• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här är Prins-Daniels nya lyxklocka...

alfgren

Rolex
2-Faktor
Träffade idag chefen för första gången efter jul. Tissot kvartskronograf på armen som jag aldrig sett förr (sannolikt julklapp) och jajamensan, KRONOGRAFEN VAR IGÅNG !! Vafan gör man? Fredrik Backmans kompis N har förstört mig, nu synar jag varenda kronograf jag ser.
Du tar karln åt sidan och undrar vad i helvete han håller på med. Så här kan vi inte ha det.
 

mmx

Cartier
Träffade idag chefen för första gången efter jul. Tissot kvartskronograf på armen som jag aldrig sett förr (sannolikt julklapp) och jajamensan, KRONOGRAFEN VAR IGÅNG !! Vafan gör man? Fredrik Backmans kompis N har förstört mig, nu synar jag varenda kronograf jag ser.

Du tar karln åt sidan och undrar vad i helvete han håller på med. Så här kan vi inte ha det.
Hmm, ingen biggie, men jag är ju lite nyfiken på varför rätt många verkar köra upp sig så över att kronografen är igång? Tänk på blodtrycket... ;)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Annan bild...

Daniel2.png
 
Lajka detta inlägg om du också tycker det är bra att prinsen köpt BEG (har han väl??)!!! It's like money in the bank liksom. Pöbeln hatar på fejjan, men bränner samtidigt utan att fundera mer pengar per år på skitcharter till U-länder än Daniel någonsin kommer förlora på sin Daytona!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
116520. Det ser man på tavlan och glasringen som hör till 116520. Guldarna har en annan glasring.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Är väl bara typ 10% ökad "förbrukning" att ha kronografen igång? Sällan man ligger så på gränsen med en normalt fungerande automat.
Att ha kronografen igång på en automatisk klocka gör ju inte att den får kortare gångtid om man har den liggande. Detta är väl matematiskt uträknat (hinner inte hitta länken nu) att det inte spelar någon större roll alls att ha kronografen igång, vissa menar också att det kan vara bra att ha denna igång till och från.
 
  • Like
Reactions: mmx

mmx

Cartier
Att ha kronografen igång på en automatisk klocka gör ju inte att den får kortare gångtid om man har den liggande. Detta är väl matematiskt uträknat (hinner inte hitta länken nu) att det inte spelar någon större roll alls att ha kronografen igång, vissa menar också att det kan vara bra att ha denna igång till och från.
Ok, tack. Ännu mindre skäl att inte ha den igång alltså.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Ok, tack. Ännu mindre skäl att inte ha den igång alltså.
Nja, det kan ju vara bra att ha denna igång för att motionera klockan så inte lagren blir helt oanvända. Det är väl delade meningar kring detta kring att ha kronografen igång, men har man köpt en kronograf så tycker jag att man borde använda den. Inte för att jag själv är en förebild för det sistnämnda, men ändå.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har träffat människor som är otroligt intelligenta men valde en annan väg än vidare studier och träffat människor med avancerade masterexamen som är fullkomligt genomkorkade.
Utbildning är inte ett garanterande tecken på intelligens.
Prins Daniel är för övrigt en väldigt trevlig kille, skarp och omtänksam även det.

Kan medier sluta lipa om vad andra lägger sina pengar på.
Jag skulle vilja säga att högre studier gör en dummare i vissa lägen. Med det menar jag att ett visst bondförnuft försvinner ju mer du läser. Tänk folk på 50-talet, som min farsa tex, han har knappt gått i skola men han är sjukt smart på ett praktiskt sätt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Nja, det kan ju vara bra att ha denna igång för att motionera klockan så inte lagren blir helt oanvända. Det är väl delade meningar kring detta kring att ha kronografen igång, men har man köpt en kronograf så tycker jag att man borde använda den. Inte för att jag själv är en förebild för det sistnämnda, men ändå.
Absolut skall den motioneras ibland men man kan ju köra den över natten då och då. Det finns väl dom som helt enkelt gillar att ha den igång eller så använder man den som en andra tidszon. Men innan anledningen redovisats så förutsätter man att klockbäraren inte har koll. Råder alltså Prins Daniel att uttala sig i frågan :)
 
