• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

LANGEN

Panerai
Pledge Member
IMG_5244.jpeg
IMG_5242.jpeg
IMG_5247.jpeg


Nån som sitter på kunskap om den här tavlan och vad den har för egenskaper?😀
Bilderna är tagna med typ 30 mina mellanrum. Och den ska in på batteribyte/service i eftermiddag.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tyvärr ser man allt oftare löjligt höga köp nu priser på Tradera så även om man prutar så kan det bli dyrt om man inte vet vad saker är värda.
 

Kanjidude

Breitling
Tyvärr ser man allt oftare löjligt höga köp nu priser på Tradera så även om man prutar så kan det bli dyrt om man inte vet vad saker är värda.
Trist att höra. Habegäret när ett fint ur dyker upp för "bara" några tusenlappar är tungt att tygla, men det är sant att det är upp till en själv att leta runt och jämföra.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
IMG_5244.jpeg
IMG_5242.jpeg
IMG_5247.jpeg


Nån som sitter på kunskap om den här tavlan och vad den har för egenskaper?😀
Bilderna är tagna med typ 30 mina mellanrum. Och den ska in på batteribyte/service i eftermiddag.
Menar du just den röd-gula randen? Den är väl för att visa hur uppdraget urverket är, typ power reserve. Kinetic kan väl jämföras med en föregångare till Springdrive. Alltså en kvartsklocka som laddas mekaniskt via rörelseenergi. Batteriet är alltså ett uppladdningsbart batteri :)
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Menar du just den röd-gula randen? Den är väl för att visa hur uppdraget urverket är, typ power reserve. Kinetic kan väl jämföras med en föregångare till Springdrive. Alltså en kvartsklocka som laddas mekaniskt via rörelseenergi. Batteriet är alltså ett uppladdningsbart batteri :)
Nej, den och kinetic har jag koll på.

Menade att själva tavlan skiftar i färg när den exponeras för ljus och/eller är värmekänslig?! Aldrig varit med om liknande effekt på någon klocka jag ägt :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nej, den och kinetic har jag koll på.

Menade att själva tavlan skiftar i färg när den exponeras för ljus och/eller är värmekänslig?! Aldrig varit med om liknande effekt på någon klocka jag ägt :)
Det låter som en ganska speciell effekt om tavlan byter färg vid temperaturväxlingar, och något som borde finnas omnämnt. Jag har inte hittat någon sådan information… Eftersom du har klockan kan du ju testa. Dina foton är ju tagna i olika vinklar och ljus, då är kanske förändringar är mer lättförklarliga? Testa att lägga klockan på ett bord och ta en bild. Värm den sedan med hårtork och ta en bild i samma vinkel och belysning. Jag har hört att GS haft olika färg på antireflexbehandlingen av glasen genom åren, och att det givit tavlor olika färg vid olika betraktningsvinklar, kan det vara fallet?
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Det låter som en ganska speciell effekt om tavlan byter färg vid temperaturväxlingar, och något som borde finnas omnämnt. Jag har inte hittat någon sådan information… Eftersom du har klockan kan du ju testa. Dina foton är ju tagna i olika vinklar och ljus, då är kanske förändringar är mer lättförklarliga? Testa att lägga klockan på ett bord och ta en bild. Värm den sedan med hårtork och ta en bild i samma vinkel och belysning. Jag har hört att GS haft olika färg på antireflexbehandlingen av glasen genom åren, och att det givit tavlor olika färg vid olika betraktningsvinklar, kan det vara fallet?
Nu är den inlämnad på service men ska testa nästa vecka, tror mer på att tavlan reagerar på exponering av ljus. I mörker är den svart och vid olika exponering av ljus reagerar den så sakteliga i olika nyanser och är i olika färg oavsett vinkel vid olika tidpunkter.

Och tror inte heller det är glasets behandling utan det måste nästan vara tavlan. Kolla hur olika struktur framhävs på framförallt den gröna bilden gentemot den svarta?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu är den inlämnad på service men ska testa nästa vecka, tror mer på att tavlan reagerar på exponering av ljus. I mörker är den svart och vid olika exponering av ljus reagerar den så sakteliga i olika nyanser och är i olika färg oavsett vinkel vid olika tidpunkter.

