• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Klassisk scan prinskorv grillad på en bädd av kol från segvuxen björk. Kryddat med en tur på fjället. Till det serverades senap.
Efter detta stektes bacon och ägg, men det är ju OT.
image.jpg
 

carlanton

Audemars
Kvällens setup:

Ghetto-BBQ med dubbla glödbäddar, en näve körsbärs- och alspånsflis. Ölburkskyckling och två bitar orökt sidfläsk. Ser rätt vidrigt ut nu, men om några öl kommer det säkert vara fantastiskt gott. Uppdaterar med resultat om en timme eller två.

image.jpg

image.jpg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Kvällens setup:

Ghetto-BBQ med dubbla glödbäddar, en näve körsbärs- och alspånsflis. Ölburkskyckling och två bitar orökt sidfläsk. Ser rätt vidrigt ut nu, men om några öl kommer det säkert vara fantastiskt gott. Uppdaterar med resultat om en timme eller två.

image.jpg

image.jpg


Vad är det för grill? Ser ut som ett hemmabygge, men väldigt stadigt sådant?
 

carlanton

Audemars
image.jpg


Börjar se bra ut. Ingen marinad eller glaze, bara körsbärsträt som fått jobba. Har lyckats hålla grillen på 150 grader i en timme nu, tänkte köra lite till då risken för att köttet blir torrt är obefintlig med ölburken i.
 

carlanton

Audemars
Den ser ju jävligt cool ut. Jag har aldrig grillat ölburkskyckling, nått jag ska tänka på?

Ja: placera briketterna runt kycklingen och lägg ingenting under den. På så sätt får du en jämn och fin indirekt grillning utan att rotera. Jag tycker att det räcker med salt, peppar och kanske paprikapulver, men jag har provat med teriyakiglaze och det blev gott. Då får man dock köra på låg temp, annats bränns sockret för snabbt. Alternativt kan man glaza sista 10 minuterna, då borde sockret hinna kristalliserad utan att brännas. En del lägger i lagerblad och vitlök i ölen, men jag vet inte om det gör någon stor skillnad.

Optimal temp (om grillen har inbyggd termometer) tycker jag är 175 grader. Då borde det ta strax över en timme för en lite större kyckling. Stektermometer är såklart också bra. Tänk också på att se till att grillen är tillräckligt djup för att rymma en stående kyckling.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ja: placera briketterna runt kycklingen och lägg ingenting under den. På så sätt får du en jämn och fin indirekt grillning utan att rotera. Jag tycker att det räcker med salt, peppar och kanske paprikapulver, men jag har provat med teriyakiglaze och det blev gott. Då får man dock köra på låg temp, annats bränns sockret för snabbt. Alternativt kan man glaza sista 10 minuterna, då borde sockret hinna kristalliserad utan att brännas. En del lägger i lagerblad och vitlök i ölen, men jag vet inte om det gör någon stor skillnad.

Optimal temp (om grillen har inbyggd termometer) tycker jag är 175 grader. Då borde det ta strax över en timme för en lite större kyckling. Stektermometer är såklart också bra. Tänk också på att se till att grillen är tillräckligt djup för att rymma en stående kyckling.


Jag fattade aldrig att det skulle vara öl kvar i ölburken? Den förångas alltså in i kycklingen?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Precis! Bara att klippa av toppen från en 33:a och trycka in i det arma djuret. Visst är det lite kul också, men resultatet blir verkligen grymt bra. Visst blir filéerna kanske lite torra ändå, men det löser man med mycket chipotlemayo.


Jag vill ha recept på chipotlemayo och jag vill ha det nu!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Vad i helvete hände här? Jag förstår fan inte vad folk säger söder om Nynäshamn, och det där lät lite väl exotiskt.


Min kompis skrev så där efter att hans Jamaicanska brevbärare fortsatt att stoppa reklam i hans brevlåda även fast han skrivit "Ingen reklam Tack!"
 

carlanton

Audemars
Alright. Först och främst: klarar man av att göra egen majonäs utan att använda sig av recept så är det tillåtet att använda färdig från burk. Gör man det är det bara Hellman's som gäller.

1 dl Hellman's
1-2 stora teskedar chipotlepaste
1 stor tesked dijonsenap
1 liten tesked flytande honung eller pancake syrup
Lite salt
Lite peppar

Rör ihop allt och ställ in i kylen en halvtimme.
 

carlanton

Audemars
Sista steget. Skippar man detta kan man lika gärna hämta en pizza.

image.jpg


Allt kött ska vila 10-15 minuter efter tillagning. Jag slog in i aluminiumfolie dels för att det blir lättare att flytta från grillen, dels för att jag inte har en stektermometer och vill ha de sista 5-6 graderna.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Alright. Först och främst: klarar man av att göra egen majonäs utan att använda sig av recept så är det tillåtet att använda färdig från burk. Gör man det är det bara Hellman's som gäller.

1 dl Hellman's
1-2 stora teskedar chipotlepaste
1 stor tesked dijonsenap
1 liten tesked flytande honung eller pancake syrup
Lite salt
Lite peppar

Rör ihop allt och ställ in i kylen en halvtimme.


Egen majonäs:
Ta fram en hög skål alternativ stor kopp
Knäck 1-2 äggulor. (Vitan tar du och gör maräng av tillsammans med lite ättika till efterrätt)
dra i en skvätt dragonvinäger
ett litet sprut Worcestershire sauce
en nypa havssalt
Mixa med stavmixer i 10 sec, sluta.
Ta fram rapsoljan, häll med en smal stråle ner oljan samtidigt som du mixar, när oljan börjas gjutas på majonäsvågorna kör du i 3 sec till och sen kniper du av. Vänd ner chilipulver för lite hetta alternativt dragonblad för en lite bearnajsaktig majo.

Voila! en majonäs som tar av trosor och kalsonger!
 
Topp