Ah! Det är så enkelt ja…
Tusen tack för alla svar!
Tusen tack för alla svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är väl mineralglas, eller?Denna repa gav ej med sig med polywatch, kan jag använda något grövre innan för att nöta ner o sen finlira med polywatch?![]()
Det förklarar väl saken, men går det att slipa sånt?Är väl mineralglas, eller?
Den här gubben lade upp en video där han polerade upp ett mineralglas nyligen, verkar ha blivit helt ok med vad jag förstår det som minimal förkunskapDet förklarar väl saken, men går det att slipa sånt?
Det svåra är väl att slipa och polera ett plant glas så att det förblir plant, men bättre blir det garanteratDen här gubben lade upp en video där han polerade upp ett mineralglas nyligen, verkar ha blivit helt ok med vad jag förstår det som minimal förkunskap
28800 är frekvensen på urverketNågon som kan hjälpa mig tolka denna?![]()
2:a på bollenNågon som kan hjälpa mig tolka denna?![]()
28800 är frekvensen på urverket
52° är "lift angle", eller hävningsvinkel, en egenskap i balansen som behövs för att mätinstrumentet ska beräkna amplituden rätt.
Sedan är det gångavvikelse, "beat error", och amplitud i olika positioner. Tavla upp (CH)/ner (CB), 9 upp, 6 upp, osv. De har inte mätt 12 upp, vilket är rätt normalt. (Inte en position en klocka befinner sig i så ofta.)
Sist är det medelvärdet och maximal differens.
Så summeringen är att den går "+1,1 s/dygn, mätt i 5 positioner". (Hur den sedan faktiskt går i praktiken beror ju på hur man använder den och rör på sig under dagen.)
Edit: Enligt tabeller jag har så borde hävningsvinkeln för ett Omega 1120 vara 51°, inte 52. Men så litet fel har nog ingen signifikant inverkan på amplitudberäkningen...
2:a på bollen![]()
Rate: Hur mycket klockan går för fort(+) eller drar sig(-) i sekunder per dag.
Beat: "Beat error", är ingen expert men jag fattar det som skillnaden(i millisekunder) i balanshjulets svängning från höger till vänster. Den ska ju optimalt svänga lika fort åt respektive håll. Tänk dig en pendel som pendlar fram och tillbaka.
Ampl(itud): Hur mycket balanshjulet roterar i grader.
Dessa värde mäts i olika positioner då friktionen påverkas pga gravitationen. Först liggande(horisontellt) med urtavlan upp respektive ner. Sedan i "stående"(vertikala) positioner: med 9:an uppåt(dvs kronan ner), 6:an uppåt etc. Varför man inte mäter med 12 upp vet jag inte.
X är ett snittvärde mellan positionerna
D är största skillnaden(deltat), i ditt fall mellan -2,7 och 4,9 etc.
Jodå, så länge du drar upp klockan fullt och räknar timmarna tills den stannat så får du gångreserven.Dum fråga: om en klocka har en gångreserv på X antal timmar. Vad krävs egentligen för att den ska hålla dem timmarna? Om jag har förstått det rätt så räcker det inte att man vrider upp klockan (automatiskt ur) och lägger till den till sidan och förväntar sig att den inte ska stanna under dem timmarna.
Hur vet man hur många varv en klocka ska dras upp? Att få eller räkna ut gångreserven är inte väsentlig. Tänker mer den faktabaserade gångreserven man vill uppnå och se om den stämmer. Därav undrar jag hur man uppfyller detta.Jodå, så länge du drar upp klockan fullt och räknar timmarna tills den stannat så får du gångreserven.
Oftast går det att höra eller känna när fjädern börjar slira på en automat, men med tanke på att det inte går att "överdra" den så är det väl bara att sitta och snurra i några minuter för att vara på säkra sidan s.a.s.Hur vet man hur många varv en klocka ska dras upp? Att få eller räkna ut gångreserven är inte väsentlig. Tänker mer den faktabaserade gångreserven man vill uppnå och se om den stämmer. Därav undrar jag hur man uppfyller detta.
