• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Hej! Köpte denna klocka för typ 600kr för något år sedan. Haft den som ersättningsklocka vissa dagar. Men idag märkte jag att vid uppvridning utav spiralen (?) att den inte gängar. Är det värt att lämna in den och få det fixat? Tänkte med tanke på priset att kanske bara köpa ny klocka istället..

tack för all hjälp :)
Värdet kan ju bara du avgöra. Lämna in den för kostnadsförslag och se om du vill lägga de pengarna.

Lär sitta i kronan. Om du sedan kan få ut den är en annan fråga.
Tack, kikar jag ner i kronan så finns det ingen packning bara metall. Kan de va så kass att fabriken missat det vid montage?
484E71A1-2062-4F4A-B0F5-00EC9854F7B2.jpeg
0C0250CF-ECD9-4739-B729-8CFFE1B24CC0.jpeg

Om klockan är vattenskyddad låter det väldigt märkligt att inte ha en packning i kronan.
Jag trädde på o-ringen på kronan och mycket riktigt har det med störta sannolikhet missats vid montage i fabrik. Kronan slutet till mjukare och naturligare än innan då det alltid varit ”stumt” vid låsningen. Mirakel att klockan klarat hålla tätt dock.

Tack!

Igår kväll kände jag att länken var alldeles för stor, fick fasiken igenom tummen, men nu sitter den bra igen.. Är det vanligt att handleder sväller under dagen? De gör ju att de blir lite besvärligt med att anpassa storleken.

Igår kväll kände jag att länken var alldeles för stor, fick fasiken igenom tummen, men nu sitter den bra igen.. Är det vanligt att handleder sväller under dagen? De gör ju att de blir lite besvärligt med att anpassa storleken.
Jag ändrar storlek på min länk ett par gånger om dagen när det är stora temperaturskillnader. Är säkert högst individuellt också.

En till fråga. Kikat en hel del på Omega speedmaster och blitt lite kär, dock är den för stor för min handled. Så skulle gärna vilja ha tips på nå liknande klocka i storlek 36-38mm. Behöver inte se likadan ut men nått åt de hållet.

En till fråga. Kikat en hel del på Omega speedmaster och blitt lite kär, dock är den för stor för min handled. Så skulle gärna vilja ha tips på nå liknande klocka i storlek 36-38mm. Behöver inte se likadan ut men nått åt de hållet.
Kolla in Speedmaster Reduced (3510.50.00), passar bra på mina handleder på strax under 17cm. Diametern på den är runt 38/39mm 😊

Man brukar vara som tjockast direkt på morgonen eller om man gör något man blir varm & svettig av, så gör länkjusteringen med det i åtanke. Alla sväller olika mycket, men runt en ”halv länk” är vanligt. Jag brukar justera så jag kan tvinga in pekfingret mitt på dagen då jag är som smalast. Då är den lite tight när jag sväller men perfekt resten av tiden.

Tappade min speedmaster från -99 i en kopp med kokande vatten igår. Fick upp den efter en sekund. Risk för skada på urverket?

Tappade min speedmaster från -99 i en kopp med kokande vatten igår. Fick upp den efter en sekund. Risk för skada på urverket?
Hm.. jag tror det är lugnt men med det sagt: Med tanke på hur billigt/enkelt det är att gå till en urmakare och få den öppnad jämfört med konsekvenserna om det har kommit in vatten hade jag nog kollat upp det!

Jag lånar tråden för lite snabba smakråd. Jag vet, man ska alltid gå efter vad man själv känner och jag brukar faktiskt skriva det när andra ber om råd men jag blir inte klok på den här. Håller jag den i handen eller tittar ner på handleden så känns den liten med sina 38mm men på alla wristshots jag tar ser den fan ut att vara perfekt. 🤔

22.jpg

cw.jpg

Bifogar även en arkivbild på 42mm för referens. Det var inga problem att bära upp den sett till diameter/L2L men jag upplevde den som lite väl klumpig så valet står mellan 38mm och 40mm (som jag dessvärre inte har haft möjlighet att prova). Jag har försökt hitta andra fall där folk har jämfört dessa två modeller och hittade en tråd på CWs egna forum där en medlem skrev att när han jämförde dem sida vid sida så fick 38mm den större modellen att se väldigt stor ut och vice versa så jag vetefan om man skulle bli klokare av att klicka hem 40mm på prov.

44.jpg

Jag lånar tråden för lite snabba smakråd. Jag vet, man ska alltid gå efter vad man själv känner och jag brukar faktiskt skriva det när andra ber om råd men jag blir inte klok på den här. Håller jag den i handen eller tittar ner på handleden så känns den liten med sina 38mm men på alla wristshots jag tar ser den fan ut att vara perfekt. 🤔

22.jpg

cw.jpg

Bifogar även en arkivbild på 42mm för referens. Det var inga problem att bära upp den sett till diameter/L2L men jag upplevde den som lite väl klumpig så valet står mellan 38mm och 40mm (som jag dessvärre inte har haft möjlighet att prova). Jag har försökt hitta andra fall där folk har jämfört dessa två modeller och hittade en tråd på CWs egna forum där en medlem skrev att när han jämförde dem sida vid sida så fick 38mm den större modellen att se väldigt stor ut och vice versa så jag vetefan om man skulle bli klokare av att klicka hem 40mm på prov.

44.jpg
38 mm är grym på din handled. Jag personligen hade inte ens testat 40 mm.

• Like
Reactions: HSK

22.jpg

cw.jpg

44.jpg
38 skall det vara. De senaste årens storlekshets har fått oss knasigt nog att tro att 42 är lagom. Det är fel.

• Like

22.jpg

cw.jpg

44.jpg
Jag måste tyvär kasta dina ord tillbaka mot dig. ;) Men ett råd är att du mestadels inte kommer att kolla på din klocka på bilder utan du kommer kolla på din egen handled. Klockor ser ju större ut på bilder, de är vi nog alla med på. Jag tycker att 38an ser bra ut på dig på bild, men de är du som ska titta på klockan dag ut och dag in. Gå på känslan!

• Like
Har en fråga. Har ett automatiskt Certina ur, vilket också är mitt första. När jag skakar lite på klockan och lyssnar, låter det som att det är en kula eller liknande som åker runt. Är det normalt eller är det något galet me urverket?

Har en fråga. Har ett automatiskt Certina ur, vilket också är mitt första. När jag skakar lite på klockan och lyssnar, låter det som att det är en kula eller liknande som åker runt. Är det normalt eller är det något galet me urverket?
Rotorn låter ju när den roterar, jämför med denna videon. Först när rotorn sitter lite löst, sen när den sitter som den ska. :)

Tillbaka
Topp