• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gruppköp Certina DS PH200

JDQ

Panerai
2-Faktor
Lite större men tunnare.
Skulle må bra av att bantas ner någon mm men jäkligt bra för att ignorera.
Till det låga priset är den nästan oslagbar.
Bandet är kanske ingen höjdare men går att leva med, men med rätt länk!
F66E0B62-A8B4-42F8-ABEB-ECEEAA9FE3BA.jpeg
D5DC2B6D-2175-4EA3-8E69-74D9D4E485C9.jpeg
0DAE5ABE-762F-4980-AB48-960479CF2AC8.jpeg
0F6B9E91-0BC0-44DC-8BDE-3A1693554BD5.jpeg

C630842C-265C-4D08-8D7F-441A2BCBC8CE.jpeg
Tackar! :)
 

Erkkn

Cartier
Den ser verkligen läcker ut, funderar på att byta ut Padin Turtle mot en sån där!

Skulle bara funnits en länk till !
 

mps

Cartier
Någon som hört något mer om leveransdatum då den verkar slut lite varstans?
Beställde från Klockia i fredags.
De har "under december" som datum verkade det som idag.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Någon som hört något mer om leveransdatum då den verkar slut lite varstans?
Beställde från Klockia i fredags.
De har "under december" som datum verkade det som idag.
Tror många beställde från klockia i fredags, beställde direkt på morgonen och den har skickats.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Någon som hört något mer om leveransdatum då den verkar slut lite varstans?
Beställde från Klockia i fredags.
De har "under december" som datum verkade det som idag.
Funderar på att beställa från Klockia. Bra pris, 5100, men ”osäker leveranstid” gör mig lite tveksam.
 

mega

Rolex
Yes!
Hämtade ut den idag. Har inte orkat köa på utlämningstället. Känns ju rejält kanonbra.
Har bara haft den uppackad och på handleden i tjugo minuter men hitills har jag inte hittat en enda sak som
drar ner kvalitetskänslan eller gör att klockan känns billig.
Läderbandet är lite stelt, men så är det ju också alldelles nytt, tycker den passar bra i den diskret ljusbruna färgen som
säkert kommer att patineras fint med lite väder, vind och hårt skrivbordsarbete.

DSC_1530.JPG
DSC_1534.JPG
 

DrDre

Patek
Nu har jag haft min ett tag också och jag måste säga att jag överlag gillar den. Yonson har ju redan skrivit en utförlig review som säger det mesta men här kommer ändå några av mina synpunkter:

Pos:
-Jag gillar urtavlan och visarna. Helt OK finish, snygg design med det röda och det svarta och lume:en är snygg applicerad.
-Helt OK finish på mellanboetten och baksidan.
-Urverket är roligare än vanligt i den här prisklassen (80h PR, high-tech komponenter och precision inom COSC). Jag har dock inte hittat någon info om serviceintervaller men med tanke på att det sitter i Certina, Mido, Hamilton, Tissot (och några till som jag inte kommer på just nu) så utgår jag ifrån att man inte behöver ligga sömnlös över kostnaden. Ett problem är att den inte går att rucka själv (ngt den har gemensamt med vissa andra märken som tex Rolex), men det är sällan så långt till en Certina-handlare och själv har jag inte ruckat ngn klocka på de 15 år jag varit intresserad så det bekymrar mig inte.
-Glaset är charmigt.

Neg:
-Armbanden. Det är ju iofs en smakfråga (och jag har aldrig varit särskilt förtjust i Nato eller de där banden med bara ett stygn som många bär till vintage) men jag skulle hellre sett ett svart tropic och kanske en länk som tillbehör. Själv har jag spanat in ett tidstypiskt Tropic från Royalstaps (slutsålt just nu men man ska tydligen få in nytt längre fram).
-Vridringen. Den är min största invändning mot klockan. Den är lite racklig (ni som har en CWC RN diver förstår vad jag menar). Den funkar ju som den ska men om den varit lite tightare så hade kvalitetskänslan gått upp.

Allmänt:
Det var ju det där med storleken också....... Den är inte, med dagen mått, så stor för att vara en dykare och det fanns många klockor från PH200's ursprungliga era som var ungefär lika stora (tex Speedmaster Prof, Navitimer och många dykarklockor). Storleken är alltås helt OK som den är, men om man hade velat ligga närmare originalet så hade man kunnat dra ner storleken lite.

Boxen är väldigt påkostad. För den som är intresserad av cigarrer så är den en alldeles utmärkt resehumidor om man tar ur insatsen. Cigarrer kortare än en Churchill borde funka utmärkt.

