• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Fråga på Annonser här på KS, är det vanligt att man inte för svar när man skriver på annonser? :/

Du skall köpa silver-oxid batterier och alla de stora märkena är bra men undvik Maxell för det finns nog mer falska än äkta Maxell batterier och tyvärr dyket de upp även i vanligtvis trygga affärer.

Jag håller mig till Renata eller Seizaiken (Seiko) batterier.
Tack för svar, får bli att dra iväg en beställning på lite kvalitetsbatterier!

Någon som känner igen klockan?
Har fått den som giveaway för många år sedan (inom flyg). Det är en Quartz chronograf. ”Swiss made”. Står inget om märke osv någonstans. 43mm. Funderar på om motsvarande modell tillverkas under annat känt namn eller så 🤔

C962B1FD-DD6A-46E5-B94C-91FE817D3552.png

Om du har en klocka med ett Seiko nh35 urverk som tappar 55sek /dygn, vad gör du då?. Säljer till bottenpris? Lämnar in hos någon urmakare som är villig att reparera? Låter urmakaren byta urverk? Nypris var ca 3000sek år 2020.

Finns det ngn urmakare i Smålandstrakten som åtar sig ett sådant jobb? Min lokala urmakare rynkar på näsan när det gäller japanska klockor.

Finns det ngn urmakare i Smålandstrakten som åtar sig ett sådant jobb? Min lokala urmakare rynkar på näsan när det gäller japanska klockor.
Hitta en glad amatör som är villig att ta en titt, kan vara ett enkelt fel för det är ingen high beat urverk så den borde inte vara sliten bara efter några år. Det kan vara så enkelt som att urverket har blivit magnetiserat och det tar 3 sekunder att fixa.

Fråga om joggning med mekanisk klocka.
Jag joggar hem efter jobbet varje dag.. runt 5 km.
Har en Tissot powermatic 80. är det ok att jogga med mekanisk klocka?
Hör lite olika, vissa säger det är ok vissa säger att klockan kan forta sig eller gå saktare. kan det vara skadligt för verket?
Någon som joggar med sin mekaniska klocka?? i så fall hur beter sig klockan?

Fråga om joggning med mekanisk klocka.
Jag joggar hem efter jobbet varje dag.. runt 5 km.
Har en Tissot powermatic 80. är det ok att jogga med mekanisk klocka?
Hör lite olika, vissa säger det är ok vissa säger att klockan kan forta sig eller gå saktare. kan det vara skadligt för verket?
Någon som joggar med sin mekaniska klocka?? i så fall hur beter sig klockan?
Jag joggar, springer, går, och cyklar med mina klockor och det ser jag inte som annat än normalt bruk. Har inte märkt något avvikande beteende på någon av dom. Jag tror du kan vara helt lugn 😀

Ni som har många kvartsur. Brukar ni låta de gå som vanligt när ni inte använder dom, eller brukar ni ta ut batteriet eller ställa kronan i utgångsläge?

Om man ställer kronan riskerar väl smuts och damm att skada verket?

Ni som har många kvartsur. Brukar ni låta de gå som vanligt när ni inte använder dom, eller brukar ni ta ut batteriet eller ställa kronan i utgångsläge?

Om man ställer kronan riskerar väl smuts och damm att skada verket?
Låter klockorna gå. Kommer de in smuts i en klocka för att kronan är ute har man större problem än batteri som tar slut.

Hela grejen men att ha kvartsklockor är ju just att den går rätt direkt när man vill byta till den.

Hängt här i snart 10 år men har aldrig öppnat en klocka.
Denna gobit har stannat, hur får jag upp baklocket så jag kan byta batteri?

IMG_4779.jpeg

IMG_4778.jpeg

Hängt här i snart 10 år men har aldrig öppnat en klocka.
Denna gobit har stannat, hur får jag upp baklocket så jag kan byta batteri?

IMG_4779.jpeg

IMG_4778.jpeg
Inte bekant med exakt den modellen, men på de flesta Certina bör det finnas en liten glipa under lockkanten där man kan trycka in en boettkniv för att helt enkelt bända loss locket. Om du inte har det och inte är bekväm med det så rekommenderar jag att du låter en urmakare göra det; bara att betala vad det kostar och se glad ut. ;) (Kräver lite känsla och händighet, man slinter lätt och riskerar att repa boetten eller locket.)

Har läst att somliga automatverk inte ska röras/ställas om under vissa tider på dygnet p.g.a. risk för skada då datumsväxlingsmekanismen är igång. Det gäller t.ex. inte moderna Rolex. Hur ser det ut med ETA-urverk, mer specifikt det urverk som finnes i PRX Powermatic? Är det ok att ställa om tiden när som helst på dygnet utan att datummekanismen/urverket tar skada? :)

Har läst att somliga automatverk inte ska röras/ställas om under vissa tider på dygnet p.g.a. risk för skada då datumsväxlingsmekanismen är igång. Det gäller t.ex. inte moderna Rolex. Hur ser det ut med ETA-urverk, mer specifikt det urverk som finnes i PRX Powermatic? Är det ok att ställa om tiden när som helst på dygnet utan att datummekanismen/urverket tar skada? :)
Det gäller de flesta mekaniska ur med datum. De exakta tiderna man ska undvika varierar med märke, men plus-minus 3 timmar funkar för det flesta. Läs manualen för att få veta mer exakt. "Do not perform a rapid date correction between 22:00 and 02:00." står det i https://www.tissotwatches.com/assets/usermanuals/157-en.pdf t.ex.

Det gäller de flesta mekaniska ur med datum. De exakta tiderna man ska undvika varierar med märke, men plus-minus 3 timmar funkar för det flesta. Läs manualen för att få veta mer exakt. "Do not perform a rapid date correction between 22:00 and 02:00." står det i https://www.tissotwatches.com/assets/usermanuals/157-en.pdf t.ex.
Tack! Menas rapid date correction att man ställe om datumet (genom att dra ut kronan till sitt sekundära läge)? Om jag dock ställer om klockan på vanligt sätt, går det bra då? :)

Tack! Menas rapid date correction att man ställe om datumet (genom att dra ut kronan till sitt sekundära läge)? Om jag dock ställer om klockan på vanligt sätt, går det bra då? :)
Ja, snabbinställningen ska man inte röra när den vanliga har börjat "ta". Att skruva visarna framåt ska inte vara något problem. (Det är ju så den normalt ställer om själv, fast långsammare.) Det är så jag gör för att lista ut vilken halva av dygnet en klocka har stannat på. Jag skulle inte skruva den bakåt över den tiden däremot, det kan jag tänka mig är dåligt. (Vet inte säkert, men varför chansa...)

Ja, snabbinställningen ska man inte röra när den vanliga har börjat "ta". Att skruva visarna framåt ska inte vara något problem. (Det är ju så den normalt ställer om själv, fast långsammare.) Det är så jag gör för att lista ut vilken halva av dygnet en klocka har stannat på. Jag skulle inte skruva den bakåt över den tiden däremot, det kan jag tänka mig är dåligt. (Vet inte säkert, men varför chansa...)
Tusen tack! :)

Tillbaka
Topp