Och tror inte heller det är glasets behandling utan det måste nästan vara tavlan. Kolla hur olika struktur framhävs på framförallt den gröna bilden gentemot den svarta?
Återkom gärna om du gör några tester, låter riktigt spännande om den skulle ha en värmekänslig färg. Man kan ju få sunburst i minst tre färger vet jag, Frågan är vad det är för struktur på din tavla, på den gröna bilden ser ju ytan ganska grov ut…
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Återkom gärna om du gör några tester, låter riktigt spännande om den skulle ha en värmekänslig färg. Man kan ju få sunburst i minst tre färger vet jag, Frågan är vad det är för struktur på din tavla, på den gröna bilden ser ju ytan ganska grov ut…
Mysteriet tätnar, urmakaren ringde precis och meddelade att det var en kopia så för att ta reda på vad tavlan är gjord av lär det behövas ett labb 😅

Kontaktade precis Auktionshuset jag köpte klockan genom så får vi se hur de hanterar det hela 😀
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
2-Faktor
Mysteriet tätnar, urmakaren ringde precis och meddelade att det var en kopia så för att ta reda på vad tavlan är gjord av lär det behövas ett labb 😅

Kontaktade precis Auktionshuset jag köpte klockan genom så får vi se hur de hanterar det hela 😀
Trist. Modellen är 5M42? Söker man på den så verkar alla som dyker upp ha svart tavla, "KINETIC" står närmare 6:an, och de har bara datum, ingen veckodag. Annan form på visarna också.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Mysteriet tätnar, urmakaren ringde precis och meddelade att det var en kopia så för att ta reda på vad tavlan är gjord av lär det behövas ett labb 😅

Kontaktade precis Auktionshuset jag köpte klockan genom så får vi se hur de hanterar det hela 😀
Vad var det som gjorde att dom avslöjade den som kopia? Har du ett ref.nr på baksidan, och ett serienummer som berättar när den är tillverkad?
 

Psykel

Patek
Mysteriet tätnar, urmakaren ringde precis och meddelade att det var en kopia så för att ta reda på vad tavlan är gjord av lär det behövas ett labb 😅

Kontaktade precis Auktionshuset jag köpte klockan genom så får vi se hur de hanterar det hela 😀
Tråkigt. 5M42 har endast datum, medan 5M43 är day-date. Så här ser originalet ut (bild från google).
_MG_9961__58691.1603969123.JPG
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Vad var det som gjorde att dom avslöjade den som kopia? Har du ett ref.nr på baksidan, och ett serienummer som berättar när den är tillverkad?
Misstänker att det inte satt ett kinetic verk i bl.a. Hon sa inget specifikt om vad som gjorde att det de plocka den som kopia. Bara att urmakaren blev ganska förvånad, men att det nu satt ett nytt batteri i.

Hämtar den imorn så fotar av ordentligt innan den går i retur till auktionshuset :)
 

Adriana 743

Breitling
Hej på er! Här kommer ytterligare en "dum" fråga från en novis.
Har en Seiko automatic som ser ut, se bild, såhär bak. Vad är detta? Mvh
auktionsvara_1664033_stor.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hej på er! Här kommer ytterligare en "dum" fråga från en novis.
Har en Seiko automatic som ser ut, se bild, såhär bak. Vad är detta? Mvh
auktionsvara_1664033_stor.jpg
Det är ju ingen dum fråga. Jag antar att det är fläcken du undrar om? Svårt att säga bara utifrån bilden, men det ser ju märkligt ut. Det är alltså inget på ytan som går att känna eller skrapa bort, utan i själva metallen?
 

Psykel

Patek
Hej på er! Här kommer ytterligare en "dum" fråga från en novis.
Har en Seiko automatic som ser ut, se bild, såhär bak. Vad är detta? Mvh
auktionsvara_1664033_stor.jpg
Limrest från klisterlapp. Dom flesta klockor har nån form av klisterlapp på baksidan när dom säljs nya. Brukar oftast handla om nån slags QC-märkning.
Edit: 30 sekunder på google...
_MG_3852__03834.1659615240.JPG
 

Psykel

Patek
Okej tack för svaret och ursäkta att jag inte visste vad jag skulle googla.
Lugnt, tråden finns ju av en anledning. Sen är jag personligen hyfsat snabbgooglad, och visste vad jag vad ute efter.
För övigt: "nos vintage seiko back" var vad jag googlade för att få fram resultat! JWCII, som det står på etiketten, är (var?) en organisation för kvalitetskontroll i Japan och märkte upp annat än klockor som testats.
 

Snerax

Omega
2-Faktor
Vilket är det bästa märket för klockbatterier, testade Biltema men klockan var död igen inom en månad?
 

Martin Lovasz

Audemars
Vilket är det bästa märket för klockbatterier, testade Biltema men klockan var död igen inom en månad?
Du skall köpa silver-oxid batterier och alla de stora märkena är bra men undvik Maxell för det finns nog mer falska än äkta Maxell batterier och tyvärr dyket de upp även i vanligtvis trygga affärer.

Jag håller mig till Renata eller Seizaiken (Seiko) batterier.
 
Topp