• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

givetvis

Omega
Har nyligen införskaffat mig min ’första’ riktiga klocka som även är manuell. Är både en novis inom klockor och manuella för den delen, tänkte således kika hur stor risken är att råka dra upp en manuell klocka för mycket så fjäder/urverk skadas?
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Har nyligen införskaffat mig min ’första’ riktiga klocka som även är manuell. Är både en novis inom klockor och manuella för den delen, tänkte således kika hur stor risken är att råka dra upp en manuell klocka för mycket så fjäder/urverk skadas?
Inte särskilt stor alls, eller om du fortsätter vrida fast kronan blir trögare så då finns det ju en risk.
Sedan kommer du lära känna din klocka, om du är orolig så vrid bara några varv.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Inte särskilt stor alls, eller om du fortsätter vrida fast kronan blir trögare så då finns det ju en risk.
Sedan kommer du lära känna din klocka, om du är orolig så vrid bara några varv.
Jag har bara en manuell, med ETA 2801-2, och det har ett tydligt stopp när man drar upp den. Ingen risk att man drar sönder den om man inte är väldigt hårdhänt. Man lär sig rätt snabbt hur många varv man behöver dra varje dag för att hålla den igång dessutom, man måste dra den till max.
 
Har inte använt min Rolex DJ från 1972 på över en månad varpå uret har stannat. Vad finns det för risker när urverket stannar utan att man drar upp den över en längre tid?

Mvh
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Uppfattat! Får väl dra upp han lite titt som tätt då, tyvärr får den inte speciellt mycket handledstid längre...
Om vi utgår ifrån ett datum då den senast servades, och tänker oss att nästa service ligger 5 år bort ifrån det datumet, har du överskridit det senare datumet?
Det är absolut riskfritt att ha en klocka liggandes inomhus i normal rumstemperatur. Du behöver absolut inte dra upp eller skaka liv i den bara för att.
 
Om vi utgår ifrån ett datum då den senast servades, och tänker oss att nästa service ligger 5 år bort ifrån det datumet, har du överskridit det senare datumet?
Det är absolut riskfritt att ha en klocka liggandes inomhus i normal rumstemperatur. Du behöver absolut inte dra upp eller skaka liv i den bara för att.
Tyvärr okänd servicehistorik men den går som den ska och tickar på fint. Enligt säljaren som har goda referenser här på KS bland annat, blev den kollad 2018 utan vidare anmärkning.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tyvärr okänd servicehistorik men den går som den ska och tickar på fint. Enligt säljaren som har goda referenser här på KS bland annat, blev den kollad 2018 utan vidare anmärkning.
Man brukar kolla amplituden, ligger den för lågt brukar man säga att "den behöver ny olja" eller servas. Det finns inget standardsvar om oljor som "torkar". Men det är absolut ofarligt att låta klockan ligga, och det tillför ingenting att hålla den igång om man inte ska bära den. Så om det var jag skulle jag kolla amplituden om jag tänkt börja bära den mer ofta, annars kan den ligga tills dess :)
 
Man brukar kolla amplituden, ligger den för lågt brukar man säga att "den behöver ny olja" eller servas. Det finns inget standardsvar om oljor som "torkar". Men det är absolut ofarligt att låta klockan ligga, och det tillför ingenting att hålla den igång om man inte ska bära den. Så om det var jag skulle jag kolla amplituden om jag tänkt börja bära den mer ofta, annars kan den ligga tills dess :)
Då kollar jag amplituden om jag kanske säljer den framöver. Tack för svar!
 

Como

Cartier
Är det någon som vet om Rolex service center / AD vid service kan åtgärda en specifik skada/repa/ding utan att polera hela klockan eller är det allt eller inget som gäller?
Jag har t ex en skada på en bandhornet som jag skulle vilja åtgärda när det är dags för service men jag vill inte ha hela klockan polerad/ borstad.
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Är det någon som vet om Rolex service center / AD vid service kan åtgärda en specifik skada/repa/ding utan att polera hela klockan eller är det allt eller inget som gäller?
Jag har t ex en skada på en bandhornet som jag skulle vilja åtgärda när det är dags för service men jag vill inte ha hela klockan polerad/ borstad.
Skulle gissa att det är allt eller inget som gäller, men fråga i rolex-tråden istället :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vad kostar det (mellan tummen och pekfingret) att serva en SW220?
Vad kostar det (mellan tummen och pekfingret) att serva en ETA 2824?
2.5-5k så det finns ett rätt stort spann. Selitta tillverkar kloner av ETA-verk så de är i stort sett identiska och SW220 är en klon av ETA 2824 bara att man har lagt till dagvisning (verket kallas SW200 i sitt grundutförande).
 

MrIronMike

Panerai
Är Titanium klockor, exempelvis ploprof sämre hållbara över tid jämfört med stål ? Jämför nya va gamla modellen

bild lånad från nätet
591BEAB6-AA20-424E-A809-0DA6BD585B8A.jpeg
 

Chrisstaahl

Breitling
Hej!
Den här frågan passar säkert inte in i den här diskutionstråden men jag hittar ingen bättre.

Jag är intresserad av en klocka på köp och sälj sidan. Har tidigare kunnat starta en konversation genom att klicka på säljarens alias men till just denna säljaren funkar inte det. Hur kan jag komma i kontakt med säljaren på annat sätt?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Den här frågan passar säkert inte in i den här diskutionstråden men jag hittar ingen bättre.

Jag är intresserad av en klocka på köp och sälj sidan. Har tidigare kunnat starta en konversation genom att klicka på säljarens alias men till just denna säljaren funkar inte det. Hur kan jag komma i kontakt med säljaren på annat sätt?
Pinga honom här, är väl en bra början. @[nick].
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej!
Den här frågan passar säkert inte in i den här diskutionstråden men jag hittar ingen bättre.

Jag är intresserad av en klocka på köp och sälj sidan. Har tidigare kunnat starta en konversation genom att klicka på säljarens alias men till just denna säljaren funkar inte det. Hur kan jag komma i kontakt med säljaren på annat sätt?
Men du har ju bara 17 inlägg?
 
Topp