• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Beater är en klocka som är avsedd att ta stryk vid tillfällen då man kanske inte vill amvända sig av en finare klocka. G-shock är en vanlig beater och även t.ex. Seiko SKX och andra billigare modeller. Själva ordet kommer från engelskans beat, att slå, och innebär alltså att den får utstå stryk (även om ordets egentliga innebörd snarare skulle vara den som slår).
Allt är även relativt där vissa anser att en Explorer 2 är en perfekt beater medan jag skulle vara väldigt försiktig med den.

Vad fan är en beater och varför heter det ens så
Överförd betydelse från bilar. En "beater" är en bil som kan ta stryk. Dvs en gammal och/eller billig som det inte gör om man repar lacken på eller råkar buckla till.
Motsvarande för klockor, en klocka som man kan ha när man gräver i trädgården, mekar med bilen, eller är ute på andra vardagliga övningar då man kanske inte vill ha sin Rolex eller Patek... men exakt vad som är en beater i klocksammanhang verkar det råda lite delade meningar, det beror väl lite på vad man har för utgångspunkt för sin "vanliga" klocka.

Har alla moderna Rolex en nedsänkning i tavlan för visarna? Eller det bara mitt ex? Se "bubblan" där visarna fäster:

IMG_1568.JPG

Är Omegas Co-Axial-verk i denna ett ovanligt högljutt? (Kompisen köpte en helt ny från 2020 på Chrono24 hos en seriös handlare. Klockan kom igår men verket låter extremt högt och gör nästan skrapljud som att rotorn tar emot.) 🙄

IMG_20210108_235950.jpg

Är Omegas Co-Axial-verk i denna ett ovanligt högljutt? (Kompisen köpte en helt ny från 2020 på Chrono24 hos en seriös handlare. Klockan kom igår men verket låter extremt högt och gör nästan skrapljud som att rotorn tar emot.) 🙄

IMG_20210108_235950.jpg
Ingen aning men en snabb googling resulterade i ett inlägg på WUS som hävdar att bl.a. detta urverk (9900) har keramiska kullager och är därför mer högljutt.
Movements that utilize ceramic bearings are loud because they don't have any lube

Not all Omega movements use ceramic bearings though. 8500, 8600, 8900, and 2500 do not, so they are quiet

9900 and 8800 movements do and are loud, but perform better than non ceramic bearing rotors, supposedly

Ingen aning men en snabb googling resulterade i ett inlägg på WUS som hävdar att bl.a. detta urverk (9900) har keramiska kullager och är därför mer högljutt.
Grymt, tack! Det har tydligen något med keramiska lager att göra. Hittade mycket intressant läsning där och lite runtom.

Grymt, tack! Det har tydligen något med keramiska lager att göra. Hittade mycket intressant läsning där och lite runtom.
Jag har som sagt ingen aning och det känns lite tunt att hänvisa till ett enda inlägg men det lät som en rimlig förklaring. Jag hade kollat upp det med närmaste AD eller mailat Omega bara för att vara trygg i vetskapen om att allt är i sin ordning. ☺️

Förutom att Speedmaster Racing 40mm inte har 9900 verk. Den har 3330.
3330 är ett verk som utvecklades ursprungligen av ETA åt Longines specifikt under namnet A08.L01.
Det verket är i grunden ett 7753 som byggts om helt, med pelarhjul som kontrollmekanism åt kronografen och lite annat.
Omegas variant 3330 har de även modifierat för att ha co-axial gång.
Väldigt pålitligt verk, alla bra saker från grundverket som är legendariskt för sin pålitlighet och livslängd och samtidigt en modernisering och ombyggt av ett företag som vet vad de gör tekniskt.

Som ny i klockträsket har det samlats upp lite frågor som jag inte lyckats luska ut, så jag tänkte att ni experter kanske kan hjälpa mig att reda ut dom. Så här kommer de ett gäng dumma frågor:

Kronograf - Förutom att vara snyggt, va är det till för och hur använder man de?

Hacking - vad är det egentligen, och vad är de till för? Läst lite förklaringar men inte riktigt fattat.

Skillnaden på olika glas - Kristall, hardlex, mineral. Förstått att de har olika hårdhet, men det verkar som att många tar det väldigt seriöst. Är det jätte stor skillnad mellan hållbarheten på tex ett kristallglas och ett mineralglas?

Och till slut:
Vattentålighet - Kan man bada med en klocka med 100m vattentålighet? Vissa sidor säger att de ska man inte alls göra, och vissa säger att det funkar alldeles utmärkt. Förstått att 100m inte betyder att man kan dyka ner till 100m, men att man inte ens kan bada med den? Vad beror denna oklarhet på?

Som ny i klockträsket har det samlats upp lite frågor som jag inte lyckats luska ut, så jag tänkte att ni experter kanske kan hjälpa mig att reda ut dom. Så här kommer de ett gäng dumma frågor:

Kronograf - Förutom att vara snyggt, va är det till för och hur använder man de?

