• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

JoelD

Rolex
2-Faktor
Kan klockor börja gå snabbare i varmt väder? Alltså inte extrema temperaturer utan bara en jäkligt varm svensk sommar.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kan klockor börja gå snabbare i varmt väder? Alltså inte extrema temperaturer utan bara en jäkligt varm svensk sommar.
Det låter märkligt. Du menar att oljorna skulle bli ”lösare”. Jag tror inte temperaturen varierar så mycket om du har klockan på armen. Om du lägger den på instrumentbrädan i bilen en solig sommardag å andra sidan, då blir den rejält varm.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Leta upp en produktbild som är tagen rakt framifrån, och mät diameter och L2L i bilden. Eftersom du vet att diametern ska vara 39 så kan du räkna ut längden.

Exampel:
watch-measure-l2l-in-pic.png


39 * 1360/1130 = 46,9 dvs ungefär 47mm. Nu mätte jag i ett bildprogram, men det går säkert lika bra att mäta med linjal på skärmen om man vill. :)
 
Exampel:
watch-measure-l2l-in-pic.png


39 * 1360/1130 = 46,9 dvs ungefär 47mm. Nu mätte jag i ett bildprogram, men det går säkert lika bra att mäta med linjal på skärmen om man vill. :)

Känns jävligt sketchy om man vill ha ett exakt mått att göra så, beror väl på vilken vinkel bilden är tagit i. Men vad jag vet kan du ha rätt! Isåfall är jag väldigt imponerad!

Finns det någon med klockan hemma som kan mäta och konfirmera att det stämmer?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Känns jävligt sketchy om man vill ha ett exakt mått att göra så, beror väl på vilken vinkel bilden är tagit i. Men vad jag vet kan du ha rätt! Isåfall är jag väldigt imponerad!

Finns det någon med klockan hemma som kan mäta och konfirmera att det stämmer?
Jo, det är därför det är viktigt att den är tagen rakt framifrån, men det kan man se att den här är t.ex. (Den sortens produktbilder är i princip alltid det.) Syns på att insidan av bezeln (med gravyren) är helt centrerad och jämn runt tavlan.
 

dino

Omega
2-Faktor
Vad är er erfarenhet av köp via Catawiki? Blir inte riktigt klok på sidan. Allt från bra annonser som ger seriöst intryck till dåligt tagna bilder och felstavningar. Någon som handlat där och kan ge en fingervisning?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag letar efter en Seiko med udda utseende. Det ser ut som boetten bara sitter fast i ena sidan och som om den skulle kunna ramla ur, som ett mynt i en infasning. Vad är det för ref/modell jag letar efter?
 

Principal

Omega
2-Faktor
Har kikat lite i Daytona-tråden och verkar som den är mest för de som har klockan redan så provar här:
- Är Paul Newman en särskild ref (4-siffrig?) eller synonymt med Daytona?
- Verkar som att vänster och höger subdials, på iaf nyare referenser, inte är centrerade med index? Ser jag fel eller pga urverk? Grym klocka men tycker det ser lite weird ut.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Har kikat lite i Daytona-tråden och verkar som den är mest för de som har klockan redan så provar här:
- Är Paul Newman en särskild ref (4-siffrig?) eller synonymt med Daytona?
- Verkar som att vänster och höger subdials, på iaf nyare referenser, inte är centrerade med index? Ser jag fel eller pga urverk? Grym klocka men tycker det ser lite weird ut.

Paul Newman Daytona syftar på ref 6241.
Du har rätt angående subdialsen, det blev så när de gick från zenith till inhouse.
 
Topp