare.
Helt enig. Försvarade mest kikaren för mig själv Klocka är mer än nog om man har över typ 15(?) i hcp. Innan dess bör man väl lära sig bilda egen uppfattning, läsa banguider och ja. Spela… Fan va jag avskyr dåligt speltempo.Håller verkligen med om dem fördelarna du nämner med en kikare, även om jag kanske tycker en klocka med lite mer funktioner kanske täcker det behovet för en medelgolfare. Dock krävs det ju lite spelskicklighet för att kunna nyttja det. Tycker många nybörjare med kikare skjuter inför varje slag bara för att sen slice den ut i skogen ändå och att fokuset på kikaren bara bidrar till ett långsammare speltempo och en klocka kanske hade varit ett tillräckligt hjälpmedel för att få ett hum om längd till hinder etc.
Gissar att du har hcp att bära domMåste ju lägga ut en bild på nya golfskorna
modernt! Min var enklare tyvärr.Klockor har avstånd till och över hinder, som tex bunkrar och vatten
Dock inte träd
Tror det är det sista du skriver som gör att jag är lite skeptisk till kikare, allergisk mot dåligt speltempo vilket jag upplever har försämrats dem senaste åren generellt. Men så länge du håller det får du gärna använda vilka hjälpmedel du vill för migHelt enig. Försvarade mest kikaren för mig själv Klocka är mer än nog om man har över typ 15(?) i hcp. Innan dess bör man väl lära sig bilda egen uppfattning, läsa banguider och ja. Spela… Fan va jag avskyr dåligt speltempo.
He he, har singel hcp så borde vara grönt;-)Gissar att du har hcp att bära dom
modernt! Min var enklare tyvärr.
Helt enig. Jag skulle säga att jag själv har ett otroligt bra speltempo. Jobbar hårt på att piska de andra i mitt golfsällskap varje runda att speeda på mer och mer. Alltid ready golf. Hatar att vänta.Tror det är det sista du skriver som gör att jag är lite skeptisk till kikare, allergisk mot dåligt speltempo vilket jag upplever har försämrats dem senaste åren generellt. Men så länge du håller det får du gärna använda vilka hjälpmedel du vill för mig
Hur var skicket på Ågesta? Är min ena hemmabana men har inte varit där på en månad, men ska lira den nästa helg.Vilken uppvisning av Broberg idag!
Själv sköt jag en 100-runda på Ågesta, inte lika imponerande…