Hacking - vad är det egentligen, och vad är de till för? Läst lite förklaringar men inte riktigt fattat.

Skillnaden på olika glas - Kristall, hardlex, mineral. Förstått att de har olika hårdhet, men det verkar som att många tar det väldigt seriöst. Är det jätte stor skillnad mellan hållbarheten på tex ett kristallglas och ett mineralglas?

Och till slut:
Vattentålighet - Kan man bada med en klocka med 100m vattentålighet? Vissa sidor säger att de ska man inte alls göra, och vissa säger att det funkar alldeles utmärkt. Förstått att 100m inte betyder att man kan dyka ner till 100m, men att man inte ens kan bada med den? Vad beror denna oklarhet på?
Kronograf - inbyggt tidtagarur helt enkelt

Hacking - när man drar ut kronan för att ställa klockan så stannar sekundvisaren. Det gör det lättare att ställa den exakt. I enklare urverk som inte har det fortsätter den att ticka på även medans man vrider visarna.

Olika glas - kristall är förstås hårdast, hur stor skillnaden är är lite svårare att svara på. Plexi blir tämligen repigt med åren dock.

Vattentålighet - 100m räcker bra för att bada med.

Kronograf - inbyggt tidtagarur helt enkelt

Hacking - när man drar ut kronan för att ställa klockan så stannar sekundvisaren. Det gör det lättare att ställa den exakt. I enklare urverk som inte har det fortsätter den att ticka på även medans man vrider visarna.

Olika glas - kristall är förstås hårdast, hur stor skillnaden är är lite svårare att svara på. Plexi blir tämligen repigt med åren dock.

Vattentålighet - 100m räcker bra för att bada med.
Angående glas:
Kristall är reptåligast, men är egentligen lättare att krossa än olika former av plastglas.
Plexi (som är plast) blir som ovan talare repigare, men går att polera upp om man så vill.

Ljus bryts även olika beroende på om man har kristall eller plast.

Och till slut:

Svar från en urmakare:

1. Kronograf
Kronograf är helt enkelt en tidtagningsfunktion. Hur pass användbar den är i dagens värld kan man ifrågasätta, men jag använder min till att hålla koll på tidsintervaller då och då. Men en välbyggd och väldesignad kronograf anses bland urmakare vara den svåraste komplikationen att bygga från grunden. Den har ofta en speciell plats i hjärtat på många urmakare.
Den fungerar genom att man (oftast, finns undantag.) har två knappat på vardera sida av kronan. Den övre kl. 2 är för att starta/stoppa tidräkningen av kronografen. Den nedre knappen vid kl. 4 är för att stoppa och sedan nollställa kronografen. Den normala sekvensen är: Start > Stopp > Nollställ
Det finns en annan typ som heter Flyback, vilket innebär att man inte måste stoppa kronografen för att nollställa, utan kan återställa tidräkningen till noll medan den räknar, men den stannar inte utan nollar och fortsätter räkna direkt.

2. Hacking är namnet på en funktion i verket som gör att sekundvisaren och hela urverket stannar så fort du drar ut kronan för att ställa tiden. Detta kommer ursprungligen från maritima skeppskronometrar men användes i fickur och armbandsur militärt för att se till att samtliga i en operation hade tidshållning på sekunden som var synkroniserad. Alla drog ut kronan på sina ur när de stod vid 12, och inväntade att samtliga i gruppen hade stillastående ur med samtliga visare i samma position för att sedan trycka in kronan och då se till att alla inblandade hade exakt samma tid i sina ur.
Det sitter numera i de allra flesta mekaniska urverk.

3. Överlag så finns många olika glas men i dagsläget är safirglas tveklöst det vanligaste och är väldigt hårt och reptåligt. Det är absolut inte omöjligt att repa, men är ganska bräckligt, alltså att det spricker hellre än att böjas. Ett skadad safirglas för alltid bytas ut snarast. Plexiglas är mjukare och gjorta av plast. Dessa är billigare men även lite mer tåliga för slagskador, men får lätt märken i sig. Mindre kosmetiska skador kan poleras bort.
Men till din fråga, ja, det är stor skillnad på hårdhet mellan mineralglas och safirglas.
Plexi används inte särskilt mycket i dagsläget i nya klockor. Safirglas börjar man få kring några tusenlappar. "Parfymklockor" har ofta mineralglas då detta är avsevärt billigare att tillverka.