  • Like
Reactions: CCB

RolDay

Breitling
Jag skulle vilja säga att högre studier gör en dummare i vissa lägen. Med det menar jag att ett visst bondförnuft försvinner ju mer du läser. Tänk folk på 50-talet, som min farsa tex, han har knappt gått i skola men han är sjukt smart på ett praktiskt sätt.
Livserfarenhet och praktik övervinner alltid akademi, enligt mig. Tycker man borde göra ett experiment, ta rygg på en läkare i 3 år och studera till läkare i 6 år, mina klockor lägger jag på personen som faktiskt praktiserar yrket. :)
 

Zalath

Panerai
Livserfarenhet och praktik övervinner alltid akademi, enligt mig. Tycker man borde göra ett experiment, ta rygg på en läkare i 3 år och studera till läkare i 6 år, mina klockor lägger jag på personen som faktiskt praktiserar yrket. :)
Det låter, om du ursäktar, som en ganska dum slutsats. Det är två helt olika typer av kunskap. Livserfarenhet och praktik brukar resultera i praktisk problemlösning, och en del givna problem. Akademisk kunskap handlar mer om metod och att lära sig själv - en syn på världen. Båda är bra för samhället, och det är inte säkert att en individ kan bli bra på båda delarna.
 

pederr

Cartier
Jag har inget till övers för monarkin, men det är institutionen jag har problem med. Huruvida personerna är trevliga, intelligenta e t c. har jag ingen aning om och det spelar heller ingen roll för min uppfattning. Nu är ju dock detta ett klockforum så till min fundering: vad har killen för alternativ givet att han ska gå under radarn hos kommentatorerna i Expressens FB-tråd och inte bli trackad av Chris eller prins Josef von Trittelbrattel?
 

t0mt3far

Omega
Jag har inget till övers för monarkin, men det är institutionen jag har problem med. Huruvida personerna är trevliga, intelligenta e t c. har jag ingen aning om och det spelar heller ingen roll för min uppfattning. Nu är ju dock detta ett klockforum så till min fundering: vad har killen för alternativ givet att han ska gå under radarn hos kommentatorerna i Expressens FB-tråd och inte bli trackad av Chris eller prins Josef von Trittelbrattel?
Nä det kan ju klart vara en svår balansgång, men tex en klassisk vitgulds-Patek? Iaf något som inte går så lätt att spotta från ett foto, Daytona är kanske inte den mest diskreta pjäsen ;)
Underligt att det ska behöva smygas med dock, om man nu ska ha kunghus får man väl ändå räkna med att det går mycket pengar till guld och prål.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Nä det kan ju klart vara en svår balansgång, men tex en klassisk vitgulds-Patek? Iaf något som inte går så lätt att spotta från ett foto, Daytona är kanske inte den mest diskreta pjäsen ;)
Underligt att det ska behöva smygas med dock, om man nu ska ha kunghus får man väl ändå räkna med att det går mycket pengar till guld och prål.
Ingen rolex flyger under radarn om man frågar folk som inte hänger på detta forum. Visst hade det inte fått särskilt mkt fokus om han sportat en klassisk DJ, men alla känner ju till Rolex. En klassisk Breguet, en diskret Girard perregaux eller varför inte en Grand Seiko... Hade nog inte blivit så mycket tidningsartikel av det... Daytonan är ju inte särskilt diskret om man säger.
Men han ville väl ha en feting helt enkelt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Grand Seiko lär ju vara den ultimata smygaren. Journalisterna skulle bara titta snabbt i seikos prislista och tänka - "meh det här är ju ingenting"

