• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Golfare på KS

Jag själv provar nya klubbor i setupen inför 2023.
Precis inhandlat en TSI2 16.5 grader, det jag vill uppnå med den här förutom att ersätta min fw3 är att hitta in några meter i fairway vid utslag och en miss.

Hybrid 3 ping G410, den här känns ganska öppen och borde bli av med en en liten överdraw, precis som ni nämner så har hybriden tendensen att tappas ut vänster.

Sällan jag har behovet att slå en fw3 in på green vid par5.

Nya järnen dök upp idag. Spelade några hål och det bådar gott inför säsongen.

t100-1.jpg

t100_2.jpg

Åker ner med ett gäng vänner till La Cala under en vecka nu i slutet av februari. Någon som bott på La Cala resort? Nöjda med och missnöjda med? Maten? Paket med middagar på hotellet.. och, golfen??

Åker ner med ett gäng vänner till La Cala under en vecka nu i slutet av februari. Någon som bott på La Cala resort? Nöjda med och missnöjda med? Maten? Paket med middagar på hotellet.. och, golfen??
Trevligt! Inte bott på hotellet men spelat banorna många gånger. Var beredd på ockuperade banor och inte så mycket grip it and rip it utan mer precision. Americas är deras "bästa" bana men tycker alla tre är bra på sina egna vis.

Mat har jag ätit några gånger, men bara golfrestaurangen. Var helt ok men trevlig uteservering.

Riktigt fina, själv inne på dessa eller T100s, spelar 718 AP2 idag. Va det lång leveranstid?
Jag spelade T200 tidigare, ville gå ifrån strongloft. Provade både T100 och T100s, trivdes bäst med de normalt loftade T100. 718 AP2 är väl också normalt loftade (34° J7)?
Leveranstid en dryg vecka, men det beror nog på vilket skaft man väljer. Jag tog Project X LZ 5.5.

Jag spelade T200 tidigare, ville gå ifrån strongloft. Provade både T100 och T100s, trivdes bäst med de normalt loftade T100. 718 AP2 är väl också normalt loftade (34° J7)?
Leveranstid en dryg vecka, men det beror nog på vilket skaft man väljer. Jag tog Project X LZ 5.5.
Normalloftade…nja… ;-)
Idag är det att klassa som normalt för s k players iron men historiskt så är det en J6, nästan tom J5
Att sedan jämföra med dagens extremt förlåtande järn där 34g är en J9 idag.
Inte så konstigt att alla slår så långt idag 😁

Vilka siffror var det som blev bättre med T100s jämfört med T100?
Var främst bollbanan som blev bättre. Fick en mer penetrerande bollflykt och då min sving genererar en ganska hög bollbana var det inget problem att få stop på bollen heller. Sen för att få ner spridningen gick jag på projekt x 6.5 vilket resulterade i ett längd tapp där t100s vägde upp en del för det. Så var främst att min svingteknik resulterade i en oönskad hög bana med t100. Supernöjd så här efter två säsonger, men förstår att t100 passar många bättre varpå jag är glad att jag gjorde en fitting och fick hjälp av folket på titleist:)

Men absolut störst skillnad var att få rätt lie på klubborna. Dem hjälpte mig också att bocka om både loft och lie på mina gamla wedgar för att passa setet och att få rätt lie på dem gjorde betydligt mer än vad jag kunde ana för min spridning.

Normalloftade…nja… ;-)
Idag är det att klassa som normalt för s k players iron men historiskt så är det en J6, nästan tom J5
J7 34°-35° har varit industristandard de senaste +30 åren, iaf pratas det så i branschen.
Strongloftade moderna järn med hot face går ju mellan en och tre klubbor längre än de gjorde förr.

Var främst bollbanan som blev bättre. Fick en mer penetrerande bollflykt och då min sving genererar en ganska hög bollbana var det inget problem att få stop på bollen heller. Sen för att få ner spridningen gick jag på projekt x 6.5 vilket resulterade i ett längd tapp där t100s vägde upp en del för det. Så var främst att min svingteknik resulterade i en oönskad hög bana med t100. Supernöjd så här efter två säsonger, men förstår att t100 passar många bättre varpå jag är glad att jag gjorde en fitting och fick hjälp av folket på titleist:)

Men absolut störst skillnad var att få rätt lie på klubborna. Dem hjälpte mig också att bocka om både loft och lie på mina gamla wedgar för att passa setet och att få rätt lie på dem gjorde betydligt mer än vad jag kunde ana för min spridning.