4. Vattentålighet är en evig diskussion, då det är många olika parametrar att hålla koll på och ibland är anvisningarna från varumärket inte helt tydliga.
En klocka med 100m vattentålighet ska du absolut kunna bada med. Det beror sedan på hur tillverkaren uppmätt klockan, om de haft ett vattentest med tryck simulerande 100m djup, alltså 11 bar i totaltryck, eller om de endast uppmätt ett lufttryck till 10 bar totalt. Det är ofta inte tydligt hur detta gjorts.
Vissa skriver rakt ut meters djup, andra skriver bar-tryck, och andra ATM.
Men det du borde kunna räkna med är att om den ska motsvara 100m, varesig det är 10ATM, 10 eller 11 bar beroende på hur de räknat, så ska du kunna bada med den.
Är du trimix-dykare och är nere på de djupen, så hade jag kikat lite närmare på konstruktionen för att vara säker. (Till exempel skruvad krona med dubbla packningar, se till att kronograf om detta finns har tillräcklig tätning osv.)
Jag har personligen vart nere på 85m med min tidigare Rolex Explorer 2, som är garanterad till 100m. Den har trycktestats till 20 bar även och fungerade utmärkt även där.

Varför kan man inte dyka exempelvis 50 meter med en klocka som tillverkaren angivet 50 meters water resistant

Edit: läste inte frågan tillräckligt noga.
Det är för att dykarklockor regleras av strikta regler under iso 6425 och resterande klockor under mycket slappare ISO 22810.
Här finns mer info

Senast ändrad:
Hur fan får jag av den här länken? Snart åker klockjäveln ut genom fönstret. Mig veterligen ska det "bara" vara att trycka i hålen men den sitter som berget.

IMG_20210125_185126__01.jpg

Inget fjädrande alls och ser inte ut som att det är några skruvskallar på andra sidan.
Om det inte är fjädrande stift, och inte skruvar, så måste det väl vara stift som bara sitter med friktion? I så fall ska de bara tryckas ut med visst våld, eventuellt bara i en riktning. Jag har aldrig sett såna i bandhornen, men en del länkar sitter ju ihop med sådana...

Om det inte är fjädrande stift, och inte skruvar, så måste det väl vara stift som bara sitter med friktion? I så fall ska de bara tryckas ut med visst våld, eventuellt bara i en riktning. Jag har aldrig sett såna i bandhornen, men en del länkar sitter ju ihop med sådana...
PÅ egen risk.. kanske inte blir bra:
- Kan vara tvålrester eller annat smuts som fastnat inuti bandstiften? Prova använda mer kraft.... Dock på eget bevåg, kanske går åt pipan :D
Tror det är stift som sitter med friktion men funderar på om det kan sitta med loctite eller något?

Tycker att jag redan har brukat ganska mycket våld. Känns som att jag antingen kommer slinta och repa hela klockan eller slinta och begrava verktyget i min hand 😆

Ska ”serva” min seiko quartz
Precis från hem mina servicedelar från fantastiska KlockaMaster Globen har dock en fråga till wissarna:

fick med en oring till krona/kronhals men denna fanns inte på kronan när jag demonterade. Var e tanken den ska sitta?
Uppfattar att själva tätningen krona/boett sitter på boetten redan med nån form av silikon.

C1541F7B-6D6B-43B0-A092-C999971C12A5.jpeg

890B622D-6870-4CCA-AFFC-B0F5528AFE85.jpeg

4A9AE1E0-6B0C-4B84-BA67-207F50BB2715.jpeg

AC5F7EE2-2B20-423A-8A63-599B59204887.jpeg

9A6D1FC6-7D37-4C4A-86FE-7442A5B1B825.jpeg

Ska ”serva” min seiko quartz
Precis från hem mina servicedelar från fantastiska KlockaMaster Globen har dock en fråga till wissarna:

fick med en oring till krona/kronhals men denna fanns inte på kronan när jag demonterade. Var e tanken den ska sitta?
Uppfattar att själva tätningen krona/boett sitter på boetten redan med nån form av silikon.

C1541F7B-6D6B-43B0-A092-C999971C12A5.jpeg

890B622D-6870-4CCA-AFFC-B0F5528AFE85.jpeg

4A9AE1E0-6B0C-4B84-BA67-207F50BB2715.jpeg

AC5F7EE2-2B20-423A-8A63-599B59204887.jpeg

9A6D1FC6-7D37-4C4A-86FE-7442A5B1B825.jpeg
Lär sitta i kronan. Om du sedan kan få ut den är en annan fråga.

Hej! Köpte denna klocka för typ 600kr för något år sedan. Haft den som ersättningsklocka vissa dagar. Men idag märkte jag att vid uppvridning utav spiralen (?) att den inte gängar. Är det värt att lämna in den och få det fixat? Tänkte med tanke på priset att kanske bara köpa ny klocka istället..

tack för all hjälp :)

Bilagor

• D2FE1C75-9AE6-4DA8-B16D-BEA77E050CD3.jpeg
    D2FE1C75-9AE6-4DA8-B16D-BEA77E050CD3.jpeg
    502.6 KB · Visningar: 48
Tillbaka
Topp