• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här är Prins-Daniels nya lyxklocka...

Jag har inget till övers för monarkin, men det är institutionen jag har problem med. Huruvida personerna är trevliga, intelligenta e t c. har jag ingen aning om och det spelar heller ingen roll för min uppfattning. Nu är ju dock detta ett klockforum så till min fundering: vad har killen för alternativ givet att han ska gå under radarn hos kommentatorerna i Expressens FB-tråd och inte bli trackad av Chris eller prins Josef von Trittelbrattel?

Förslagsvis något märke inte många känner till. En Patek kommer aldrig "flyga under radarn", även om det är en dressare på samma sätt som en t ex. Laurent Ferrier, Moser & Cie, Lange. & Söhne, Lang & Heyne, Mauritz Grossman etc. (Kika in de två sistnämnda om man vill se sjuklig kvalité, även i jämförelse med Patek.

Det jag menar är, namnet Patek Philippe står fortfarande på tavlan. Kungliga hovet är nog de som minst av alla ska stoltsera med dyrgripar även om de har råd med det. Vill de ha kvalité men inte skrika med det så att aftonhoran och dess outtröttliga blodhundar till journalister snappar upp detta och gör en stor grej av det, som nu till exempel, så kör på något mindre känt märke. Dessutom får man mer för pengarna.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har förekommit länge. Själv hade jag inte klockintresset aktivt just vid studenten, det jag fick hade väl vid tidpunkten räckt till någon sorts OK beg Rolex, dock kanske inte en Sub även om priserna var lägre då. En bekant fick en Rolex 16570.

Har för mig Jan Stenbeck fick en sportbil redan på sin tid, typ dagens MX5...

Men vad är väl en Sub för 50-70 kSEK när medelklassporten numero uno har blivit att låna miljoner på familjevillan för att placera sin avkomma i en fin bostadsrätt på studieorten alternativt första arbetsorten?

-"Ja vår Lisa har flyttat till en bostadsrätt på Södermalm!" slår högre än både fin bil och dyra semesterresor när "köttberget" TM (R) sitter och skryter efter några glas på vin"provningen"...
Förstår vad du menar.
Men att kalla det vanligt är nog inte nära sanningen.
 

mmx

Cartier
Möjligtvis för mekanisk klocka. För kvarts så är kronografen oftast 3-5 gånger snabbare än vanliga sekundvisaren, och dess stegmotor. Du drar därmed ur batteriet på lite mindre än ett år, istället för 3-4 år. (Ja, detta står även i en manual till en kvartsare jag har, batteriet räcker ett år med kronografen igång ungefär har jag för mig)
Korrekt. Det uppsnappade ballpark-estimatet 10% gäller mek...
 
Topp