• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Mikaell

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Morning!
D6735545-D55E-4C14-AC37-B63BF782C700.jpeg
 

Hubbe

Basic
Slog till på en Fenix 5x Plus. Herrejävlars vilken fantastisk skapelse. Den vanliga 5 är bra, denna är magisk.
Batteritiden grym.
Kartorna dito.
Bättre gps-loggar.
Allt flyter snabbare, inte tillstymmelse till släp på knapptryck.
Spotify direkt i klockan - gött.
Garmin pay - smidigt som tusan att kunna handla med enbart klockan.

Efter en veckas användande misstänker jag att mina andra klockor kommer att behöva dammtorkas ofta...
 

Riki87

Basic
2-Faktor
Slog till på en Fenix 5x Plus. Herrejävlars vilken fantastisk skapelse. Den vanliga 5 är bra, denna är magisk.
Batteritiden grym.
Kartorna dito.
Bättre gps-loggar.
Allt flyter snabbare, inte tillstymmelse till släp på knapptryck.
Spotify direkt i klockan - gött.
Garmin pay - smidigt som tusan att kunna handla med enbart klockan.

Efter en veckas användande misstänker jag att mina andra klockor kommer att behöva dammtorkas ofta...

Lätt att det blir så med Garmin. Mina andra klockor har jag inte haft på mig de senaste månaderna
 

Parabellum

Silver
2-Faktor
Måste säga, även om jag även i fortsättningen kommer hålla mig till riktiga klockor + Garmin för träning att de nya modellerna ser sjukt snygga ut. Kan bli en riktig succé framöver då fler smartwatch-tillverkare lär vilja göra "snyggare" GPS-/träningsklockor likt dessa för att konkurrera.
Medelpersonen därute lär ju vilja ha en sån här allt-i-en-lösning, som inte orkar hålla på med flera olika klockor för olika ändamål.
 

Riki87

Basic
2-Faktor
Måste säga, även om jag även i fortsättningen kommer hålla mig till riktiga klockor + Garmin för träning att de nya modellerna ser sjukt snygga ut. Kan bli en riktig succé framöver då fler smartwatch-tillverkare lär vilja göra "snyggare" GPS-/träningsklockor likt dessa för att konkurrera.
Medelpersonen därute lär ju vilja ha en sån här allt-i-en-lösning, som inte orkar hålla på med flera olika klockor för olika ändamål.
Riktigt vra blandning mellan smartwatch och riktig klocka. Tror att de kommer vara rätt så dyra.
 

Riki87

Basic
2-Faktor
Du som haft din ett tag nu. Räknar den ut höjd automatiskt? Det är inte som med rangeman att det är baserat på barometern och att du behöver nollställa höjden varje gång för att räkna ut hur högt upp du gick? Jag förmodar att den räknar ut med det mha gps?

I automatiskt läge så försöker den känna av ifall man rör sig så ändras höjden annars är det barometern. Man kan också sätta den i endast altimeter eller barometerläge. Altimetern kalibreras med gps. Ja kalibrerar den varje morgon.
Altimetern ligger någonstans +/- 10 meter. Barometern är rätt så exakt. Är man i aktivitet så går räknar den höjden med gps och barometern med sensorn har jag för mig
 

Fujoor

Diamant
2-Faktor
I automatiskt läge så försöker den känna av ifall man rör sig så ändras höjden annars är det barometern. Man kan också sätta den i endast altimeter eller barometerläge. Altimetern kalibreras med gps. Ja kalibrerar den varje morgon.
Altimetern ligger någonstans +/- 10 meter. Barometern är rätt så exakt. Är man i aktivitet så går räknar den höjden med gps och barometern med sensorn har jag för mig
Så länge den synkar med gps så är altimetern korrekt menar du?
 

Åskviggen

Silver
Kör på en fitbit jag fick under julen. Gillar den mest pg.a en slimmad design, brukar använda den Även om jag har klocka. Den ser nästan mer ut som ett armband
F108631D-CC43-4652-9A62-83E35B2A0031.jpeg
 

Lauda

Diamant
2-Faktor
-Hej,

Jag kör med Garmin 735XT. Klockan är avsed för triathlon och är även utrustad med optiskt pulsmätare så slipper man ha på sig pulsband också.

Jag är nöjd med klockans precision och utseende. Även om den är 45mm i diametern så tycker jag att klockan är ganska slimmad och stilren för att vara en träningsklocka.

E1EA18F7-AF80-45E2-9E4E-888616A8AF92.jpeg

5230A5EA-DC01-4E4F-8837-DF0B76ECA42B.jpeg

253999E0-36B2-4C11-8CE0-19AF472FCB74.jpeg

8A7023F2-5F0A-4850-A700-CF7F1F182980.jpeg

4505BB04-F7E8-4A6C-A448-38F6693045A1.jpeg

ECBE27C7-685A-457C-AE66-72FAF09EBB6D.jpeg
 

Mikaell

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Jag uppdaterade Instincten och nu ger den fullständigt fel siffror på distansen. Dock mappar den upp rutten korrekt på karta. En 3 km-runda blir enl klockan nu 110m.

