• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hämta ut klocka 1år efter service

IWC

Breitling
Hej,

Glömt bort att hämta min klocka på service på Nymans - gått snart ett år - vet någon något om deras policy för upphämtning?
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Det väl bara att hämta den. Givetvis under förutsättning att du inte uppmanats att hämta den inom en viss tid. Företaget har under vissa förhållanden rätt att sälja
 

jmspar123

Cartier
Jag fragade Nymans om just detta da jag inte bor i Sverige.

Inga problem. Klockan kan ligga tills du kan komma. Betala? Det gor du nar du hamtar klockan. Bra service tycker jag.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Påminner lite om en notis i någon gratistidning 2015 :happyhappy:
0DB4CB49-C2D3-4ABD-9FD2-2B74FF59219A.jpeg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Minns min tid med Nymans och Krons, minns att det fanns en låda i kassaskåpet med ej upphämtade reparationer. Vissa gick 10+ år tillbaka.
De ”förbehåller sig rätten att sälja”, men i praktiken sker detta aldrig. För mycket drama om kunden kommer igen, typ.
Då man nu börjat med preowned så tror jag att man kommer löpa större risk att klockorna blir sålda. Tidigare var det nog mer meckigt för en AD att sälja beg. klockor.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Då man nu börjat med preowned så tror jag att man kommer löpa större risk att klockorna blir sålda. Tidigare var det nog mer meckigt för en AD att sälja beg. klockor.
Det kanske skulle se ut som det.
Men hur bokför man försäljning av begagnade varor som man inte betalat för?
Hur redovisar man för försäljning av icke-upplockade renoveringar/service-jobb?
Moms? VMB funkar ju inte för att man behöver ett inköpspris för att räkna ut det. Vanlig moms på 25% då?

Någon som vet om det ens är möjligt?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Det kanske skulle se ut som det.
Men hur bokför man försäljning av begagnade varor som man inte betalat för?
Hur redovisar man för försäljning av icke-upplockade renoveringar/service-jobb?
Moms? VMB funkar ju inte för att man behöver ett inköpspris för att räkna ut det. Vanlig moms på 25% då?

Någon som vet om det ens är möjligt?
Bra fråga, förmodar att de får sälja klockan för att täcka sin kostnader. Om värdet dock överstiger kostnaden för service och förvaring så borde detta tillfalla ursprungliga ägaren på ngt vis.
 

jmspar123

Cartier
Bra fråga, förmodar att de får sälja klockan för att täcka sin kostnader. Om värdet dock överstiger kostnaden för service och förvaring så borde detta tillfalla ursprungliga ägaren på ngt vis.

Skulle tro att den "Bad-will" detta slulle skapa vida overstiger de kronor Nymans har investerat i en service.
Dessutom bor ett telefonsamtal/brev/email losa 95% av dessa hypotetiska fall med folk som glommer bort sin inlamnade lyxklocka i aratal.....
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Går Nymans på ID eller kvitto vid inlämning/uthämtning?
Kommer inte ihåg hur Krons gör, men jag har för mig att det var ett inlämningskvitto som gällde.
Mao hur sjutton håller man reda på ett kvitto i ett år?
Kvitto borta = Klocka borta?
 

jmspar123

Cartier
Går Nymans på ID eller kvitto vid inlämning/uthämtning?
Kommer inte ihåg hur Krons gör, men jag har för mig att det var ett inlämningskvitto som gällde.
Mao hur sjutton håller man reda på ett kvitto i ett år?
Kvitto borta = Klocka borta?

Jadu....klarar du inte av att halla ordning pa viktiga papper sa blir det illa....Nej men nog kommer du ihag vem som tog emot din klocka,och som god kund kanner butikspersonalen dig
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Jadu....klarar du inte av att halla ordning pa viktiga papper sa blir det illa....Nej men nog kommer du ihag vem som tog emot din klocka,och som god kund kanner butikspersonalen dig
Har man glömt att hämta klockan så bör man ha tappat bort kvittot, OM det inte var att kvittot hittades och då blev man påmind om en klocka...
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Går Nymans på ID eller kvitto vid inlämning/uthämtning?
Kommer inte ihåg hur Krons gör, men jag har för mig att det var ett inlämningskvitto som gällde.
Mao hur sjutton håller man reda på ett kvitto i ett år?
Kvitto borta = Klocka borta?
De har ett nytt system sedan några månader som baseras på ID så kvittot har lite spelat ut sin roll, i alla fall på nya saker du lämnar in.
 

IWC

Breitling
Något säger mig att tråsdkaparen trollar...
Inte det minsta.

Har dubbla boenden mellan Sverige och Asien och klockan lämnades in och skulle kommit tillbaka från service innan jag lämnade landet.

Därefter blev det ingen resa tillbaka, och COVID slog till.

Tack er andra för svar. Ej fått svar när jag ringde tidigare idag.
Vet att många ADn utomlands har policyn där de lagrar klockorna tills de blir upphämtade, men vet ej säker om det gällde aven här.
 

IWC

Breitling
Går Nymans på ID eller kvitto vid inlämning/uthämtning?
Kommer inte ihåg hur Krons gör, men jag har för mig att det var ett inlämningskvitto som gällde.
Mao hur sjutton håller man reda på ett kvitto i ett år?
Kvitto borta = Klocka borta?

Det går bra med att visa foto på service-kvittot + ID Om det lilla intyget man får vid inlämning ej finns kvar.
 
Topp