• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Min kompis som fått denna av sin pappa som i sin tur har en klocka han har från sin farfar. Gavs klockor ut ofta till folk som gjorde någon typ av militärtjänst? Någon som har historia? Är klockan värd något? Det är ju iof bara en tissot, men kanske har något mervärde?

a5JqlAK.jpg

Min kompis som fått denna av sin pappa som i sin tur har en klocka han har från sin farfar. Gavs klockor ut ofta till folk som gjorde någon typ av militärtjänst? Någon som har historia? Är klockan värd något? Det är ju iof bara en tissot, men kanske har något mervärde?

a5JqlAK.jpg

De delas fortfarande ut. Pensionsklocka för statlig tjänst typ. Ligger prismässigt så de inte ska ställa till det rent skattemässigt. Kanske att de äldre stiger något i värde?

http://www.arbetsgivarverket.se/medlem/utmarkelsen-nor/

Dam seamaster är oftast kvarts. Finns automater som tickar likt en kvarts. kallas dead beat och det är inget man snubblar över direkt... Dyyyyr komplikation! Gissar att det antingen är en fake eller att din kollega inte har någon koll på vad han har köpt.

Coolt med dead-beat, då har man lärt sig något nytt. Ser ut som en ganska spröd konstruktion tycker jag, med en liten hake som greppar ett kugg en gång per sekund.

Hur gör ni med hang tags (kan inte det svenska ordet) vid nyköp, klipper ni det för att få bort eller något annat?
Paket på gång...
accessory-rolex-hang-tag-maroon-hologram-dark-and-light-green-strings-f.jpg
myraTF-A-1105.jpg

Någon som vet WR på Hublot Classic Fusion? Sett olika info på nätet. T.ex. Uret uppger 50m, Bo Berggren(AD) säger 100m.

Hublots hemsida som lär va världens sämsta när det kommer till info om deras klockor står det såklart inget på.
Har inte fått något svar från Hublot heller :)

Ping masterkiller ?

Någon som vet WR på Hublot Classic Fusion? Sett olika info på nätet. T.ex. Uret uppger 50m, Bo Berggren(AD) säger 100m.

Hublots hemsida som lär va världens sämsta när det kommer till info om deras klockor står det såklart inget på.
Har inte fått något svar från Hublot heller :)

Ping masterkiller ?

Har för mig Marcus på RobE sa att den är specad till 50m, men 'riktiga' 50m dvs ska vara helt okej att duscha/bada/simma med enligt honom, frågade specifikt eftersom det inte är skruvad krona...

Tag heuer aquaracer eta2824-2 årsmodell 2011 håller inte gångreserv enl spec. Vrider upp den på morgonen 30-40 varv, används 8-9 timmar. Sen dör den lagom till morgonen därpå.... Oservad.

12 timmar fungerar den, rotorn snurrar på. Vad kan vara fel?

Uniform wares? Vad e det för märke? Brittisk tror jag, men 290 euro? Värt det? 37mm e denna:

image.jpg

Edit: swiss made tydligen. Ronda säkert

Det som på engelska heter "stem", vad är det? Kronhals?
Vad det än är så undrar jag om det är svårt att laga/byta en defekt sådan på ett ETA-verk? :bag:

Jag har börjat kika lite på inköp, inte nästa köp utan köpet efter det..
Har fått upp ögonen för Sinn som verkar ha riktigt smutta klockor. Förmodligen kommer jag i slutändan göra köpet hos en AD i stockholm men det är alltid intressant att kunna kolla in en webbutik för att göra första filtreringen och se lite priser. Så min fråga är finns det någon hemsida som ni har handlat ifrån som säljer sinn? Förutom Erikson i sumpan

Många frågor om vilka urverk som flyter bäst. Förutom GS spring drive, så finns även stämgaffelur, sök på f300 tuning fork movement på YouTube.

Utvecklades först hos bulova innan tekniken köptes in av schweiziska tillverkare. Tillverkades och såldes under 70-talet av bland andra omega, tissot, certina, zenith, universal...
Dessa klockors sekundvisare rör sig helt flytande likt klockorna som sitter i badhus/tågstationer.

