Som ny i klockträsket har det samlats upp lite frågor som jag inte lyckats luska ut, så jag tänkte att ni experter kanske kan hjälpa mig att reda ut dom. Så här kommer de ett gäng dumma frågor:
Kronograf - Förutom att vara snyggt, va är det till för och hur använder man de?
Hacking - vad är det egentligen, och vad är de till för? Läst lite förklaringar men inte riktigt fattat.
Skillnaden på olika glas - Kristall, hardlex, mineral. Förstått att de har olika hårdhet, men det verkar som att många tar det väldigt seriöst. Är det jätte stor skillnad mellan hållbarheten på tex ett kristallglas och ett mineralglas?
Och till slut:
Vattentålighet - Kan man bada med en klocka med 100m vattentålighet? Vissa sidor säger att de ska man inte alls göra, och vissa säger att det funkar alldeles utmärkt. Förstått att 100m inte betyder att man kan dyka ner till 100m, men att man inte ens kan bada med den? Vad beror denna oklarhet på?
Svar från en urmakare:
1. Kronograf
Kronograf är helt enkelt en tidtagningsfunktion. Hur pass användbar den är i dagens värld kan man ifrågasätta, men jag använder min till att hålla koll på tidsintervaller då och då. Men en välbyggd och väldesignad kronograf anses bland urmakare vara den svåraste komplikationen att bygga från grunden. Den har ofta en speciell plats i hjärtat på många urmakare.
Den fungerar genom att man (oftast, finns undantag.) har två knappat på vardera sida av kronan. Den övre kl. 2 är för att starta/stoppa tidräkningen av kronografen. Den nedre knappen vid kl. 4 är för att stoppa och sedan nollställa kronografen. Den normala sekvensen är: Start > Stopp > Nollställ
Det finns en annan typ som heter Flyback, vilket innebär att man inte måste stoppa kronografen för att nollställa, utan kan återställa tidräkningen till noll medan den räknar, men den stannar inte utan nollar och fortsätter räkna direkt.
2. Hacking är namnet på en funktion i verket som gör att sekundvisaren och hela urverket stannar så fort du drar ut kronan för att ställa tiden. Detta kommer ursprungligen från maritima skeppskronometrar men användes i fickur och armbandsur militärt för att se till att samtliga i en operation hade tidshållning på sekunden som var synkroniserad. Alla drog ut kronan på sina ur när de stod vid 12, och inväntade att samtliga i gruppen hade stillastående ur med samtliga visare i samma position för att sedan trycka in kronan och då se till att alla inblandade hade exakt samma tid i sina ur.
Det sitter numera i de allra flesta mekaniska urverk.
3. Överlag så finns många olika glas men i dagsläget är safirglas tveklöst det vanligaste och är väldigt hårt och reptåligt. Det är absolut inte omöjligt att repa, men är ganska bräckligt, alltså att det spricker hellre än att böjas. Ett skadad safirglas för alltid bytas ut snarast. Plexiglas är mjukare och gjorta av plast. Dessa är billigare men även lite mer tåliga för slagskador, men får lätt märken i sig. Mindre kosmetiska skador kan poleras bort.
Men till din fråga, ja, det är stor skillnad på hårdhet mellan mineralglas och safirglas.
Plexi används inte särskilt mycket i dagsläget i nya klockor. Safirglas börjar man få kring några tusenlappar. "Parfymklockor" har ofta mineralglas då detta är avsevärt billigare att tillverka.
4. Vattentålighet är en evig diskussion, då det är många olika parametrar att hålla koll på och ibland är anvisningarna från varumärket inte helt tydliga.
En klocka med 100m vattentålighet ska du absolut kunna bada med. Det beror sedan på hur tillverkaren uppmätt klockan, om de haft ett vattentest med tryck simulerande 100m djup, alltså 11 bar i totaltryck, eller om de endast uppmätt ett lufttryck till 10 bar totalt. Det är ofta inte tydligt hur detta gjorts.
Vissa skriver rakt ut meters djup, andra skriver bar-tryck, och andra ATM.
Men det du borde kunna räkna med är att om den ska motsvara 100m, varesig det är 10ATM, 10 eller 11 bar beroende på hur de räknat, så ska du kunna bada med den.
Är du trimix-dykare och är nere på de djupen, så hade jag kikat lite närmare på konstruktionen för att vara säker. (Till exempel skruvad krona med dubbla packningar, se till att kronograf om detta finns har tillräcklig tätning osv.)
Jag har personligen vart nere på 85m med min tidigare Rolex Explorer 2, som är garanterad till 100m. Den har trycktestats till 20 bar även och fungerade utmärkt även där.