• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Det kan nog kanske bli svårt att hitta då varken du eller jag lyckats men du kanske kan tänka dig canvas i liknande stuk som substitut? Det finns bl.a. här: https://ligerstraps.com/products/ready-made-19mm-straps-canvas-vintage-white
Stort tack för tipset 🙏
Tänkte mig ett lite ”glossigare” stuk från början men det kanske inte vore så tokigt med canvas 🤔

Hittade svart sailcloth på watchgecko som är ett alternativ också förstås men inte direkt lika somrigt
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Jag har ingen aning heller. Jag har utgått ifrån att det är keramik men man kanske får kolla upp det, om inte @yonsson vet?
Ingen aning, jag antog bara att det var safir med tanke på utformningen. 🙈

Förr i tiden var det väl vanligare med plast.
@URsinne BB FF har det ja. Modellen jag är intresserad av är dock Yema Navigraf :)
Navygraf-Marine-Nationale-quartz-lifestyle-1--scaled.jpg
 

Pionjär

Breitling
Vad betyder "It's in Anti-reflective crystal glass"? Motsvarar det mineralglass eller är det bättre eller sämre?
/Pionjär
 

HSK

Patek
2-Faktor
Antireflexbehandling eller AR är en slags film som appliceras på antingen under-, ovan eller båda sidor av glaset och påverkar läsbarheten, hur ljus bryts osv. och det går inte direkt att säga att någon viss typ är bättre än andra utan det beror mer på personlig smak och användningsområde.

Vad som menas med crystal glass är svårt att svara på när vi inte vet vilken klocka som avses men det är troligtvis safir- eller mineralglas då dessa är de två mest frekvent förekommande typerna. Safir är i regel mer reptåligt än mineral men är känsligare för stötar och vice versa men det ska ändå rätt bra mycket till för att man ska lyckas åsamka skador på dem.
 

Johe

Omega
Inte använt min GMT 16710 på länge och inser nu när jag gör det att Bezelen fastnat och inte går att vrida längre. Kan man göra något åt det själv?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag letar båt och ser ibland säljarbeskrivningar där de skriver att motorn går som en klocka. När användes det uttrycket första gången? Den urgamla gåtan -Vad är det som går och går och aldrig kommer fram till dörren? Jag tror att uppfattningen om att en klocka är något hållbart är minst 60 år gammalt men det vore kul om något vet mer exakt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@URsinne BB FF har det ja. Modellen jag är intresserad av är dock Yema Navigraf :)
Navygraf-Marine-Nationale-quartz-lifestyle-1--scaled.jpg
Jag har inte riktigt förstått om du vill ha patina eller inte, men en killgissning säger att om det har glas över bör det vara skyddat och inte utveckla någon nämnvärd patina.
Det är ju UV-ljus tillsammans med syre som bleker i en molekylär process, som på engelska heter "photodegeneration". Man kan kan tänka sig att både ha UV-skydd i glaset, samtidigt som det saknas syre mellan färg och glas, gör att det är väl skyddat.
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Jag har inte riktigt förstått om du vill ha patina eller inte, men en killgissning säger att om det har glas över bör det vara skyddat och inte utveckla någon nämnvärd patina.
Det är ju UV-ljus tillsammans med syre som bleker i en molekylär process, som på engelska heter "photodegeneration". Man kan kan tänka sig att både ha UV-skydd i glaset, samtidigt som det saknas syre mellan färg och glas, gör att det är väl skyddat.
Jag VILL ha patina haha. Tack för bra svar. Kommer söka mig vidare till någon annan dykare pga den vridringen!
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
36mm_omega_seamaster_quartz_bl_1646096584_0834b730_progressive.jpg
(lånad bild). Detta är den romantiska klockdrömmen. Åldras och dela på en massa äventyr med sin trotjänare 😍 Blekna insert är ju sjukt charmigt 😁@BarbaBaba
 

rolexbackgammon

Breitling
Lite sen på bollen, men det stämmer att Blancpain FF har safirglas på ringen. En annan klocka som har det är Omega Ploprof 1200m, dock bara stål modellerna. Är sugen på båda! Bättre dykare med fantastisk historia får man leta efter.
 
