• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Öh... vad baseras detta på? Sedan när betalar man moms när man köper något av en privatperson? Att det är någon utanför EU eller annorstädes borde inte spela någon roll. (Jag lyckas inte hitta något om det specifika fallet privatperson->privatperson, men för privatperson->företag så läggs ingen moms på, och kan då heller inte dras av av det köpande företaget.)
2a på den

Bilagor

• 1703259351804.png
    1703259351804.png
    24.3 KB · Visningar: 16
Skratta inte nu …

Men hur får man igång en automatisk klocka efter att den stannat för att man inte använt den?

Jag har haft en i 24 år men den har bara lämnat handleden en gång under en längre tid och jag kommer inte ihåg. Viftar man med klockan som en galning i fem minuter eller går man lugnt omkring med den i en halvtimme tills den kommer igång eller vad krävs?

Skratta inte nu …

Men hur får man igång en automatisk klocka efter att den stannat för att man inte använt den?

Jag har haft en i 24 år men den har bara lämnat handleden en gång under en längre tid och jag kommer inte ihåg. Viftar man med klockan som en galning i fem minuter eller går man lugnt omkring med den i en halvtimme tills den kommer igång eller vad krävs?
Ja. Eller så vrider du upp den med kronan, funkar på de flesta automater

Skratta inte nu …

Jag brukar dra några varv på kronan och sedan skaka klockan i några sekunder. Så gott som alla automatverk går att dra upp manuellt (finns några undantag) men vissa verkar ändå kräva lite rörelse innan dom verkligen tickar igång.

Ja. Eller så vrider du upp den med kronan, funkar på de flesta automater
Då var min fråga förmodligen den dummaste som ställts här. Vet inte varför jag bara trodde man gjorde det på ”gamla” klockor.

Nästa dumma fråga: men varför har man då klockuppdragare om det är så lätt att få igång dem? Är det för att oljan ”kleggar igen” eller något? Och hur länge kan man låta en klocka ligga innan det händer?

Då var min fråga förmodligen den dummaste som ställts här. Vet inte varför jag bara trodde man gjorde det på ”gamla” klockor.

Nästa dumma fråga: men varför har man då klockuppdragare om det är så lätt att få igång dem? Är det för att oljan ”kleggar igen” eller något? Och hur länge kan man låta en klocka ligga innan det händer?
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar. ;)
De flesta mekaniska klockor har manuellt uppdrag, även om de har automatiskt också. Automatiken drar bara upp klockan en pytteliten bit för varje rörelse av armen, det är mest till för att hålla klockan igång när den är uppdragen. Har den stannat helt så kan iofs skaka igång den på minimalt uppdrag från automatiken, men man kan med fördel dra upp den manuellt 20 tag eller så, så att den kommer igång ordentligt, sedan kommer automatiken att sköta resten.

Nä det tycker jag inte! Att ha ägt och brukat en klocka så länge utan att behöva fundera på sånt är bara respekt! Handledstid kallas det

Lite roligt var det ändå ;)
1. I min värld är alla mekaniska klockor "gamla klockor", i alla fall sett till tekniken som används ;)
2. En klockuppdragare eller "winder" har man om man har många automatiska klockor som man vill kunna växla mellan under veckan/månaden utan att någon stannar. Då slipper man ställa tid och datum. En winder är alltså en onödig investering om man inte faller inom den kategorin.
3. Mekaniska klockor har en gångtid, det är tiden som den kan ticka på innan den stannar. Är det en automat så är det alltså tiden den kan ligga still utan att bli uppvriden av handens rörelse. På det vanligaste automatiska urverket ETA 2824-2 är gångtiden 38 timmar, på det senaste Powermatic 80 (ETA 80.611) är den 80 timmar.
4. Det brukar rekommenderas att serva sin mekaniska klocka med några års mellanrum. Du har ju lyckats klara 24 år, så det kanske är dags nu? ;)
Det jag funderar över är hur du kan ha burit klockan i 24 år utan att ha funderat på hur den fungerar, och vad som helt plötsligt väckt ditt intresse till den grad att du registrerar dig här på forumet? Lägg gärna upp en bild på din klocka, sånt gillar vi :)
*Och välkommen :)

Lite roligt var det ändå ;)
Det var väldigt roligt att jag inte fattade att man kan dra upp en klocka och förmodligen skakade den som en galning.
Det jag funderar över är hur du kan ha burit klockan i 24 år utan att ha funderat på hur den fungerar, och vad som helt plötsligt väckt ditt intresse till den grad att du registrerar dig här på forumet? Lägg gärna upp en bild på din klocka, sånt gillar vi :)
*Och välkommen :)
Tack!

