Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Så för att sammanfatta det hela: En AD ska ombesörja garantireparationer kostnadsfritt. Huruvida de görs på egen hand eller skickas till Rolex själva spelar mindre roll. AD:n får inte ta ut några som helst avgifter i form av hanteringskostnader, frakt eller dylikt, utan huvudprincipen är att kunden inte ska belastas så länge det rör sig om ett garantiärende (förutsatt att AD:n i fråga följer de av Rolex uppsatta riktlinjerna).
I princip alla varor som säljs inom EU omfattas vad jag förstår av sk producentansvar. Det innebär att alla kostnader för garanti ska tas av tillverkaren. Varför skulle klockor vara annorlunda? Att AD skulle reparera gratis och ta det som kostnad i den egna bokföringen låter minst sagt märkligt. Det funkar inte så på några andra produkter iaf.
Det kanske är så enkelt?Denna kostnad är mer eller mindre priset för att få vara AD.
Det kanske är så enkelt?
I princip alla varor som säljs inom EU omfattas vad jag förstår av sk producentansvar. Det innebär att alla kostnader för garanti ska tas av tillverkaren. Varför skulle klockor vara annorlunda? Att AD skulle reparera gratis och ta det som kostnad i den egna bokföringen låter minst sagt märkligt. Det funkar inte så på några andra produkter iaf.
Just gällande mc så brukar man få betalt mycket mindre per fakturerad timme när generalagenten betalar så är nog så de kan mena kanske?Tja, verkar så. Produktansvar och ersättning är två skilda saker. En MCverkstad för Triumph berättade tex för mig att de bara fick halva ersättningen för verkstadskostnaden när det var garantiåtagande från Triumph. Jag har själv bråkat med Samsung samt om man läser hur det funkar på softairguns så får inte ÅF en krona vid garantiärende från producent.
Just gällande mc så brukar man få betalt mycket mindre per fakturerad timme när generalagenten betalar så är nog så de kan mena kanske?
Men så är det för många, finns ändå lönsamhet i det. Om jag minns rätt gäller även samma mot tex försäkringsbolag att man normalt sett handlar upp en lägre timpeng?Precis, halva timkostnaden mot kund.
tycker uret har bra priser om du jämför med nymans och dylik, en 16618 som går för 260 kostar 205 på uret, 55 tuss kan kännas![]()
mycket möjligt! självklart är det servicen och hela grejen att köpa på nymans och dyl och har man bra relation får man ju ner priset , men hela grejen är ju att man går in pekar och köperDu kan nog ganska enkelt pruta bort en stor del av de 55' om du frågar snällt hos Nymans.
I många fall är det nog inga problem att få samma priser som Uret i en "riktig" butik i Sverige.
...om man läser hur det funkar på softairguns så får inte ÅF en krona vid garantiärende från producent.
Softairguns?! Minst sagt oväntat referensobjekt.
![]()
internet 2013 välkommenLäste en disclaimer och gick ut på ett forum för att kolla. ÅF återkom i tråden och ett antal "jurister" gav sin syn på saken.. Lustigt att det forumet fungerar precis likadant som vårt med vargflockar, fundamentalister, troll och noobs..
Besserwissers och messerschmittar finns det överallt.Lustigt att det forumet fungerar precis likadant som vårt med vargflockar, fundamentalister, troll och noobs..
Men så är det för många, finns ändå lönsamhet i det. Om jag minns rätt gäller även samma mot tex försäkringsbolag att man normalt sett handlar upp en lägre timpeng?
Schweiz ingår inte i EU, kan det ha någon effekt?I princip alla varor som säljs inom EU omfattas vad jag förstår av sk producentansvar. Det innebär att alla kostnader för garanti ska tas av tillverkaren. Varför skulle klockor vara annorlunda? Att AD skulle reparera gratis och ta det som kostnad i den egna bokföringen låter minst sagt märkligt. Det funkar inte så på några andra produkter iaf.
Schweiz ingår inte i EU, kan det ha någon effekt?
Sen är det ju så att det är tillverkaren, inte ADn som bedömer vad som är garanti eller ej. En enkel ruckning och trycktest görs ju såklart hos AD vid behov. Kan man misstänka skada orsakad av användaren är det såklart tillverkarens sak att bedöma, stötskada etc...
Att Zed ringt Rolex och fått en dam på tråden som kommenterar Nymans, en av tusentals återförsäljare i världen, låter sjukt osannolikt. En bluff av rang?
Utifrån ett kundperspektiv så förväntar jag mig att en AD, kostnadsfritt, ska ta hand om min klocka vid ett garantiärende oavsett vart jag köpt klockan, givet att klockan har en världsgaranti. Hur de sedan gör med själva klockan och skickar den hit och dit är liksom inget jag bryr mig om...jag vill bara ha hjälp att lösa garantiproblemet snabbt, smidigt och kostnadsfritt.
Sen kan jag ju tycka att det är direkt korkat av en AD att krångla med kunder just kring garantiärenden. Nu verkar många inte vilja ha kunder alls... Även om klockan är köpt någon annan stans är det ju ett kanontillfälle för en AD att visa hur bra de är...ett garantiärende är ju en grymt bra chans till merförsäljning.....
"Självklart fixar vi klockan på garantin, inga problem. Är det här din enda klocka? Har du funderat på att ha ytterligare en klocka att variera med? Låt mig få visa några andra modeller vi har inne som du kanske skulle uppskatta..."
"Nu är klockan tillbaka från reparationen, jag såg att länken är ganska sliten. Har du funderat på att ha den på ett sportigt gummiband istället för att få lite variation? Låt mig få visa några andra typer av band som jag vet att många andra uppskattar till just den modellen...."
etc etc etc....
Obegripligt! Har de inga säljutbildningar för personal i klockbutiker?![]()
tycker uret har bra priser om du jämför med nymans och dylik, en 16618 som går för 260 kostar 205 på uret, 55 tuss kan kännas![]()
Måste tacka alla för ovärdeliga inlägg på min initiala fråga. Jag har fått oerhört mkt mer info om ADs och garantier än vad jag hade innan. Blev en bra tråd!