• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Beror väl på märke. Många märken tillåtet inte att icke-AD köper reservdelar från dom. Icke-AD kan ibland skaffa prylar genom "kontakter"..

Det finns en längre pågående juridisk fight mellan Cousins i England (säljer reservdelar) och Swatch Group där Cousins vill kunna köpa delar för tex Omega. Den verkar gå sådär bra för Cousins:
Intressant, tack för svar!

Om man har en automatisk klocka som tillfälligt har stannat och man sedan ska ställa in tiden på den. Stämmer det att man alltid måste vrida den medurs för att komma till rätt klockslag?

Om man har en automatisk klocka som tillfälligt har stannat och man sedan ska ställa in tiden på den. Stämmer det att man alltid måste vrida den medurs för att komma till rätt klockslag?
Måste och måste, det går att vrida den moturs men det kan skada urverket beroende på konstruktion så det är generellt sett inte att rekommendera även om det i många fall är ofarligt.

Måste och måste, det går att vrida den moturs men det kan skada urverket beroende på konstruktion så det är generellt sett inte att rekommendera även om det i många fall är ofarligt.
Runt midnatt när quick-change-mekanismen normalt brukar vara igångsatt så kanske kan det vara ett problem, men vad skulle det annars vara för problem som uppstår?

Runt midnatt när quick-change-mekanismen normalt brukar vara igångsatt så kanske kan det vara ett problem, men vad skulle det annars vara för problem som uppstår?
Stämgaffelur är tydligen extremt känsliga för detta och man bör generellt undvika det på klockor med komplikationer som datum, månfas osv. men det framgick inte av inlägget vad det rörde sig om för typ av klocka så jag tänkte att det var bäst av avråda från det.

I många fall är det ofarligt att vrida bakåt men det kan som sagt skada urverket beroende på konstruktion så det känns onödigt att chansa och vrider man alltid framåt så tar man det säkra före det osäkra. 😊

Det enda undantaget är väl klockor (främst vintage men även vissa moderna Vostok) som har s.k. semi quickset där man måste bläddra fram och tillbaka över tolvslaget för att ställa datumet om man inte vill vrida timvisaren 60 varv men dessa urverk är specifikt utformade för att man ska använda denna funktion och har en klack som frigörs när du roterar baklänges just för att "haka i och ur" så att säga för att aktivera datummekanismen.

Stämgaffelur är tydligen extremt känsliga för detta och man bör generellt undvika det på klockor med komplikationer som datum, månfas osv. men det framgick inte av inlägget vad det rörde sig om för typ av klocka så jag tänkte att det var bäst av avråda från det.

I många fall är det ofarligt att vrida bakåt men det kan som sagt skada urverket beroende på konstruktion så det känns onödigt att chansa och vrider man alltid framåt så tar man det säkra före det osäkra. 😊

Det enda undantaget är väl klockor (främst vintage men även vissa moderna Vostok) som har s.k. semi quickset där man måste bläddra fram och tillbaka över tolvslaget för att ställa datumet om man inte vill vrida timvisaren 60 varv men dessa urverk är specifikt utformade för att man ska använda denna funktion och har en klack som frigörs när du roterar baklänges just för att "haka i och ur" så att säga för att aktivera datummekanismen.
Jag var kanske lite fåordig i min korta beskrivning 😊 Frågan är visserligen av intresse på ett generellt plan men specifikt för en Omega AT 2019 årsmodell (endast datum inte månfas).

Jag var kanske lite fåordig i min korta beskrivning 😊 Frågan är visserligen av intresse på ett generellt plan men specifikt för en Omega AT 2019 årsmodell (endast datum inte månfas).
Jag är tyvärr alldeles för dåligt påläst för att kunna uttala mig om specifika urverk/modeller men det finns inte en klocka i världen som tar skada av att vridas medurs så det är lika bra att göra det på samtliga klockor för att undvika de fall där det kan vara skadligt. 🙂

Som tidigare nämnts så ska man även undvika att använda datumjusteringen mellan ca 21-03 så när en klocka har stannat brukar man vrida några varv för att dra upp den så att den tickar igång, därefter vrida fram tiden till t.ex. lunchtid, ställa in datumet på föregående dag och sedan vrida fram timvisaren så att den slår över på rätt datum och därefter ställs in på korrekt tid.

Ställer du in den mitt på dagen så kan du vrida fram till dagens datum direkt eftersom du inte är i närheten av spelrummet för datummekanismen men för mig som alltid byter klocka på kvällen så är det säkrast att göra som ovan.

Det är exakt typ urverk (kaliber) som spelar roll. Finns (video)manualer på Omegas sida. Men t.ex. för 850x säger de uttryckligen att man kan vrida med- eller moturs för att ställa tiden.

har en seiko skx033 från 90-tal som inte sluter tätt för vatten längre. kan någon ge en ungefärlig uppskattning på vad det kostar att fixa packningar och dylikt hos en urmakare?

Hej igen tråden! Det står casio hela tiden på displayen. Är det klockan som är sugen på nytt batteri tro? Eller har jag lyckats paja den? Är väl ca 3 år gammal (klockan alltså)..:)
20220626_190248.jpg

Hej igen tråden! Det står casio hela tiden på displayen. Är det klockan som är sugen på nytt batteri tro? Eller har jag lyckats paja den? Är väl ca 3 år gammal (klockan alltså)..:)
20220626_190248.jpg
Håller man in den högra knappen så visas CASIO i displayen och det brukar användas som ett sätt att se om den är äkta eller fake. Det är inte så att knappen har fastnat eller att den ligger och trycker mot handen?