Jag undrar lite över den rostiga länken i denna annons. Aldrig haft någon så rostig länk så jag vet inte hur enkelt det skulle vara att få bort. Men jag tänker att om det hade varit enkelt att putsa bort så borde väl säljaren gjort det innan den la ut till försäljning? Hade ni tvekat eller är det bara att köra?


1654766051855.png
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag undrar lite över den rostiga länken i denna annons. Aldrig haft någon så rostig länk så jag vet inte hur enkelt det skulle vara att få bort. Men jag tänker att om det hade varit enkelt att putsa bort så borde väl säljaren gjort det innan den la ut till försäljning? Hade ni tvekat eller är det bara att köra?


1654766051855.png
Om det är så mycket rost där så kan man ju undra om det också har smugit sig in bland länkstiften och slitit på länkbitarna. Jag hade räknat in nya länkbitar/ändbitar, renovering, eller ny länk i priset.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag undrar lite över den rostiga länken i denna annons. Aldrig haft någon så rostig länk så jag vet inte hur enkelt det skulle vara att få bort. Men jag tänker att om det hade varit enkelt att putsa bort så borde väl säljaren gjort det innan den la ut till försäljning? Hade ni tvekat eller är det bara att köra?


1654766051855.png
Utifrån att länken är i rostfritt, men antagligen inte stiften, så skulle jag gissa att det är lätt att avlägsna men att stiftet är slut
 

rolexbackgammon

Breitling
Jag undrar lite över den rostiga länken i denna annons. Aldrig haft någon så rostig länk så jag vet inte hur enkelt det skulle vara att få bort. Men jag tänker att om det hade varit enkelt att putsa bort så borde väl säljaren gjort det innan den la ut till försäljning? Hade ni tvekat eller är det bara att köra?


1654766051855.png
Om det går hade jag föreslagit att ni träffas hos en Omega återförsäljare. Du får reda på om allt är som det ska med klockan i övrigt och ni får reda på vad kostnaden blir för renovering av länken. Sen kommer ni överens om priset ut efter det helt enkelt. Lycka till! Du kommer inte bli besviken på modellen, har haft min i 20år. Gjorde lumpen med den på, tränar, jobbar, badar, sover allt helt enkelt och den mår hur bra som helst för utom lite yttre kärleks märken ;)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    510.1 KB · Visningar: 5
Om en automat har stannat, påverkas gångreserven negativt
1. om jag drar upp för hand
2. om jag inte drar upp via kronan utan bara låter fjädern spännas av att åter igen bära klockan på armen?

Om klockan blir liggande, mår verket bättre av att gå med hjälp av klockwinder?
Eller är klockuppdragaren mest till för att klockan ska fungera direkt när den börjar bäras igen.

Frågorna gäller i mitt fall Sellita SW 200-1
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Om en automat har stannat, påverkas gångreserven negativt
1. om jag drar upp för hand
2. om jag inte drar upp via kronan utan bara låter fjädern spännas av att åter igen bära klockan på armen?

Om klockan blir liggande, mår verket bättre av att gå med hjälp av klockwinder?
Eller är klockuppdragaren mest till för att klockan ska fungera direkt när den börjar bäras igen.

Frågorna gäller i mitt fall Sellita SW 200-1
1. Nej.
2. Möjligen. Ofta är inte automatuppdraget effektivt nog att dra upp verket till en bra nivå från "botten". Beror på lite hur mycket man rör på armen så klart, men sannolikt så kommer verket bara småputtra under lång tid, med relativt lite kraft på fjädern med dåligt gångresultat och låg gångreserv som följd. Bättre att dra upp fullt m.h.a. kronan istället.

Winder har ingen positiv påverkan på verkets "hälsa", utan är bara en bekvämlighetsgrej. Gör snarare att rotorlager, klinkhjul osv slits onödigt mycket jämfört med att inte använda winder, men inte i någon högre utsträckning skulle jag säga.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
1. Nej.
2. Möjligen. Ofta är inte automatuppdraget effektivt nog att dra upp verket till en bra nivå från "botten". Beror på lite hur mycket man rör på armen så klart, men sannolikt så kommer verket bara småputtra under lång tid, med relativt lite kraft på fjädern med dåligt gångresultat och låg gångresultat som följd. Bättre att dra upp fullt m.h.a. kronan istället.

