• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Som novis här på forumet läser jag att det är mycket prat om "flygare" och "dykare", men vad är den stora/största skillnaden?
Namnen härstammar ifrån tiden då klockor var verktyg för olika "yrkesgrupper". En dykare har alltså en vridbar ring för att hålla koll på tiden man varit under vatten (och är vattentät ;) ) En flygare är stor och lättavläst, skulle kunna bäras utanpå flygoverallen, och behöver ingen större vattentäthet. Det fanns speciella klockor för tågpersonal, kronografer för bilsport osv. Idag är dykare en väldigt vanlig och populär stil med sin vridring och höga vattentäthet (typ Rolex Submariner). Flygare, eller Fleiger som härstammar ifrån WWII är den klassiska designen man brukar tänka på...
6ebd7e10c165001e9285ad9cee970e0e.jpeg

Som novis här på forumet läser jag att det är mycket prat om "flygare" och "dykare", men vad är den stora/största skillnaden?
Flygare/Fliegers är en klocktyp som drar stilmässigt åt de gamla tidernas flygarklockor; ofta med tydliga minuter, dubbelnitade läderband eller bund-band
4DF5D610-CD2D-48D2-878E-B71E020F2B75.jpeg

Dykare: klockor som praktiskt eller stilmässigt är anpassade för mer eller mindre avancerad dykning - även sådan som sker vid skrivbordet. Normalt med bra lysmassa, vridbar glasring med minutmarkeringar och vattenmotstånd på 10bar eller mer.
E425B7C3-3BF6-40A8-ADA0-FC9C006F03E8.jpeg

En annan väsentlig skillnad är att i den mån klockan har en vridring, kan en flieger vridas åt båda hållen (bi-directional tror jag det heter) medan på en dykare kan den endast vridas motsols. Av säkerhetsskäl på dykaren eftersom man inte av misstag ska kunna vrida den så att dyktiden blir för lång så att säga.

Flygare/Fliegers är en klocktyp som drar stilmässigt åt de gamla tidernas flygarklockor; ofta med tydliga minuter, dubbelnitade läderband eller bund-band
4DF5D610-CD2D-48D2-878E-B71E020F2B75.jpeg

Dykare: klockor som praktiskt eller stilmässigt är anpassade för mer eller mindre avancerad dykning - även sådan som sker vid skrivbordet. Normalt med bra lysmassa, vridbar glasring med minutmarkeringar och vattenmotstånd på 10bar eller mer.
E425B7C3-3BF6-40A8-ADA0-FC9C006F03E8.jpeg

För att få kallas för dykare (i alla fall ISO-certifierad) så är det väl 20 bar (200 m) som gäller?
En annan väsentlig skillnad är att i den mån klockan har en vridring, kan en flieger vridas åt båda hållen (bi-directional tror jag det heter) medan på en dykare kan den endast vridas motsols. Av säkerhetsskäl på dykaren eftersom man inte av misstag ska kunna vrida den så att dyktiden blir för lång så att säga.
Finns dykare med bidirectional vridringar, tex Tudor FXD

För att få kallas för dykare (i alla fall ISO-certifierad) så är det väl 20 bar (200 m) som gäller?

10 bar räcker enligt ISO6425. Däremot ska klockan klara 25% över angivet djup.

Kände inte till att det fanns bidirectional vridringar på dykare. Försökte googla fram vad ISO skriver om det men det verkar inte vara reglerat. Där ser man

Så är det helt säkert - men en hel del exv skindivers brukar, eller kanske snarare brukade, ligga på 10 bar. Och jag tänker att klocktypen ”dykare” är bredare än ISO-certifierade klockor som faktiskt lämpar sig för dykning. Jag har för mig att varken Fifty-fathoms, Seamaster eller Submariner är ISO-certifierade, men jag kan vara ute och cykla där.

10 bar räcker enligt ISO6425. Däremot ska klockan klara 25% över angivet djup.

Kände inte till att det fanns bidirectional vridringar på dykare. Försökte googla fram vad ISO skriver om det men det verkar inte vara reglerat. Där ser man
Jag har för mig att regeln är något i stil med att den inte ska kunna rubbas oavsiktligt - så exempelvis Plo-Profs lösning med en automatisk låsning av en ring som går att vrida åt båda hållen funkar nog också.

Däremot undrar jag inte inte FXD kallas för något slags navigationsinstrument snarare än dykklocka 🤔 men jag har nog fel om det, jag brukar ha fel 😂

Jag har för mig att regeln är något i stil med att den inte ska kunna rubbas oavsiktligt - så exempelvis Plo-Profs lösning med en automatisk låsning av en ring som går att vrida åt båda hållen funkar nog också.

Däremot undrar jag inte inte FXD kallas för något slags navigationsinstrument snarare än dykklocka 🤔 men jag har nog fel om det, jag brukar ha fel 😂
Jo, syftet med FXD är att franska marinen ska navigera i relativt grunt vatten.

