• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Orkar inte läsa igenom 17 sidor, så utan att veta om frågan tidigare är ställd skulle jag vilja höra vad ni säger om följande fråga.

Finns det något negativt, för urverket, med att manuellt dra upp en automatisk klocka. DVS mår ett automatverk bättre av att sitta på arm respektive vinder än att bli manuellt uppdragen över tid??

Jag behöver lite hjälp, visst skall det vara en putsduk inkluderat när man köper en Sub 114060? Jag skicka en mail till min AD men han skickade bara en reklam putsduk med ADns namn dvs inte Rolex. Vad skall man göra? Tack på förhand. Xalle

Jag behöver lite hjälp, visst skall det vara en putsduk inkluderat när man köper en Sub 114060? Jag skicka en mail till min AD men han skickade bara en reklam putsduk med ADns namn dvs inte Rolex. Vad skall man göra? Tack på förhand. Xalle
Inte längre. Fick ej heller för 3 v sen. Eller så blev vi båda blåsta.

De har slutat med putsduk sedan nya boxarna kom.

Hur många olika urverk fanns till 1601? Byttes det till 1603 när quickset kom? :)
Stendålig koll på Rolex

1601 hade i början cal 1565 men bytte till 1575 i mitten på 60-talet. På de flesta urverken står det stämplat 1570 viket är baskalibern utan datum.
När quickset kom blev det cal 3035 och klockbetäckningarna blev 5siffriga

Klockor med automatiskt urverk, har de alltid en svepande sekundvisare?

Varför jag frågar är för jag fingrade idag på en bekants Omega Seamaster, Damur, automat där sekundvisaren tickade.
Jag trodde alla finare klockor från dessa märken alltid hade svepange...

Varför jag frågar är för jag fingrade idag på en bekants Omega Seamaster, Damur, automat där sekundvisaren tickade.

Du ser alltid ett litet tickande, men den ska inte hoppa en sekund i stöten. Det finns iofs omega seamaster quartz.

Helt svepande har du i Seikos springdrive, men den är ju en hybrid.

Du ser alltid ett litet tickande, men den ska inte hoppa en sekund i stöten. Det finns iofs omega seamaster quartz.

Helt svepande har du i Seikos springdrive, men den är ju en hybrid.

Tack för svaret!
Denna hoppade en sekund åt gången. Jag vet hur "svepande" ser ut.

Konstigt... klockan är såvitt jag vet köpt utan äkhetsintyg, men lämnades direkt efter in på service. Där borde man väl få veta om den är äkta eller ej, även om man inte bad om det. Då servicen genomfördes osv.

Klockan är automat och inte quartz, det vet jag...

Någonting missas, måste kolla upp detta :p

Dam seamaster är oftast kvarts. Finns automater som tickar likt en kvarts. kallas dead beat och det är inget man snubblar över direkt... Dyyyyr komplikation! Gissar att det antingen är en fake eller att din kollega inte har någon koll på vad han har köpt.

Nja... en aftermarket länk till t.ex. en sub ser ut som en oysterlänk men saknar märkningar. om man tänker skinnband är det ju inga konstigheter att slänga på lite vilken som på en klocka, eller typ ett noname mesh på en klocka där det finns en originallänk till.

lite jobbigare (enligt mig iaf) blir det när man pratar om aftermarket inserts. Då dessa även som original är omärkta och det kan vara svårt att se att den inte är original. men det är inte olagligt att tillverka insets som passar en viss klocka och ser ut som original då de tydligen inte är skyddade...

Så nej de är inte fake, men de är inte original. typ..

Orkar inte läsa igenom 17 sidor, så utan att veta om frågan tidigare är ställd skulle jag vilja höra vad ni säger om följande fråga.

Finns det något negativt, för urverket, med att manuellt dra upp en automatisk klocka. DVS mår ett automatverk bättre av att sitta på arm respektive vinder än att bli manuellt uppdragen över tid??
Nepp. Har för mig att Rolex rekommenderar att man drar upp automatverken 20-30 drag innan man ska använda dem om de legat stilla och stannat. Enda jag kan tänka som är negativt är att gängorna på krona och kronhals slits om klockan har skruvad krona.

