• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Jag köpte något liknande den runda i England på Cousins

https://www.cousinsuk.com/product/watch-dial-box

1673087896063.png

Toppen, stort tack för tips! :)

Kan någon peka mig i en bra riktning där man hittar riktigt fina tavelaskar?

Är på gång att göra en lite mer avancerad förvaring till min Chronolink där jag har ett antal tavlor som ska ta plats i lådan tillsammans med klockan.

Har två varianter nu, se bild, där jag tror att den senare är den som Sjöö Sandström använder sig av om man köper en ny tavla. Men är öppen för även andra varianter. Nackdelen med den fyrkantiga är att locket är relativt tjockt, så det visuella blir något lidande.

D18C743A-91E6-4ADC-94F0-5819809FC687.jpeg
Den runda modellen finns på Blocket för ett i mitt tycke högtpris.
https://www.tradera.com/item/1922/577800208/skyddslada-till-urtavla-och-visare-swiss-made

En bild på några av mina 60mm dia. finns även i 45mm hos cousin

IMG_1509.JPG

Det inte om frågan varit uppe tidigare men:

Visst är det generellt så att mekaniska klockor håller tiden sämre när de har väldigt lite av gångreserven? Tycker mig ha märkt detta på mina klockor nämligen.

Det inte om frågan varit uppe tidigare men:

Visst är det generellt så att mekaniska klockor håller tiden sämre när de har väldigt lite av gångreserven? Tycker mig ha märkt detta på mina klockor nämligen.
Ja, de har vanligtvis bättre tidshållning ju mer uppdragna de är. Klockor med väldigt lång gångreserv (fem-tio dagar t.ex.) offrar dock en del på den fronten för att uppnå en längre gångreserv men det handlar om så pass få modeller och är inte heller helt relevant för din fråga men kändes ändå intressant att nämna i sammanhanget.

Någon som har någon bra ide hur den här "halv-länk" justeringen görs? Jag har fått svar från Swatch group att det faktiskt är en halv-länk som man kan använda för att korta ned (dem sa jag kunde komma över till deras kontor och få det justerat men jag tänkte jag skulle vilja försöka själv). Men jag kan inte förstå hur det är tänkt? Tar man bort själva ceramic distansen så är det fortf en T-Formad stål del i mitten på ena sidan och en U-Formad på andra, dem går liksom inte ihop utan distans? Alternativt om man tar bort någon av dem stål-delarna i mitten men då kommer ju pin och krage bli delvis exponerad och antar den inte skulle sitta lika bra fast om kragen inte sluts om helt. Någon ide?
PXL_20230121_213029407.jpg

PXL_20230121_213051237.jpg

PXL_20230122_082947018.jpg

Senast ändrad:
Någon som har någon bra ide hur den här "halv-länk" justeringen görs? Jag har fått svar från Swatch group att det faktiskt är en halv-länk som man kan använda för att korta ned (dem sa jag kunde komma över till deras kontor och få det justerat men jag tänkte jag skulle vilja försöka själv). Men jag kan inte fröstå hur det är tänkt? Tar man bort själva ceramic distansen så här det fortf en T-Formad stål del i mitten på ena sidan och en U-Formad på andra, dem går liksom inte ihop ? Alternativt om man tar bort någon av dem stål-delarna i mitten men då kommer ju pin-tube'n bli exponerad och antar den inte skulle sitta lika bra fast om kragen inte sluts om helt. Någon ide?
PXL_20230121_213029407.jpg

PXL_20230121_213051237.jpg

Det är inte så att infästningen ser likadan ut som på andra sidan spännet på undersidan av "U-biten"? I så fall är det väl bara att vända biten upp-och-ned och sedan ta bort "T-biten" så att den första vanliga länkbiten sluter mot den släta sidan av U-delen om du förstår vad jag menar? Bara en killgissning så klart.

Bandstiftet skulle bli något mer exponerat än idag men det är ju insidan av ett spänne så det syns inte utåt och påverkar rimligtvis inte heller hållbarheten.

