• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Jovisst är det surt för den som gör ett ärligt misstag. Men utan böter så är det tämligen riskfritt och smärtfritt för den oärlige att smuggla.
Givetvis är det så. Nog inte många som vet att det är så hög procentuellt på själva summan. Blir plötsligt billigt att betala momsen istället för den som överväger att smuggla 😉

Jag är på jakt efter en ny klocka men har svårt med inspiration. Jag vet helt enkelt inte vad jag vill ha. Drömklockan hade i dagsläget varit en GP Laureato.

Men det tillåter inte plånboken. Min budget är max 15-20k. Med det sagt är jag inte främmande för ännu billigare så länge det känns rätt.

Har kollat lite på Microbrands. Exempelvis ”Monta” och deras modell Atlas
Söker lite inspiration och tips. Vad tycker ni är ballt? Vad hade ni köpt om ni var i mina skor? Tack på förhand.

EDIT:
•Vit eller blå urtavla (Men bli inte låsta av det, tipsa på för all del)
•36-42mm
•Inte sugen på vintage
•Stål eller Gummi, är inget fan av läderband
•Kvartsur är ingen dealbreaker för mig
Detta är väl ingen "snabb klockrelaterad fråga" utan snarare en önskan om smakråd (köpråd)? Det finns massa liknande trådar där det bes om köptips... Hoppa in i någon av trådarna som avhandlar de märken du nämnt + microtråden så får du massor med tips :)

1200 kr för att trycktesta och byta batteri på en omega, är det rimligt?

Alltså inte täthetsservice, bara trycktest. :)

Själv tycker jag det låter dyrt?

Det jag misstänkte. Nån AD i sthlm försökte lura syrran men hon ringde mig så jag hann avråda henne som tur var. Kommer outa affären när jag fått mer info
Jag betalade ungefär den summan, men då kallades det för fullservice inklusive rengöring, nytt batteri, nya packningar och provtryckning. Det blev hur bra som helst, på Klockmaster Globen.

Senast ändrad:
Hej!
Vet att detta debatterats tidigare men frågar ändå, jobbar nu på sommaren med trädgårdsarbete som innebär att gå mycket med trimmer (och dra igång den mm) samt med gräsklippare, är mekaniska klockor som tex min king turtle för ömtåliga får sånt här? använder i nuläget min arnie:)
Tackar för svar:)

Hej!
Vet att detta debatterats tidigare men frågar ändå, jobbar nu på sommaren med trädgårdsarbete som innebär att gå mycket med trimmer (och dra igång den mm) samt med gräsklippare, är mekaniska klockor som tex min king turtle för ömtåliga får sånt här? använder i nuläget min arnie:)
Tackar för svar:)
Nej, det skulle jag inte påstå. Däremot finns det många rörliga delar som kan vara känsliga för t.ex. stötar och slag men lite gräsklippning är ingen fara. 😊

• Like
Reactions: C-J
Jag måste erkänna att jag är jättedålig på att ta bilder… 2021 och dåliga bilder går inte ihop. Nån trevlig kamrat som har någon bra guide på hur man tar bättre bilder? Kör iofs med en iPhone. Har en tendens att mobilen alltid syns i glaset.

@Staafen @FilPro (ni tar så braaaaaa bilder! Hjälp!)
2A86E7EB-0B76-488D-A832-3E751A0E4ABC.jpeg

Jag måste erkänna att jag är jättedålig på att ta bilder… 2021 och dåliga bilder går inte ihop. Nån trevlig kamrat som har någon bra guide på hur man tar bättre bilder? Kör iofs med en iPhone. Har en tendens att mobilen alltid syns i glaset.

@Staafen @FilPro (ni tar så braaaaaa bilder! Hjälp!)
2A86E7EB-0B76-488D-A832-3E751A0E4ABC.jpeg
https://klocksnack.se/threads/laketwig’s-enkla-tips-till-lite-bättre-klockbilder.121260/ 😊
Ett tips för att slippa reflektioner är att man täcker för "solsidan" med något (handflata, keps, tidning eller vad man nu har till hands).

Hur snabbt samplar djupmätaren på Citizen Aqualand JP2000? Någon som dykt med en Aqualand och en annan djupmätare samtidigt och jämfört?

Justera datum och dag, hur gör ni?

