• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ping Ernesto, hade du inte en bild med alla tillgängliga?

I do!

Varsågod Pistol_Pete

image.jpg
image.jpg


Utöver tavla kan du välja: länk, ring, datumhjul, visare med/utan lume
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Någon som har någon aning om varför tavlan och visarna inte åldras lika på vissa klockor med tritium? T.ex. farsans gamla Sub här, visarna är avsevärt mycket vitare än tavlan.
ImageUploadedByTapatalk1424696825.589309.jpg

Det är större skillnad i verkligheten än vad som går att få med på bild. :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Nybörjarfråga: Vad innebär det med juveler i urverket? Vad spelar antalet för roll för osv?
Jag är ingen expert men antalet juveler i sig spelar ingen roll. Det som är bra med juveler i urverk är att man kan använda dessa för att minimera friktion och därmed öka precision och minska slitage. En låg anläggningsyta som medför låg friktion.

Ofta är det så att finare urverk har fler juveler, men det är ingen nödvändighet. Som jag ser det är det inget man som köpare behöver stirra sig blint på. Om jag inte ger dig den info du behöver hoppas jag att någon mer insatt kan förklara bättre.[emoji1]
 

Rojalisten

Panerai

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag är åtminstone ganska säker på att dem inte blivit bytta. Pappa lämnade in den för första gången på service efter 20 år (2012) när den hade stannat. Dyrt blev det, men när vi fick se pappret på vad som hade blivit bytt kommer jag inte ihåg att jag såg någonting om att några visare hade blivit bytta, inte heller sa dem någonting om det. Kan det vara så att dem är bytta ändå, även fast vi inte fick höra något om det? Isåfall vore det jäkligt dåligt på en soon-to-be-vintage klocka...
 

POO

Panerai
Jag är åtminstone ganska säker på att dem inte blivit bytta. Pappa lämnade in den för första gången på service efter 20 år (2012) när den hade stannat. Dyrt blev det, men när vi fick se pappret på vad som hade blivit bytt kommer jag inte ihåg att jag såg någonting om att några visare hade blivit bytta, inte heller sa dem någonting om det. Kan det vara så att dem är bytta ändå, även fast vi inte fick höra något om det? Isåfall vore det jäkligt dåligt på en soon-to-be-vintage klocka...


Fast då låter det ju som om de blivit bytta. Men spelar det någon egentligt roll? Nej!
 

POO

Panerai
Ja så kanske det är, lite tråkigt i så fall men som du säger spelar det ju ingen roll egentligen om det vore på det viset. Aja, case closed I guess. [emoji4]


Det är knepigt att applicera hyper-rare-samlar-savant-logik på nya klockor. Lyser visarna höjer det bruksvärdet, vilket i mina ögon är positivt.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det är knepigt att applicera hyper-rare-samlar-savant-logik på nya klockor. Lyser visarna höjer det bruksvärdet, vilket i mina ögon är positivt.
Ja absolut, tror jag har fastnat för mycket på att allt måste vara 100% original. På en vanlig Sub från 1992 spelar det ju ingen roll. Det konstiga är dock att visarna är helt döda, dem lyser precis lika *mycket som tavlan.[emoji58]

Edit: *...lite (man kan ana sig till lite lume i komplett mörker).
 

Wemb

Cartier
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med detta,
Är det samma länk och ändlänkar till Rolex 16570 som till Rolex 14060?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Någon som har erfarenhet med Patek Philippe Nautilus 3800? Är det ett dåligt substitut till jumbo eller funkar den? Tänker mest på storleken och vad är ett ett korrekt pris utan box&papper i ett sämre skick dvs ej mint.( ja jag har googlat och kollat chrono24, men blir inte klok för det) Stort tack på förhand
 

Joseph

Cartier
Någon som kan förklara lite om "stretch" när de.kommer till länkar. Är är det som de låter, att länken blivit töjd? Är det vanligt bland stållänkar?

Undrar även hur enkelt det är att fixa en ändlänk som sitter lite löst?

0dbb2b7ca57b0045f67348a359cc4511.jpg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Någon som vet ett bra ställe där man kan köpa lösa länkbitar till äldre Rolex eller Tudor länkar till rimliga priser?
De klockor som ligger ute på Chrono24 har sällan alla länkbitar och är ofta för korta för mig.
 

Galaxy

Rolex
Finns det någon historia bakom MIlgauss sekundvisare, blixten, eller tycker Rolex verkligen att det passar bra?

Vågar inte ta gift på det, men tror att det har att göra med att den (likt Omega AT Gauss-modellen) ska kunna visa rätt tid när den utsätts för stora elektromagnetiska vågor. :)
 

kabro

Cartier
Vågar inte ta gift på det, men tror att det har att göra med att den (likt Omega AT Gauss-modellen) ska kunna visa rätt tid när den utsätts för stora elektromagnetiska vågor. :)




Tackar så mycket! Då kan jag faktiskt acceptera den, detaljer som har något man kan berätta om är alltid uppskattat :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Finns det en länk som är som en oyster fast de tre bitarna som sitter ihop är i ett stycke stål? Om ni förstår hur jag menar.
 
Topp