Det är inte så att infästningen ser likadan ut som på andra sidan spännet på undersidan av "U-biten"? I så fall är det väl bara att vända biten upp-och-ned och sedan ta bort "T-biten" så att den första vanliga länkbiten sluter mot den släta sidan av U-delen om du förstår vad jag menar? Bara en killgissning så klart.

Bandstiftet skulle bli något mer exponerat än idag men det är ju insidan av ett spänne så det syns inte utåt och påverkar rimligtvis inte heller hållbarheten.
japp, det stämde. Tog jag bort T-biten så funkade det att sätta ihop det. stiftet och kragen blev lite mer exponerat men det satt ändå bra. I slutändan så satt ändå klockan bättre innan jag tog bort halv-länken men kul att veta att de funkade nu iaf.

Om jag köper en Datejust 41 i guld/stål med jubilee och fluted bezel, vilken urtavla borde man välja för att klockan ska hålla sitt värde bäst? Är det wimbledon som gäller?

8F7B03B7-B3D6-4217-88DE-B0B2496C6EDA.jpeg
8F7B03B7-B3D6-4217-88DE-B0B2496C6EDA.jpeg
Någon som har erfarenhet/mer info om ”Dexim”? Sprang på den i ett skyltfönster men märket verkar vara svårgooglat

David

Kolla in denna tråd:

1350 euro känns dyrt för en Chronographe Suisse.

Do you guys know any shop that sells used watches or is it only through forums?
We have Luxury Watches and Millenary Watches, both based in the Stockholm region, which deal in a bit more higher-end watches. Besides that you could check auction houses like Kaplans and/or pawn shops which offer a broader variety of watches so it mostly depends on what you're looking for.

(Please note that physical auction houses like Kaplans charge a ~20% fee on top of the final price which is borne by the buyer)

Blocket is the national marketplace for Swedes and Tradera is the Swedish branch of ebay. Hope this helps! 😊

We have Luxury Watches and Millenary Watches, both based in the Stockholm region, which deal in a bit more higher-end watches. Besides that you could check auction houses like Kaplans and/or pawn shops which offer a broader variety of watches so it mostly depends on what you're looking for.

(Please note that physical auction houses like Kaplans charge a ~20% fee on top of the final price which is borne by the buyer)

Blocket is the national marketplace for Swedes and Tradera is the Swedish branch of ebay. Hope this helps!😊
Thanks for the quick response 🤠

Jag såg en supersnygg klocka på tunnelbanan idag som liknade Lorier Neptune lite grann men hade en rund, orange ”lume pip” på bezeln kl 12. Överst på urtavlan (dvs troligen märket på klockan) såg ut att vara någon slags symbol istället för text. Nedtill på urtavlan fanns ett par rader text varav en av dem var i orangt. Glaset såg ut att vara plexi. Den satt på ett svart gummi-strap. Vet någon vad det kan ha varit för klocka? Bifogar bild på Lorier Neptune för referens.
DF32D77F-CDCE-40B8-9166-8D0FE851D97E.jpeg

Jag såg en supersnygg klocka på tunnelbanan idag som liknade Lorier Neptune lite grann men hade en rund, orange ”lume pip” på bezeln kl 12. Överst på urtavlan (dvs troligen märket på klockan) såg ut att vara någon slags symbol istället för text. Nedtill på urtavlan fanns ett par rader text varav en av dem var i orangt. Glaset såg ut att vara plexi. Den satt på ett svart gummi-strap. Vet någon vad det kan ha varit för klocka? Bifogar bild på Lorier Neptune för referens.
DF32D77F-CDCE-40B8-9166-8D0FE851D97E.jpeg
Det kan ju varit lite vad som, men du beskriver i princip en Tudor Black bay. Kanske en 58?
Dock ingen orange text på tavlan, mer guldig.
50580947-9E97-4EA4-9F34-E40064D9976C.jpeg

Tillbaka
Topp