Beroende på klockmodell så bör detta inte göras alltmedan kl. 9 och 4, enligt vad jag lärt. Men detta måste ju vara när dessa tider är före och efter klockans inbyggda dygnsändring. Jag brukar först ställa in tiden på 6 så är jag säker. Därefter ställer jag in dag och datum på igår, vartefter jag vrider fram tiden tills jag ser var klockan ändrar dag och datum så jag får rätt tid.

Sedan har jag läst att man inte bör vrida klockan bakåt. Gäller det för alla klocktyper?

Beroende på klockmodell så bör detta inte göras alltmedan kl. 9 och 4, enligt vad jag lärt. Men detta måste ju vara när dessa tider är före och efter klockans inbyggda dygnsändring. Jag brukar först ställa in tiden på 6 så är jag säker. Därefter ställer jag in dag och datum på igår, vartefter jag vrider fram tiden tills jag ser var klockan ändrar dag och datum så jag får rätt tid.

Sedan har jag läst att man inte bör vrida klockan bakåt. Gäller det för alla klocktyper?
Ställer tiden när det behövs men alltid framåt. Kvittar säkert men känns bättre. Datum är en sak som typ aldrig är rätt. Justerar enbart om jag är väldigt nära om klockan inte har quick-set.

Jag gör tvärtom när jag ska ställa en klocka med datum (och snabbinställning) som stått stilla ett tag. Jag börjar med att vrida fram tiden tills datumet slår om så att man vet när på dygnet den är, alternativt tills datumet inte slår om vid 12, om man ska ställa den på eftermiddagen. Sedan vrider jag fram till rätt tid, och avslutar med att ställa in datumet.

Någon som har tips på förvaring om man ska ha i bankfack/kassaskåp? Typ tjockare ”plast/ziplock-påsar” som varje klocka kan ligga i. Sett det en del på youtube men inte lyckats hitta några bra.

Någon som har tips på förvaring om man ska ha i bankfack/kassaskåp? Typ tjockare ”plast/ziplock-påsar” som varje klocka kan ligga i. Sett det en del på youtube men inte lyckats hitta några bra.
Rolex coffins? De finns att köpa på k&s med jämna mellanrum för 2-300kr/st. Praktisk förvaring om de ska transporteras osv. man du kanske ville ha något mindre och smidigare?

rolex-plastic-watch-case-10-1536x1536.jpg
rolex-plastic-watch-case-1536x1536.jpg

Det är riktigt bra idé! Skulle man faktiskt kunna köra på. Men jag tänkte spontant på liknande dessa:
F4068E63-B560-4C8D-855C-D7DD1FCB609E.jpeg
Pennskrin kanske är ett lämpligt alternativ i så fall?

160471c87d433f.jpg

Förpackningarna på bild ser ut att vara någon typ av reseförpackning men jag har inte kunnat hitta något så litet, däremot har Åhléns en lite större variant av samma typ av förpackning:

73AP3OACL7_33566498_stapel_front.jpg

Om du vill ha just en sådan fast mindre kan du höra med sminkaffärer som t.ex. Kicks om de har något mindre i samma stuk. 😊

Ett annat tänkbart alternativ skulle kunna vara en s.k. klockrulle som finns i lite olika varianter.

convoy-watch-roll-nappa.jpg

IFLW_blue-saffiano-watch-roll-four-watches_gallery1-1080x1080-1.jpg

Senast ändrad:
Pennskrin kanske är ett lämpligt alternativ i så fall?

160471c87d433f.jpg

Förpackningarna på bild ser ut att vara någon typ av reseförpackning men jag har inte kunnat hitta något så litet, däremot har Åhléns en lite större variant av samma typ av förpackning:

73AP3OACL7_33566498_stapel_front.jpg

Om du vill ha just en sådan fast mindre kan du höra med sminkaffärer som t.ex. Kicks om de har något mindre i samma stuk. 😊

Ett annat tänkbart alternativ skulle kunna vara en s.k. klockrulle som finns i lite olika varianter.

convoy-watch-roll-nappa.jpg

IFLW_blue-saffiano-watch-roll-four-watches_gallery1-1080x1080-1.jpg
Gillar alla dina idéer. Tusen tack för härlig input. Det där med pennskrinet är faktiskt väldigt bra och finurligt. Klickar nog hem ett par sånna och ser. Har faktiskt en rulle som jag köpt här på KS. Tyckte den var snygg i blått läder, vet du vart den är ifrån? Trevlig torsdag!😄

Tillbaka
Topp