Jaha aldrig tänkt på det. Ska testa överdriva snurrandetOftast går det att höra eller känna när fjädern börjar slira på en automat, men med tanke på att det inte går att "överdra" den så är det väl bara att sitta och snurra i några minuter för att vara på säkra sidan s.a.s.
Lekman i ämnet, men har för mig att det krävs ca 30-40 varv för att skruva upp en automatare fullt (beroende på modell). Även om det inte ska gå att överskruva en automatare kan det ändå leda till lite onödigt slitage att skruva överdrivet mycketJaha aldrig tänkt på det. Ska testa överdriva snurrandettusen tack för hjälpen!
På en manuell klocka tar det normalt sett stopp efter ett tag (20varv?) och då ska man inte slita o dra, men det är tydligt när den är fullt dragen. Undantag finns.Jaha aldrig tänkt på det. Ska testa överdriva snurrandettusen tack för hjälpen!
Tex min VCO som har en gångreserv på 60h tror jag. Räcker det att jag snurrar 40 varv och lägga undan den för att den inte ska stanna inom 60h? Nu kan jag iofs testa. Brukar rotera mellan klockorna så oftast brukar dessa stanna innan det är dags igen.Lekman i ämnet, men har för mig att det krävs ca 30-40 varv för att skruva upp en automatare fullt (beroende på modell). Även om det inte ska gå att överskruva en automatare kan det ändå leda till lite onödigt slitage att skruva överdrivet mycketMen såklart ingen fara om det bara sker någon enstaka gång.
Har en omega med 321 verket som är mekanisk. Den känner man när man börjar närma sig så den har man bra koll på. Vad innebär det i praktiken att det sitter en manuell fjäder?På en manuell klocka tar det normalt sett stopp efter ett tag (20varv?) och då ska man inte slita o dra, men det är tydligt när den är fullt dragen. Undantag finns.
Nyligen servade jag ett Felsa 4002 verk. Det är automatiskt. Men i sitter en manuell fjäder. För att få den att glida på trummans vägg satt det en liten stump närmast trummans vägg med en hulling på. Aldrig sett den lösningen förut.
![]()
![]()
En manuell fjäder har en ände (närmast trummans vägg) som har en hake på. På trummans vägg sitter också en hake. Dom krokar liksom i varandra så fjädern låser sig. När du vrider upp klockan så blir fjädern tillslut så spänd att det tar stopp. Till skillnad mot en automatisk klocka när fjädern glider på insidan av trummans vägg. På automater smörjer man insidan av trummans vägg men det behövs inte på en manuell.Tex min VCO som har en gångreserv på 60h tror jag. Räcker det att jag snurrar 40 varv och lägga undan den för att den inte ska stanna inom 60h? Nu kan jag iofs testa. Brukar rotera mellan klockorna så oftast brukar dessa stanna innan det är dags igen.
Har en omega med 321 verket som är mekanisk. Den känner man när man börjar närma sig så den har man bra koll på. Vad innebär det i praktiken att det sitter en manuell fjäder?
Ja, det är min uppfattning i alla fall. Har själv en Tudor med 70h gångreserv och där har jag hört att ca 40 varv räcker för att skruva upp helt. Men som sagt, ingen fara att skruva mer än så på en automatare. Även om det inte ska behövas och att det i längden (om än marginellt) kan leda till lite mer slitage.Tex min VCO som har en gångreserv på 60h tror jag. Räcker det att jag snurrar 40 varv och lägga undan den för att den inte ska stanna inom 60h? Nu kan jag iofs testa. Brukar rotera mellan klockorna så oftast brukar dessa stanna innan det är dags igen.
Väldigt pedagogiskt. Tack för förklaringen.En manuell fjäder har en ände (närmast trummans vägg) som har en hake på. På trummans vägg sitter också en hake. Dom krokar liksom i varandra så fjädern låser sig. När du vrider upp klockan så blir fjädern tillslut så spänd att det tar stopp. Till skillnad mot en automatisk klocka när fjädern glider på insidan av trummans vägg. På automater smörjer man insidan av trummans vägg men det behövs inte på en manuell.
