• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

På min SKX009 är det arabiskt dagnamn under två timmar på natten. Vad är vitsen med det egentligen? Har läst att det är för att anpassa sig till arabisktalande marknader men vad har de för glädje av att bara se dagnamnet under två timmar?
Den är ju ganska långsam med att byta datum/dag och alla SKX har väl dagvisning på två språk?
EDIT: ordentligt pucktvåa på den.

Finns det någon klocka där sekundvisaren "flyter" mer än andra klockor? Dvs någon klocka som utmärker sig med fler tick per varv än någon annan?

Finns det någon klocka där sekundvisaren "flyter" mer än andra klockor? Dvs någon klocka som utmärker sig med fler tick per varv än någon annan?
"Rekordet" har nog Seiko genom deras verk spring drive. Detta löses på ett annat sätt, och det är inga hack öht.
Annars beror det på antalet bph. Typiska är ca 36000 bph (exempelvis seiko hi-beat, eller zenith el primero) vilket upplevs som väldigt svepande.
Nyare rolex (ex 3135) har en frekvens om 28800 svängningar per s, tillsammans med väldigt väldigt många andra. Detta är nog det vanligaste om man köper hyfsat nytt. Min sinn 556 har en bph om 28800.
Typiskt kan automatiska klockor även ha 19800 i bph.

"Rekordet" har nog Seiko genom deras verk spring drive. Detta löses på ett annat sätt, och det är inga hack öht.
Annars beror det på antalet bph. Typiska är ca 36000 bph (exempelvis seiko hi-beat, eller zenith el primero) vilket upplevs som väldigt svepande.
Nyare rolex (ex 3135) har en frekvens om 28800 svängningar per s, tillsammans med väldigt väldigt många andra. Detta är nog det vanligaste om man köper hyfsat nytt. Min sinn 556 har en bph om 28800.
Typiskt kan automatiska klockor även ha 19800 i bph.

Frågar du mig så är Patek Philippe 3587 Beta 21 i en klass för sig, se Matt Jacobsons i Talking Watches: http://www.hodinkee.com/blog/video-talking-watches-with-matt-jacobson

Tack så mycket!
Gick in och tittade på lite videos, 36000 bph var skithäftigt!

Här kommer en snabb, och förhoppningsvis tillräckligt klockrelaterad fråga: Hur är det att beställa från Klockia.se? Är sidan säker? Hur är leveranstider? Strul? Egna erfarenheter? Ge mig allt, så kortfattat som möjligt.

Ska beställa en klocka för 7-8 000 kronor.

Här kommer en snabb, och förhoppningsvis tillräckligt klockrelaterad fråga: Hur är det att beställa från Klockia.se? Är sidan säker? Hur är leveranstider? Strul? Egna erfarenheter? Ge mig allt, så kortfattat som möjligt.

Det är säkert och det har varit snabb leveranstid de två gångerna jag handlat därifrån, 2 dagar tog det. :)

På min SKX009 är det arabiskt dagnamn under två timmar på natten. Vad är vitsen med det egentligen? Har läst att det är för att anpassa sig till arabisktalande marknader men vad har de för glädje av att bara se dagnamnet under två timmar?
De har en annan tideräkning i arabvärlden så det syns när det är viktigt där, du borde sova då och inte störas alls. ;)

Har köpt två klockor, båda gång leverans under 24h. Även ett garantiärende med service som sköttes hur bra som helst.

Beställde en länk till min Certina därifrån. Bra kommunikation och supersnabb leverans (1 dag).

Går det att ställa GMT-visaren individuellt på en Omega Seamaster ref. 2234.50? Eller är den "fast" så att man måste vrida bezelen?

Klockia.se är lätta att ha och göra med, snabba leveranser på lagervaror och snabbt svar om varan inte finns på lager eller är försenad av annan orsak

Tissot desire, nån med erfarenhet? Till kärringen. Tycker den e stilren o det gillar jag. Vad hon gillar vette fan, men tänker inte köpa CK o sånt bajs...

image.jpg

Tissot gör bra, prisvärda schweiziska klockor. Kvaliten är överlägsen alla modeklockor och parfymmärkes klockor som Michael Kors, Dkny mfl.
---------------------------------------------------------------------
Urmakare since 1981

Har försökt att nå Nymans Ur i Stockholm senaste två dagarna per telefon, vet någon om det hänt något?

Tillbaka
Topp