Tack för svaret!
Denna hoppade en sekund åt gången. Jag vet hur "svepande" ser ut.

Konstigt... klockan är såvitt jag vet köpt utan äkhetsintyg, men lämnades direkt efter in på service. Där borde man väl få veta om den är äkta eller ej, även om man inte bad om det. Då servicen genomfördes osv.

Klockan är automat och inte quartz, det vet jag...

Någonting missas, måste kolla upp detta :p

I så fall ska den "svepa". Det är inte så att det har bytts tavla och att det är ett quartz-verk i den från början. En AD borde iofs ha reagerat på det. Om du lyssnar mot klockan ska du också höra ett snabbt tickande.

Något är fishy.

I så fall ska den "svepa". Det är inte så att det har bytts tavla och att det är ett quartz-verk i den från början. En AD borde iofs ha reagerat på det. Om du lyssnar mot klockan ska du också höra ett snabbt tickande.

Något är fishy.

Alltså...
Personen ifråga, påstår att det är en automatisk. Den har även varit inne på Nymans Ur i Västerås, två gånger! Med detta sagt borde väl urmakaren ha märkt om den är äkta eller ej? Alltså, borde den vara äkta.
DOCK, så har personen i fråga aldrig ifrågasatt om den är automatisk eller ej, utan enbart litat på vad säljaren har sagt. Kan även tillägga att personen i fråga aldrig varit in med klockan fysiskt, utan har skickat den med posten till urmakaren, båda gångerna. Andra gången var det för att klockan gick fel & någon "magnetiskt"? kugghjul behövdes bytas.

Så, efter vad ni säger, så borde den rimligtvis vara äkta, dock med ett qvarts-verk. Yes?

Alltså...
Personen ifråga, påstår att det är en automatisk. Den har även varit inne på Nymans Ur i Västerås, två gånger! Med detta sagt borde väl urmakaren ha märkt om den är äkta eller ej? Alltså, borde den vara äkta.
DOCK, så har personen i fråga aldrig ifrågasatt om den är automatisk eller ej, utan enbart litat på vad säljaren har sagt. Kan även tillägga att personen i fråga aldrig varit in med klockan fysiskt, utan har skickat den med posten till urmakaren, båda gångerna. Andra gången var det för att klockan gick fel & någon "magnetiskt"? kugghjul behövdes bytas.

Så, efter vad ni säger, så borde den rimligtvis vara äkta, dock med ett qvarts-verk. Yes?

Äldre Quartz-modeller är oftast märkta med quartz på tavlan. Är det en seamaster aqua terra? I så fall står det inte quartz på tavlan, men de automatiska har verksnamnet(ish) skrivet på tavlan.

Lätt att kolla: kan den ligga +48 h utan att stanna är det en quartz-variant.

Nymans lär ha upptäckt om det var fejk.

Äldre Quartz-modeller är oftast märkta med quartz på tavlan. Är det en seamaster aqua terra? I så fall står det inte quartz på tavlan, men de automatiska har verksnamnet(ish) skrivet på tavlan.

Lätt att kolla: kan den ligga +48 h utan att stanna är det en quartz-variant.

Nymans lär ha upptäckt om det var fejk.

Det är en Aqua Terra, relativt ny sådan. Upplys mig, vad är verksnamnet? Och vad för siffror/bokstäver borde på ett ungefär stå där?

Och vi kan väl utesluta att det är en automat om sekundvisaren/minutvisaren slår en gång per sekund? Med tanke på att det just är en Aqua Terra.

Ja, sant! Fast jag vill ju veta nu på direkten! :p

Det borde dom rmligtvis har gjort :)

Det är en Aqua Terra, relativt ny sådan. Upplys mig, vad är verksnamnet? Och vad för siffror/bokstäver borde på ett ungefär stå där?

Och vi kan väl utesluta att det är en automat om sekundvisaren/minutvisaren slår en gång per sekund? Med tanke på att det just är en Aqua Terra.

coaxial och ett nummer.

Skiljer lite beroende på modell/referens/ålder, men en quartz-tavla & en automatisk bör skilja sig så här:

yx2pred.jpg

g5zf4J3.jpg

Fina klockor oavsett version!

Tillbaka
Topp