Grymt. Får testa detta from i dag.Ja, det är min uppfattning i alla fall. Har själv en Tudor med 70h gångreserv och där har jag hört att ca 40 varv räcker för att skruva upp helt. Men som sagt, ingen fara att skruva mer än så på en automatare. Även om det inte ska behövas och att det i längden (om än marginellt) kan leda till lite mer slitage.
Hej allihopa,
Long time lurker first time poster här. Hoppas min fråga postas på rätt ställe.
Går i tankarna att köpa en Longines Spirit 37mm med champagnetavlan och är kluven om man ska fortsätta vänta på att någon förhoppningsvis vill sälja sin och således kunna spara en slant eller om jag bara ska köpa en ny hos AD.
Hur går era tankar när det kommer till köp av klockor som finns brett tillgängliga på marknaden? Är det värt att köpa en ny eller ha is i magen åtminstone ett år och se om det dyker upp något bra köptillfälle på andrahandsmarknaden?
Förstår att svaret är väldigt subjektivt men jag är väldigt nyfiken på hur ni resonerar och vad som motiverar det ena eller andra alternativet.
Ja, det är min uppfattning i alla fall. Har själv en Tudor med 70h gångreserv och där har jag hört att ca 40 varv räcker för att skruva upp helt. Men som sagt, ingen fara att skruva mer än så på en automatare. Även om det inte ska behövas och att det i längden (om än marginellt) kan leda till lite mer slitage.
Det handlar enbart om ekonomi säger jag. Vad är det som ska vara "värt" i sammanhanget?Hej allihopa,
Long time lurker first time poster här. Hoppas min fråga postas på rätt ställe.
Går i tankarna att köpa en Longines Spirit 37mm med champagnetavlan och är kluven om man ska fortsätta vänta på att någon förhoppningsvis vill sälja sin och således kunna spara en slant eller om jag bara ska köpa en ny hos AD.
Hur går era tankar när det kommer till köp av klockor som finns brett tillgängliga på marknaden? Är det värt att köpa en ny eller ha is i magen åtminstone ett år och se om det dyker upp något bra köptillfälle på andrahandsmarknaden?
Förstår att svaret är väldigt subjektivt men jag är väldigt nyfiken på hur ni resonerar och vad som motiverar det ena eller andra alternativet.
Tror du att klockan du är intresserad av kommer att bli populär bland folk som brukar köpa och flippa vidare kan det vara värt att ha is i magen, är den å andra sidan ”kall” kan väntan bli lång innan det dyker upp något att handla begagnat.
Kan köpas där med rabatt
![]()
Longines Spirit L34104636
Köp Longines hos Stjärnurmakarna. Stjärnförsäkring och riksgaranti ingår alltid. Handla enkelt online eller besök någon av våra butiker!www.stjarnurmakarna.se
Det handlar enbart om ekonomi säger jag. Vad är det som ska vara "värt" i sammanhanget?
1. Vill du bara testa att ha klockan och känner dig säker på att den ska säljas då du snart kommer att tröttna? I så fall, avvakta att hitta begagnad.
2. Tror du att det är en klocka du kommer att behålla, i så fall, har du råd att köpa den ny? Om du har råd är det väl bara att köpa, har du inte det är ju svaret lika givet...
Det som motiverar det ena eller andra är alltid vad ekonomin (eller klockbudgeten) tillåter. Personligen tycker jag man ska försöka unna sig saker som gör en glad, men jag tycker samtidigt inte att man ska konsumera över sin förmåga. Ibland kan man stanna vid att bara "drömma" om att äga något och ändå vara glad![]()
Camel-klockor hade jag helt glömt bort.Denna repa gav ej med sig med polywatch, kan jag använda något grövre innan för att nöta ner o sen finlira med polywatch?![]()