• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Den här frågan passar säkert inte in i den här diskutionstråden men jag hittar ingen bättre.

Jag är intresserad av en klocka på köp och sälj sidan. Har tidigare kunnat starta en konversation genom att klicka på säljarens alias men till just denna säljaren funkar inte det. Hur kan jag komma i kontakt med säljaren på annat sätt?
Användaren kan vara avstängd, ha dig på ignore eller (av misstag?) ha ställt in att endast dens vänner kan starta konversationer med den. Då kanske det blir så.

Annars är det nog något fel. Bäst att kolla med admin i vilket fall.

7A950F2A-E12A-4730-BA0E-968118033BFE.jpeg
 

Imrun

Omega
B34D44C4-FD1F-48ED-A12A-167AD3EC1B2A.jpeg
Jag försöker byta till original länk på min citizen ny0040 men får inte till det. Ändlänkarna ser ut så här. Det är dom som strular. Det blir inte rätt vinkeln för stiften och ändlänken när jag ska trycka dit dom. Ska jag tänka på nåt speciellt eller ska jag ”bryta” upp vingarna på ändlänken?
 

roikka

Omega
Funderar på att lämna in min Chronographe Suisse på service/lagning. Tappade den i golvet för längesen och den slutade fungera direkt.

Någon som vet vad en lagning kan gå på?
Kan man lämna in den till vilken urmakare som helst? Typ Stjärnurmakarna osv?
 

Bilagor

  • 2B0E4AEC-3051-469B-A9C5-EDC9B8AD37CE.jpeg
    2B0E4AEC-3051-469B-A9C5-EDC9B8AD37CE.jpeg
    208.6 KB · Visningar: 18

BrianFallon

KS Explorers Club
Kan man repa sitt saffirglas så pass lite att det inte ens går att känns med nagel? har en linje som går i glaset som jag bara ser i vissa ljusvinklar, kan absolut inte känna något alls. Jag anar att det är på undersidan antingen i glaset eller i AR coatingen som möjligtvis finns på undersidan.
 

M1cke

Omega
2-Faktor
B34D44C4-FD1F-48ED-A12A-167AD3EC1B2A.jpeg
Jag försöker byta till original länk på min citizen ny0040 men får inte till det. Ändlänkarna ser ut så här. Det är dom som strular. Det blir inte rätt vinkeln för stiften och ändlänken när jag ska trycka dit dom. Ska jag tänka på nåt speciellt eller ska jag ”bryta” upp vingarna på ändlänken?
Det handlar bara om tålamod. Det kan vara oerhört pilligt att få såna ändlänkar på plats. Ett tips är att attackera rakt underifrån. Så du liksom smyger på länkarna rakt från början.

Men huvudtipset är tålamod. Vissa klockor och länkar är riktiga mensapussel att få ihop ibland.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Går det alltid att byta ett kupat glas mot ett platt eller kan det finnas tillfällen då hela uppbyggnaden är baserad kring det kupade glaset och att t.ex. visarna är upphöjda på ett sådant sätt att det helt enkelt inte får plats under ett platt glas?
 

Jakob Häll

Cartier
Hejsan! Har nyligen börjat intressera mig och kolla efter ny klocka och hittade tillslut hit. Har bestämt mig för en SKX013. Hittade en på Creation watches, men är det en pålitlig sida? Bra leveranser? Rimliga priser? Länkar till den klocka jag hittade:
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hejsan! Har nyligen börjat intressera mig och kolla efter ny klocka och hittade tillslut hit. Har bestämt mig för en SKX018. Hittade en på Creation watches, men är det en pålitlig sida? Bra leveranser? Rimliga priser? Länkar till den klocka jag hittade:
Finns massor av information om just Creationwatches och SKX013 här på forumet.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hejsan! Har nyligen börjat intressera mig och kolla efter ny klocka och hittade tillslut hit. Har bestämt mig för en SKX018. Hittade en på Creation watches, men är det en pålitlig sida? Bra leveranser? Rimliga priser? Länkar till den klocka jag hittade:
Har aldrig handlat där, men de verkar vara i Singapore? Då lär du få betala tull och moms också.
 

JJsthlm

Omega
Hej folks!

En liten sak jag funderat på. När man skickar in sin klocka på trycktest, byts packningarna alltid ut eller trycktestas ”bara” klockan och thats it?

Tack! :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Går det alltid att byta ett kupat glas mot ett platt eller kan det finnas tillfällen då hela uppbyggnaden är baserad kring det kupade glaset och att t.ex. visarna är upphöjda på ett sådant sätt att det helt enkelt inte får plats under ett platt glas?
Kan vara så att inte alla glas passar i höjd.

Bland vintage brukar man haft lägre glas på subsekund och lite högre på centrumsekund. Hur många som bryr sig vet jag inte men är man van vid det kan de se konstigt ut med för höga glas på de förstnämnda och för låga på de sistnämnda kan vara funktionsmässigt mindre lyckat. Kan vara så bland modernare också att alla inte passar i höjd. Men det märker man väl om det tar i.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Finns det någon som skulle kunna förklara fenomenet med nyservade klockor som säljs till samma pris som servicekostnaden? Det ligger en annons ute på k&s där en nyservad vintage Omega (har jag för mig att det var i alla fall) säljs till samma pris som servicekostnaden och jag har sett det förr men då var priset till och med ännu lägre.