Carl Philip klarar sig ju helt utan kommentarer för sin Seiko Astron, och visst det är inte Daytona pengar, men det är ju betydligt mer än Aftonbladet-pöbeln lägger på klockor.
 

t0mt3far

Omega
Ingen rolex flyger under radarn om man frågar folk som inte hänger på detta forum. Visst hade det inte fått särskilt mkt fokus om han sportat en klassisk DJ, men alla känner ju till Rolex. En klassisk Breguet, en diskret Girard perregaux eller varför inte en Grand Seiko... Hade nog inte blivit så mycket tidningsartikel av det... Daytonan är ju inte särskilt diskret om man säger.
Men han ville väl ha en feting helt enkelt.

Grand Seiko lär ju vara den ultimata smygaren. Journalisterna skulle bara titta snabbt i seikos prislista och tänka - "meh det här är ju ingenting"

Carl Philip klarar sig ju helt utan kommentarer för sin Seiko Astron, och visst det är inte Daytona pengar, men det är ju betydligt mer än Aftonbladet-pöbeln lägger på klockor.

Jo så fort det står rolex blir det nog artikel, vilket ju är intressant då det känns som submarinern verkar hålla på att ta eva-solo-karaffens plats som standard studentpresent..
 
Är väl bara typ 10% ökad "förbrukning" att ha kronografen igång? Sällan man ligger så på gränsen med en normalt fungerande automat.
Möjligtvis för mekanisk klocka. För kvarts så är kronografen oftast 3-5 gånger snabbare än vanliga sekundvisaren, och dess stegmotor. Du drar därmed ur batteriet på lite mindre än ett år, istället för 3-4 år. (Ja, detta står även i en manual till en kvartsare jag har, batteriet räcker ett år med kronografen igång ungefär har jag för mig)
 
  • Like
Reactions: mmx
Jo så fort det står rolex blir det nog artikel, vilket ju är intressant då det känns som submarinern verkar hålla på att ta eva-solo-karaffens plats som standard studentpresent..

Ja studenpresenter för över 50 k är nog vanligt....

Har förekommit länge. Själv hade jag inte klockintresset aktivt just vid studenten, det jag fick hade väl vid tidpunkten räckt till någon sorts OK beg Rolex, dock kanske inte en Sub även om priserna var lägre då. En bekant fick en Rolex 16570.

Har för mig Jan Stenbeck fick en sportbil redan på sin tid, typ dagens MX5...

Men vad är väl en Sub för 50-70 kSEK när medelklassporten numero uno har blivit att låna miljoner på familjevillan för att placera sin avkomma i en fin bostadsrätt på studieorten alternativt första arbetsorten?

-"Ja vår Lisa har flyttat till en bostadsrätt på Södermalm!" slår högre än både fin bil och dyra semesterresor när "köttberget" TM (R) sitter och skryter efter några glas på vin"provningen"...
 

pederr

Cartier
Ingen rolex flyger under radarn om man frågar folk som inte hänger på detta forum. Visst hade det inte fått särskilt mkt fokus om han sportat en klassisk DJ, men alla känner ju till Rolex. En klassisk Breguet, en diskret Girard perregaux eller varför inte en Grand Seiko... Hade nog inte blivit så mycket tidningsartikel av det... Daytonan är ju inte särskilt diskret om man säger.
Men han ville väl ha en feting helt enkelt.
Ingen rolex flyger under radarn om man frågar folk som inte hänger på detta forum. Visst hade det inte fått särskilt mkt fokus om han sportat en klassisk DJ, men alla känner ju till Rolex. En klassisk Breguet, en diskret Girard perregaux eller varför inte en Grand Seiko... Hade nog inte blivit så mycket tidningsartikel av det... Daytonan är ju inte särskilt diskret om man säger.
Men han ville väl ha en feting helt enkelt.
Nej, att svinga runt en produkt från ett av de starkaste varumärkena alla kategorier kan ju ha sina konsekvenser, inte bara för folk med prinstitel. Speciellt om det dessutom är en fetare sak.
 
Topp