Kul när fitting blir bra! :p

Jag fick ner min bollbana med T100 jämfört med T200, trots att loften är svagare. Samma som du upplever, en penetrerande bollbana. Fick samma effekt med T100s, ingen större skillnad mer än att de gick lite längre. Skaften hjälper till, det var stor skillnad mellan alla jag provade. Jag jobbar i golfbranschen och har möjlighet att prova alla tänkbara kombinationer, när jag vill. När jag valde T100 gick jag helt på min egen känsla, hur jag ville att bollen ska bete sig.

Jag fick ner min bollbana med T100 jämfört med T200, trots att loften är svagare. Samma som du upplever, en penetrerande bollbana. Fick samma effekt med T100s, ingen större skillnad mer än att de gick lite längre. Skaften hjälper till, det var stor skillnad mellan alla jag provade. Jag jobbar i golfbranschen och har möjlighet att prova alla tänkbara kombinationer, när jag vill. När jag valde T100 gick jag helt på min egen känsla, hur jag ville att bollen ska bete sig.
Precis samma för mig, var helt inne på T100 pga ”standard” loft och ville inte ha stongloftat. Men har också en hög bollbana vilket gjorde att T100s passade mig betydligt bättre. Tog de gamla hederliga dynamic gold x100

• Like
Reactions: JDQ

Min j4 är en t200 och jag håller verkligen med får en helt annan bollbana där och men kicken ger rätt bra längd ändå. Körde på ett lite mjukare skaft 6.0 också för lite extra längd då jag kan leva lite mer med spridning från dem avstånden.

J7 34°-35° har varit industristandard de senaste +30 åren, iaf pratas det så i branschen.
Strongloftade moderna järn med hot face går ju mellan en och tre klubbor längre än de gjorde förr.
Skulle nog säga mer åt 35-36g och det gör ju en hel del i längd om det skilljer 2g (under förutsättning att allt annat är lika)
Normalt pratar man om 4g skillnad mellan klubbornas loft och det brukar nämnas 10m skillnad mellan klubborna (carry längd).
Om det under åren har utvecklas med 2g så är det 5m skillnad, mao en ½ klubba i längd, vilket är en hel del.
Utöver så har även längden på skaften ökat lite under åren som har passerat.
Pratar nu om CB och MB klubbor, mao traditionella järn och inte extremt förlåtande stekpannor.

Kan köpa 34-35g det senaste 15-20åren men inte +30år ;)
Finns te x en anledning att det idag säljs 4-Pw och knappt det ens längre utan mer 5-PW.
Beror på att utvecklingen har gått åt det hållet map loften (sedan har såklat hybrider/driving iron gjort
att behovet av lågt loftade järn minskat)
Minns fortfarande när en PW hade en loft på 50g

PS: saknar min TP-9 Järn 1 en del...gick fasiken inte att slå med men kul var det ändå.
Såg att @EmWe jobbade i branchen, så då vet du vad jag pratar om, har själv
vart i branchen också.

Fitting bokad på torsdag :p deltog i ett Cobra event och lottades ut en ny Aerojet driver…. Som jag med tur vann.
Tidigare spelat radspeed och nu LTDx som jag fick på ett garantiärende.

Spelar just nu enbart med kortare skaft och nerställt loft så ska bli intressant vad en fitting kan generera inför säsongen.

Mycket cleanare look på de nya t100s jämfört med den första modellen! Var det vintergreener eller bor du på sydliga breddgrader?
Håller med, riktigt "clean look"!
Bor i sydligaste delen av landet, men det är provisoriska greener som gäller. Helt värdelöst ur spelsynpunkt egentligen, men skönt att hacka lite ändå.

Någon J1 har jag aldrig haft. Men jag spelade Mizuno MP-33 för en massa år sedan, hade en J2 i det setet. Bra dagar gick den att slå från peg, aldrig från turf.
MP-33 är fina!
Om inte träffen satt med J1/2 blad så funkade det även bra som rakhyvel...;)
Fasiken vad det bladen var små vs dagens bladstorlek.

Tillbaka
Topp