Winder har ingen positiv påverkan på verkets "hälsa", utan är bara en bekvämlighetsgrej. Gör snarare att rotorlager, klinkhjul osv slits onödigt mycket jämfört med att inte använda winder, men inte i någon högre utsträckning skulle jag säga.
Medhåll. Om klockan går så slits den. Jag såg någon urmakare föreslå att om klockan blir liggande väldigt långa perioder så kan man dra upp den nån gång i månaden och låta den dra ur fjädern, men winder är inget som behövs.

Där man verkligen kan vilja ha winder är för avancerade kalenderklockor (t.ex. perpetual) som kan vara skitjobbiga att ställa när de har stannat.
 
1. Nej.
2. Möjligen. Ofta är inte automatuppdraget effektivt nog att dra upp verket till en bra nivå från "botten". Beror på lite hur mycket man rör på armen så klart, men sannolikt så kommer verket bara småputtra under lång tid, med relativt lite kraft på fjädern med dåligt gångresultat och låg gångresultat som följd. Bättre att dra upp fullt m.h.a. kronan istället.

Winder har ingen positiv påverkan på verkets "hälsa", utan är bara en bekvämlighetsgrej. Gör snarare att rotorlager, klinkhjul osv slits onödigt mycket jämfört med att inte använda winder, men inte i någon högre utsträckning skulle jag säga.
Medhåll. Om klockan går så slits den. Jag såg någon urmakare föreslå att om klockan blir liggande väldigt långa perioder så kan man dra upp den nån gång i månaden och låta den dra ur fjädern, men winder är inget som behövs.

Där man verkligen kan vilja ha winder är för avancerade kalenderklockor (t.ex. perpetual) som kan vara skitjobbiga att ställa när de har stannat.
Tack för god info!
Läste nånstans att mekaniken för att manuellt dra upp en automat är klenare än motsvarande på en dedikerad handjagare.
Detta skulle då innebära att automatklockans delar i längden skulle vara mindre tåliga för handuppdragning.
Men om så vore fallet skulle väl inte handuppdragningsmöjligheten ens finnas på en automat?
Förutom då för att ha möjlighet att spänna fjädern bättre än vad som sker bara genom armens rörelser.
Nå, i praktiken innebär nog inte detta nåt problem stort nog att vara värt huvudbry.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Tack för god info!
Läste nånstans att mekaniken för att manuellt dra upp en automat är klenare än motsvarande på en dedikerad handjagare.
Detta skulle då innebära att automatklockans delar i längden skulle vara mindre tåliga för handuppdragning.
Men om så vore fallet skulle väl inte handuppdragningsmöjligheten ens finnas på en automat?
Förutom då för att ha möjlighet att spänna fjädern bättre än vad som sker bara genom armens rörelser.
Nå, i praktiken innebär nog inte detta nåt problem stort nog att vara värt huvudbry.
Jo, det stämmer generellt att det manuella uppdraget är något underdimensionerat i en automat jämfört med ett renodlat manuellt verk. I en manuell klocka är ju uppdraget (förhoppningsvis) konstruerat med hänsyn till att det kommer användas dagligen under väldigt många år. Men att då och då dra upp en automat fullt på kronan när det behövs ska inte innebära något överdrivet slitage alls.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Säg att jag vill serva en klocka av ett visst märke, t ex en Oris eller en Sinn, hos en lokal urmakare som inte är AD. Hur gör man då om t ex en sliten krona behöver bytas? Kan urmakaren beställa reservdelar från tillverkaren eller går det att lösa på andra sätt?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Säg att jag vill serva en klocka av ett visst märke, t ex en Oris eller en Sinn, hos en lokal urmakare som inte är AD. Hur gör man då om t ex en sliten krona behöver bytas? Kan urmakaren beställa reservdelar från tillverkaren eller går det att lösa på andra sätt?
Beror väl på märke. Många märken tillåtet inte att icke-AD köper reservdelar från dom. Icke-AD kan ibland skaffa prylar genom "kontakter"..

Det finns en längre pågående juridisk fight mellan Cousins i England (säljer reservdelar) och Swatch Group där Cousins vill kunna köpa delar för tex Omega. Den verkar gå sådär bra för Cousins:
 
Topp