Skall göra mitt första klockköp och har kikat på en smp årsmodell 09. Är något tveksam dock på certifikatkorten.
Har inte sett denna stämpel förut, och undrar om Allt är som det ska.
image.jpg

Detta var även mitt första inlägg trevlig helg!

Hur kan dessa repor kommit till, efter 3 dagars användning? Ska inte en keramisk ring vara nästintill omöjlig att repa?!

Bilagor

• uploadfromtaptalk1423227233324.png
    uploadfromtaptalk1423227233324.png
    208.9 KB · Visningar: 168
Hur kan dessa repor kommit till, efter 3 dagars användning? Ska inte en keramisk ring vara nästintill omöjlig att repa?!
Allt som är hårdare än ceramik repar hårdmetall, vissa stenar i putsade väggar mm. safirglaset är mycket hårdare än det keramiska materialet. Materialet är reptåligt, inte repfritt!
Har ägt och sålt flera Rado klockor med keramiskt material, tex, den svarta ceramic rektangulära modellen, hade små repor på den. det är olika hårdhetsgrad på vilken färg det är p det keramiska materialet, tror det var det som såg ut som stål som är hårdast.

Jag förstår din ilska/besvikelse men tyvärr händer detta. De är ju reptålig (inte säker), tänk på keramiska knivar , dessa går ju ändå att vässa.

Men är mer tåliga än stål , du får tänka såhär: varje repa ger den karaktär (vare sig du vill det eller ej).

En kille som lyckades polera bort det (rekommenderas dock ej)
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=214943

Jag förstår din ilska/besvikelse men tyvärr händer detta. De är ju reptålig (inte säker), tänk på keramiska knivar , dessa går ju ändå att vässa.

Men är mer tåliga än stål , du får tänka såhär: varje repa ger den karaktär (vare sig du vill det eller ej).

Inte så jättebesvikent på själva repan, utan mer att jag inte väntade mig det så enkelt! Varken tappat eller slagit den hårt i något.... Den keramiska bezeln min gamla Hublot BB hade fick utstå en hel del dörrkarmen, stolpar och fyllor men lämnade mig utan en enda ding.

Jag har börjat kika lite på inköp, inte nästa köp utan köpet efter det..
Har fått upp ögonen för Sinn som verkar ha riktigt smutta klockor. Förmodligen kommer jag i slutändan göra köpet hos en AD i stockholm men det är alltid intressant att kunna kolla in en webbutik för att göra första filtreringen och se lite priser. Så min fråga är finns det någon hemsida som ni har handlat ifrån som säljer sinn? Förutom Erikson i sumpan

Man kan handla från sinns hemsida, sinn.de. Tillkommer frakt på €50 om jag inte minns fel. Finns även andra utländska webbutiker men de jag sett har haft samma priser som sinn.de.

Allt som är hårdare än ceramik repar hårdmetall, vissa stenar i putsade väggar mm. safirglaset är mycket hårdare än det keramiska materialet. Materialet är reptåligt, inte repfritt!
Har ägt och sålt flera Rado klockor med keramiskt material, tex, den svarta ceramic rektangulära modellen, hade små repor på den. det är olika hårdhetsgrad på vilken färg det är p det keramiska materialet, tror det var det som såg ut som stål som är hårdast.
Den här bilden dök upp på instaflödet. Nu känns det inte så farligt [emoji38]

Bilagor

• uploadfromtaptalk1423230670932.png
    uploadfromtaptalk1423230670932.png
    266.5 KB · Visningar: 143
Den här bilden dök upp på instaflödet. Nu känns det inte så farligt [emoji38]
Ceramic är hårt och väldigt sprött material, har haft flera ceramica förlängningsbitar som brutits av, precis som Omegan. Några repor och hairlines, skapar bara karaktär åt klockan, som får lite själ också.
---------------------------------------------------
urmakare since 1981

Hej alla! En ny klocka kom hem igår (en gammal 80-tals Vostok hehe) och jag undrar hur vattentålig ni tror att den är? Jag har ingen aning om när packningarna är bytta senast så hur försiktig bör jag vara? Köpte den ju i syftet att kunna använda den som en riktig beater... Finns det någon som kan trycktesta den annars tror ni? Tackar. :)

Tillbaka
Topp