Certina UN IMG_2731.jpg


Certina UN 1 IMG_2730.jpg
 
Senast ändrad:

mega

Rolex
Nu har jag haft min ett tag också och jag måste säga att jag överlag gillar den. Yonson har ju redan skrivit en utförlig review som säger det mesta men här kommer ändå några av mina synpunkter:

Pos:
-Jag gillar urtavlan och visarna. Helt OK finish, snygg design med det röda och det svarta och lume:en är snygg applicerad.
-Helt OK finish på mellanboetten och baksidan.
-Urverket är roligare än vanligt i den här prisklassen (80h PR, high-tech komponenter och precision inom COSC). Jag har dock inte hittat någon info om serviceintervaller men med tanke på att det sitter i Certina, Mido, Hamilton, Tissot (och några till som jag inte kommer på just nu) så utgår jag ifrån att man inte behöver ligga sömnlös över kostnaden. Ett problem är att den inte går att rucka själv (ngt den har gemensamt med vissa andra märken som tex Rolex), men det är sällan så långt till en Certina-handlare och själv har jag inte ruckat ngn klocka på de 15 år jag varit intresserad så det bekymrar mig inte.
-Glaset är charmigt.

Neg:
-Armbanden. Det är ju iofs en smakfråga (och jag har aldrig varit särskilt förtjust i Nato eller de där banden med bara ett stygn som många bär till vintage) men jag skulle hellre sett ett svart tropic och kanske en länk som tillbehör. Själv har jag spanat in ett tidstypiskt Tropic från Royalstaps (slutsålt just nu men man ska tydligen få in nytt längre fram).
-Vridringen. Den är min största invändning mot klockan. Den är lite racklig (ni som har en CWC RN diver förstår vad jag menar). Den funkar ju som den ska men om den varit lite tightare så hade kvalitetskänslan gått upp.

Allmänt:
Det var ju det där med storleken också....... Den är inte, med dagen mått, så stor för att vara en dykare och det fanns många klockor från PH200's ursprungliga era som var ungefär lika stora (tex Speedmaster Prof, Navitimer och många dykarklockor). Storleken är alltås helt OK som den är, men om man hade velat ligga närmare originalet så hade man kunnat dra ner storleken lite.

Boxen är väldigt påkostad. För den som är intresserad av cigarrer så är den en alldeles utmärkt resehumidor om man tar ur insatsen. Cigarrer kortare än en Churchill borde funka utmärkt.

Certina UN IMG_2731.jpg


Certina UN 1 IMG_2730.jpg

Bra sammanfattning.
Hur menar du med att vridringen är racklig? Min är väldigt tajt, glappar ingenting, varken i höjd eller sidled eller mellan klicken.
Kanske att man upplever den som racklig eftersom det är 60 hack per varv istället för 120?
Tycker den påminner om Pelagos vridring, lite lite trögare. Den är svår att vrida om man inte tar tag klockan tre och nio, där den sticker ut lite utanför boetten.
Vilket band har du spanat in?
 

DrDre

Patek
Bra sammanfattning.
Hur menar du med att vridringen är racklig? Min är väldigt tajt, glappar ingenting, varken i höjd eller sidled eller mellan klicken.
Kanske att man upplever den som racklig eftersom det är 60 hack per varv istället för 120?
Tycker den påminner om Pelagos vridring, lite lite trögare. Den är svår att vrida om man inte tar tag klockan tre och nio, där den sticker ut lite utanför boetten.
Vilket band har du spanat in?

Med "racklig" menar jag att det går att vrida ringen (förvissso väldigt) lite utan någon ansträngning. Alltså att det kan vrida sig ca 1/6-1/5 steg innan det blir trögt. Det är inte så att vridringen kan lossna eller ställa om sig mellan minuterna, utan bara att den inte sitter helt fast om man rör den lite försiktigt. Det du skriver om att 120 steg istf för 60 ger en lite exaktare känsla stämmer med min erfarenhet också.

Det band jag spanat in är från Royal Straps (från Watch Gecko). Det får väldigt bra kritik.

https://www.watchgecko.com/zuludiver-tropical-rubber-strap.php#product-tabs=0

https://www.royalstraps.se/product/zuludiver-vintage-tropical-dive
Tropic Watch Gecko 113838-1519f15dd608405cb82275b319719b9b.jpg
 

mega

Rolex
Dom kanske skiljer något i utförandet, min vridring är riktigt tajt, inget glapp alls.
Bandet var riktigt snyggt.
Posta gärna en bil när du monterat det, tror det kan bli en beställning här med...
 

Malmoo

Omega
Fick hem ett exemplar igår, den är väldigt trevlig den här Certinan.

Dock så nojar jag över att min vridring känns lite ”flimsig”, även en känsla av att hela urtavlan tillsammans med urverket är lite vridet motsols. När jag dra ut kronan så känns det som om den lutar lite nedåt (medsols). Någon som upplever samma känsla?

Men nu skiter vi i det och lägger in två bilder på skönheten. Den är riktigt snygg enligt mig!

6121B6B1-BD73-418B-A299-55D8CFFA4567.jpeg
8F42F37D-058B-44B9-95BD-C32D99D24E62.jpeg
 
Topp