Det sägs att en service inte kan räknas hem vid en försäljning men att klockan säljs för servicekostnaden innebär ju att säljaren i praktiken skänker bort den eller i vissa fall till och med betalar för att bli av med den. 🤔
 

Snålisen

Omega
Paneristi
Finns det någon som skulle kunna förklara fenomenet med nyservade klockor som säljs till samma pris som servicekostnaden? Det ligger en annons ute på k&s där en nyservad vintage Omega (har jag för mig att det var i alla fall) säljs till samma pris som servicekostnaden och jag har sett det förr men då var priset till och med ännu lägre.

Det sägs att en service inte kan räknas hem vid en försäljning men att klockan säljs för servicekostnaden innebär ju att säljaren i praktiken skänker bort den eller i vissa fall till och med betalar för att bli av med den. 🤔
Det är en god kulturhandling?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Finns det någon som skulle kunna förklara fenomenet med nyservade klockor som säljs till samma pris som servicekostnaden? Det ligger en annons ute på k&s där en nyservad vintage Omega (har jag för mig att det var i alla fall) säljs till samma pris som servicekostnaden och jag har sett det förr men då var priset till och med ännu lägre.

Det sägs att en service inte kan räknas hem vid en försäljning men att klockan säljs för servicekostnaden innebär ju att säljaren i praktiken skänker bort den eller i vissa fall till och med betalar för att bli av med den. 🤔
Om vederbörande servat den med intentionen att behålla den men sedan ändrar sig och vill sälja men inser att klockans värde inte är högre än servicekostnaden så har personen kanske inte mycket till val om hen vill få den såld? Då är det väl inte så konstigt?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Om vederbörande servat den med intentionen att behålla den men sedan ändrar sig och vill sälja men inser att klockans värde inte är högre än servicekostnaden så har personen kanske inte mycket till val om hen vill få den såld? Då är det väl inte så konstigt?
Men hur kan klockans värde inte överstiga servicekostnaden? Om någon skulle köpa den i oservat skick skulle man naturligtvis få ta den kostnaden men det innebär ju inte att klockan i sig inte är värd någonting och andra nyservade ex. borde rimligtvis vara prissatta med hänsyn till servicekostnaden utöver en viss summa för själva klockan. Här är det färskaste exemplet jag har sett: https://klocksnack.se/threads/omega...s-garanti-tillbehör-ny-prisbump-24-11.141279/
En jättefin Omega som servades för 7400kr och såldes för 6600kr vilket enligt exemplet ovan skulle innebära att marknadsvärdet är att man betalar närmare en tusenlapp för att bli av med den? 🤔 Det kanske bara är jag som är trög men jag har jättesvårt att förstå varför man till och med skulle behöva betala för att bli av med en så pass fin klocka av ett väl ansett märke som Omega.
 

Efe

Omega
2-Faktor
En snabb, noobfråga som säkert ställts flera gånger om:
Är det "dåligt" för urverket att låta en automatisk klocka stanna och sedan ställa tiden + dra upp den för ofta...? Kontra att låta klockan dra upp sig själv när man bär den?
Bör man investera i en winder?
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
En snabb, noobfråga som säkert ställts flera gånger om:
Är det "dåligt" för en urverket att låta en automatisk klocka stanna och sedan ställa tiden + dra upp den för ofta...? Kontra att låta klockan dradrar upp sig själv när man bär den?
Bör man investera i en winder?
Nej, så länge de dras igång regelbundet (någon gång i månaden eller så) så att oljorna inte torkar. Däremot kan vissa automatiska urverk vara lite känsliga för manuellt uppdrag om man gör det var och varannan dag eftersom de inte är avsedda för det.

Huruvida du bör ha en winder eller ej är upp till dig men det är mest av bekvämlighet man skaffar det snarare än för klockans välmående.
 
  • Like
Reactions: Efe

D..S..

Panerai
Skulle någon kunna läka till en winder som kan vara värd att satsa på? Är till en Omega seamaster triology.

Tack på förhand
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Skulle någon kunna läka till en winder som kan vara värd att satsa på? Är till en Omega seamaster triology.

Tack på förhand

De hade 70% inför Black Friday. Kanske julrea också? Kanon-winder.
 

fc2

Rolex
De flesta som har koll på vintage VC vet om de berömda referenserna 4072 och 4178. Den senare verkar däremot ha kommit i en annan variant, 4177, under 4178:ans tidiga produktionsår (40-talet). Är det någon som sitter på bra länkar kring 4177? En skillnad mellan 4177 och 4178 verkar vara 35 va 36 mm, och annorlunda baklock, men vad mer?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vad fan är en beater och varför heter det ens så
Beater är en klocka som är avsedd att ta stryk vid tillfällen då man kanske inte vill amvända sig av en finare klocka. G-shock är en vanlig beater och även t.ex. Seiko SKX och andra billigare modeller. Själva ordet kommer från engelskans beat, att slå, och innebär alltså att den får utstå stryk (även om ordets egentliga innebörd snarare skulle vara den som slår).
 
Topp