Håller man in den högra knappen så visas CASIO i displayen och det brukar användas som ett sätt att se om den är äkta eller fake. Det är inte så att knappen har fastnat eller att den ligger och trycker mot handen?
Jo de vet jag. Nja inte vad jag märkt. Men nu har den tickat på som vanligt igen nån timme. Får väl tillägga att det var efter jag tog ett svalkande dopp med den, så den kanske blev sur för de? Har ju dock badat med den flera gånger innan..🤔

Aja tack för svar, får se om hon skärper till sig nu 😏

Hittade en hög lite äldre länkar som kanske kan passa på nått.
Men frågan är: Går de att korta, eller är man förpassad till mikrojusteringen?
lank 1.jpg

lank 2.jpg

lank 3.jpg

Skickade ett meddelande angående en quartzklocka jag beställt.
Blev först lite fundersam över svaret. Men insåg sen att det blivit ett ordentligt missförstånd här...
Skulle jag ha uttryckt det annorlunda eller?

Screenshot_20220628-195304_DuckDuckGo.jpg

Blev först lite fundersam över svaret. Men insåg sen att det blivit ett ordentligt missförstånd här...

De brukar vara bra att ha göra med och det är nog bara ett fall av klassisk språkförbistring för din fråga är väldigt tydlig och korrekt. Märkligt svar oavsett dock, de borde rimligtvis ha fått frågan tidigare.

Sedan bör man kanske ha rimliga förväntningar för på de allra flesta quartzur så missar sekundvisaren markeringarna på åtminstone halva tavlan. Det finns en lång diskussion om det i quartztråden där det förklarades med att tyngdkraften gör att visaren måste jobba extra hårt på det "övre varvet" så att säga och att det därför är väldigt vanligt förekommande även om man ibland kan ha tur och hitta ett exemplar som alltid träffar markeringarna.

De enda quartzklockorna jag känner till som garanterat träffar alla markeringar är de med s.k. high torque dvs. en kraftigare motor som driver visarna och återfinns i bl.a. Seikos tunamodeller.

De brukar vara bra att ha göra med och det är nog bara ett fall av klassisk språkförbistring för din fråga är väldigt tydlig och korrekt. Märkligt svar oavsett dock, de borde rimligtvis ha fått frågan tidigare.

Sedan bör man kanske ha rimliga förväntningar för på de allra flesta quartzur så missar sekundvisaren markeringarna på åtminstone halva tavlan. Det finns en lång diskussion om det i quartztråden där det förklarades med att tyngdkraften gör att visaren måste jobba extra hårt på det "övre varvet" så att säga och att det därför är väldigt vanligt förekommande även om man ibland kan ha tur och hitta ett exemplar som alltid träffar markeringarna.

De enda quartzklockorna jag känner till som garanterat träffar alla markeringar är de med s.k. high torque dvs. en kraftigare motor som driver visarna och återfinns i bl.a. Seikos tunamodeller.

Japp, jag förstår svårigheten med att få det perfekt och kräver inte det heller. Men på den Citizenklocka jag syftade på så var det ca en halv sekund fel på praktiskt taget hela varvet. Det stod jag inte ut med.
Men Ur & Penn lät mig byta till en annan av samma modell som prickade bättre. Den ligger i huvudsak bara 1/5-1/10 efter men prickar rätt på några punkter för att på något ställe även ligga snäppet före.

Skickade ett nytt meddelande med förtydligande och fick då svaret:

Screenshot_20220629-111007_DuckDuckGo.jpg

Så då bör det ju vara hyfsat tror jag.

Ursäkta denna iq-fiskmåsfråga men vad tusan heter rucka på engelska? Google säger ”jerk the clock” men är det verkligen rätt?

Ursäkta denna iq-fiskmåsfråga men vad tusan heter rucka på engelska? Google säger ”jerk the clock” men är det verkligen rätt?
Skulle vara intressant att veta vilka resultat som kom upp med den sökningen på google ;)

Till annat ämne:
Känner någon till en modern klocka som använder sig av ett mekaniskt urverk med minst 36.000bph?

Skulle vara intressant att veta vilka resultat som kom upp med den sökningen på google ;)

Till annat ämne:
Känner någon till en modern klocka som använder sig av ett mekaniskt urverk med minst 36.000bph?
Grand Seiko har några hi-beat-modeller.
Zenith Rvival El Primero också.

Inga budgetklockor direkt, men det finns kanske fler...

Har en manuell vintage omega med liten krona som nästan är omöjlig att vrida. Är det någon som har använt/köpt en crown winder som den här nedan eller som kan tipsa om en annan? :)

C8AD76DF-0DB1-43AA-9ACB-921CE6B6FBF7.jpeg

Dum fråga som slog mig medan jag slösurfade Köp/sälj..

Varför lägger man ut en klocka man plockar hos AD samma vecka, men 20-25% lägre än listpriset…?

Sällan du köper något för listpris, om vi inte pratar rolex, flesta AP,pp,vc, etc

Det är inte heller helt ovanligt att det köps ointressanta klockor för att bygga upp köphistorik hos AD för att förhoppningsvis få förtur till andra, mer intressanta modeller längre fram.
Köper argumentet om man bygger historik. Om inte någon tycker att det är värt att flippa klockor för 1-2000kr arbitrage (den nivån jag såg idag)

Och tänk att det fanns en tid när de tre plus Rolex gick att handla med rabatt, samma dag 😂

Tillbaka
Topp