Dey stämmer ju att en unidirectional bezel gör att skulle man råka vrida på den så vrids åt ”rätt håll”

Hej, hittar inte riktigt när jag söker men antar att det finns flera poster som jag inte hittar. Men var kan man köpa bra verktyg för att byta armband på klockan och för att justera längden på länkar?

Hur viktigt är papper på en klocka?
Har aldrig köpt en dyrare klocka (20k+) och känner att ifall man lägger så mycket pengar så vill man gärna ha fullset, eller? Eller spelar det ingen roll alls?
Väldigt viktigt skulle jag säga. Jag drar av minst 25-30% på priset för att det skall vara intressant för mig, speciellt på klockor över 50000 kr. Det blir väldigt mycket svårare att sälja till ett bra pris. Möjligt att man kan sälja en väldigt gammal klocka (minimum 20 år) lite lättare, men klockor under 10 år gamla utan cert känns inte glödheta s.a.s. Jag köpte en Breitling Crosswind utan cert, men till ett kraftigt rabatterat pris få jag kunde riskera att förlora pengarna
Annars hade jag aldrig köpt den.

Väldigt viktigt skulle jag säga. Jag drar av minst 25-30% på priset för att det skall vara intressant för mig, speciellt på klockor över 50000 kr. Det blir väldigt mycket svårare att sälja till ett bra pris. Möjligt att man kan sälja en väldigt gammal klocka (minimum 20 år) lite lättare, men klockor under 10 år gamla utan cert känns inte glödheta s.a.s. Jag köpte en Breitling Crosswind utan cert, men till ett kraftigt rabatterat pris få jag kunde riskera att förlora pengarna
Annars hade jag aldrig köpt den.
Varför skulle det vara en risk att förlora pengarna när man köper en klocka utan cert?

Varför skulle det vara en risk att förlora pengarna när man köper en klocka utan cert?
Om man betalar "fullpris" för den såklart. Självklart är en dyr klocka utan cert värd mindre än en motsvarande med cert. Därför har jag själv en tumregel att dra av 25-30% på värdet eftersom den blir betydligt svårare att sälja. Man lär nog tappa minst hälften av köparna.

Har en fråga: hur hårt ska man skruva fast baklocket? Gjorde nyligen en lyckad justering av tidshållningen på en automat. Lyckades få loss baklocket med fingrarna och skruvade sen fast det på samma sätt. Räcker det med att skruva hårt med handen och fingrarna? Kan det bli FÖR hårt? Tänker på hur jag kan lita på att vattentätheten håller måttet.

Har en fråga: hur hårt ska man skruva fast baklocket? Gjorde nyligen en lyckad justering av tidshållningen på en automat. Lyckades få loss baklocket med fingrarna och skruvade sen fast det på samma sätt. Räcker det med att skruva hårt med handen och fingrarna? Kan det bli FÖR hårt? Tänker på hur jag kan lita på att vattentätheten håller måttet.
Om du tittar från sidan och det är en ojämn glipa mellan lock och boett skall det skruvas åt tills det är en jämn tunn glipa. I regel drar nog många för hårt och det blir svårt att få av locket igen, handdraget är nog lite för lite dock för man känner att när man byter till en nyckel går det lite till innan det blir trögt.

Någon kanske har koll på detta. Vet att Nymans och Krons delar samma ägare, men hur ser det ut med kundlistor och köphistorik? Är det något som delas eller är det separat? D.v.s. har Krons min köphistorik från Nymans och vice versa?

Har en kort och dum fråga:
Rengör man en klocka i Titan på samma sätt som i rostfritt stål (typ mild tvål och mjuk tandborste under rinnande vatten)?
Om inte så tar jag gärna emot tips.

Hej! Jag funderar på att köpa en vintageklocka på Tradera. Är det vanligt att pruta där – är det kanske till och med förväntat – eller skall man generellt se priserna som fasta? Klockan jag är nyfiken på är inte direkt dyr (ca 3500kr), men ser ut att vara i klart behov av service.

Jag köpte min första vintageklocka för ett par månader sedan via en fysisk urhandel, och kunde då efter samtal med säljaren få ner priset en del eftersom klockan tycktes vara en frankenwatch.

Hej! Jag funderar på att köpa en vintageklocka på Tradera. Är det vanligt att pruta där – är det kanske till och med förväntat – eller skall man generellt se priserna som fasta? Klockan jag är nyfiken på är inte direkt dyr (ca 3500kr), men ser ut att vara i klart behov av service.

Jag köpte min första vintageklocka för ett par månader sedan via en fysisk urhandel, och kunde då efter samtal med säljaren få ner priset en del eftersom klockan tycktes vara en frankenwatch.
Tradera är en auktionssida. Du kan inte buda/bjuda under utgångspriset. Du kan alltså inte pruta på tradera. Däremot kan du kontakta säljaren och lämna ett bud om objektet inte blir sålt

Tillbaka
Topp