Nån som har koll på vad göra?
 

Riki87

Basic
2-Faktor
Jag uppdaterade Instincten och nu ger den fullständigt fel siffror på distansen. Dock mappar den upp rutten korrekt på karta. En 3 km-runda blir enl klockan nu 110m.

Nån som har koll på vad göra?

uppdatering 3.20 är släppt för att fixa detta. har släppts till 20% av klockorna. borde komma inom några dagar till alla
 

Kessler

Guld
2-Faktor
Kör på en fitbit jag fick under julen. Gillar den mest pg.a en slimmad design, brukar använda den Även om jag har klocka. Den ser nästan mer ut som ett armband
F108631D-CC43-4652-9A62-83E35B2A0031.jpeg
Bär du två klockor samtidigt då? Alltså en "riktig" och fitbit på andra armen?

Funderat lite smått på att göra så. Just nu är min träningsklocka en F-91W :D Känner mig även naken på högerarmen och är inte mycket för vanliga armband och ha två "riktiga" klockor på sig ser bara konstigt ut (ja jag tänker på dig Diego Maradona)
 

Åskviggen

Silver
Bär du två klockor samtidigt då? Alltså en "riktig" och fitbit på andra armen?

Funderat lite smått på att göra så. Just nu är min träningsklocka en F-91W :D Känner mig även naken på högerarmen och är inte mycket för vanliga armband och ha två "riktiga" klockor på sig ser bara konstigt ut (ja jag tänker på dig Diego Maradona)
Ja! Dock när jag tränar och lite annat kör jag bara fitbiten.
Jag har nog rättfärdigat det själv just utefter att de människor som har kommenterat fitbiten tror att det är ett ”smycke” eller armband. Gillar dock inte att ha för mycket kring mina handleder..
7476A1A2-230B-4990-9555-9B1E76A497A0.jpeg
 

Scaramanga

Pandion
2-Faktor
Köpte en Forerunner 220. Frun snodde den av mig omgående. Morsdagspresent.

0C10DE3E-2A8E-4379-9762-8CBE432F3007.jpeg


Köpte som tröst en 235 och nu har hon snott den också. Vad köper jag härnäst? Instinct? Kommer jag märka nån större skillnad?

Hon har skaplig vilopuls ;) 43 som lägst.
04837CBB-5DFA-4A8A-81C6-DB39A4535978.jpeg
 

Blomqvist

Basic
Om man ska köpa sin första Smartwatch nu, vad ska man titta på då?
Spontanköpte en Montblanc Summit 2 idag bara för att den var så jäkla snygg, men funderar på att skicka tillbaka den.
Det finns ju massor av bättre, -och billigare, alternativ.

Jag vill kunna göra det mesta med klockan som jag kan göra med telefonen: Betala i affärer, gps, navigation, ta emot och skicka mail/sms, styra Spotify, ringa och ta emot samtal med ett headset tillkopplat, etc. Hitta min telefon är ju ganska användbart också.
Jag har även förstått att det finns klockor som man kan använda även om man inte har telefonen med sig, hur fungerar det?
Grundläggande träningshjälp för mig som är en överviktig sjukpensionär skulle också uppskattas, liksom någonting som kan analysera hur man sover.

Det är väl typ det.
Jag har en iPhone, om nu det skulle påverka valet av lämplig Smartwatch.
Och nej, Apple Watch är inte ett alternativ. Jag gillar inte utseendet på den.

Hur är Tag Heur Connected Modular? Garmin Fenix Chronos? Vad finns det mer som man borde titta närmare på? Samsung Galaxy Watch? Men då åker jag väl på att byta telefon också?
 

Riki87

Basic
2-Faktor
Om man ska köpa sin första Smartwatch nu, vad ska man titta på då?
Spontanköpte en Montblanc Summit 2 idag bara för att den var så jäkla snygg, men funderar på att skicka tillbaka den.
Det finns ju massor av bättre, -och billigare, alternativ.

Jag vill kunna göra det mesta med klockan som jag kan göra med telefonen: Betala i affärer, gps, navigation, ta emot och skicka mail/sms, styra Spotify, ringa och ta emot samtal med ett headset tillkopplat, etc. Hitta min telefon är ju ganska användbart också.
Jag har även förstått att det finns klockor som man kan använda även om man inte har telefonen med sig, hur fungerar det?
Grundläggande träningshjälp för mig som är en överviktig sjukpensionär skulle också uppskattas, liksom någonting som kan analysera hur man sover.

Det är väl typ det.
Jag har en iPhone, om nu det skulle påverka valet av lämplig Smartwatch.
Och nej, Apple Watch är inte ett alternativ. Jag gillar inte utseendet på den.

Hur är Tag Heur Connected Modular? Garmin Fenix Chronos? Vad finns det mer som man borde titta närmare på? Samsung Galaxy Watch? Men då åker jag väl på att byta telefon också?

Endast apple watch kan skicka sms. Alla andra kan du ta emot notiser men inte svara.
Samsung watch funkar också med iphone. Bara att ladda ner appen till iphone.
 
Topp