Här är min presentation på forumet som i alla fall delvis svarar på din fråga:

”Ett väldigt bra betyg till det här forumet är att det efter två veckor har skapat ett behov jag inte visste fanns hos mig.

Men för att ta det från början så fick jag min första fina klocka av mina föräldrar när jag fyllde år. Fast det var ingen Omega Constellation som jag hade tittat på men efter att ha lagt till en microvågsugn (don´t ask) till klockmakaren var den min. I nästan 15 år var vi oskiljaktiga, ridning, hockey bockey, you name it, vi gjorde allt tillsammans i nästan 15 år. Tills jag gick förbi en Rolex GMT Master ll i ett skyltfönster och utan att ha tänkt på det tidigare var det ju precis en sådan jag ville ha! Med svart och röd ring som var absolut snyggast.

Jag höll på att sälja mitt företag och jag tänkte att om jag gör det skall jag köpa den. Jag gick 100 meter, vände på klacken och: strunt samma, jag köper den i alla fall! Jaha, 28 tkr? Bjöd 26, fick den för 26,5 och halade fram American Expresskortet för att kolla om de höll vad de lovade om unlimited credit. Tydligen inte för expediten log lite snett och sa att det nog var något fel på kortet. Eh, kan ni prova det igen frågade jag lite kallsvettig. Och nu gick det och jag kände mig som en kung när jag gick ur affären. Jag kände ingen, absolut ingen som hade en Rolex och nu hade jag en! Året var 1999”.

Senast ändrad:
Mobilen eller vilken dator som helst borde funka om de inte är helt felkonfigurerade.
För att utveckla svaret lite:

Datorer (och, är jag nästan säker på, mobiler) använder nätverksservrar som ytterst synkar mot atomur. Protokollet är NTP (Network Time Protocol). De är organiserade i nivåer (stratum), så man pratar sällan direkt med atomuret, utan mot sub-servrar.

Unix/Linux-system gör detta med en demon, ntpd, eller numera ofta chronyd. (Vet inte vad Windows gör, men jag antar att den har motsvarande.)

Min jobblaptop (som kör Ubuntu Linux) har t.ex. pratat med 8 olika servrar, och valt en av dem, på stratum 1:
# chronyc sources 210 Number of sources = 8 MS Name/IP address Stratum Poll Reach LastRx Last sample =============================================================================== ^- prod-ntp-5.ntp1.ps5.cano> 2 10 377 1004 -655us[ -627us] +/- 20ms ^- alphyn.canonical.com 2 10 377 788 +664us[ +686us] +/- 71ms ^- prod-ntp-3.ntp1.ps5.cano> 2 10 377 928 -16us[+9736ns] +/- 16ms ^- prod-ntp-4.ntp1.ps5.cano> 2 10 377 30 +613us[ +613us] +/- 17ms ^* svl1.ntp.netnod.se 1 9 377 41 -1237us[-1366us] +/- 4803us ^- eu-north-1.clearnet.pw 2 8 377 31 -2263us[-2263us] +/- 18ms ^+ mmo1.ntp.netnod.se 1 10 377 138 -1537us[-1677us] +/- 6094us ^+ ntp4.flashdance.cx 2 10 377 61 +572us[ +441us] +/- 5739us

Så datorklockan bör inte gå mer än +-4,8ms fel, vilket duger i de flesta fall. ;)

Inte ens på en maskin inne på ett slutet nät där den måste gå via en intern NTP-server på stratum 4 blir avvikelsen särskilt stor, +-195ms:
# chronyc sources 210 Number of sources = 1 MS Name/IP address Stratum Poll Reach LastRx Last sample =============================================================================== ^* some.internal.server 4 6 377 60 -36us[-2404us] +/- 195ms

När använder man benämningen ”bra” på en klocka? För mig är de snygga, funktionella, robusta, eleganta, diskreta, pråliga, dyra, fula etc etc. Men ”bra” är aldrig ett ord jag använt för att beskriva ett armbandsur…

Det här har säkert avhandlats tusen gånger förut, men jag ställer frågan ändå :)

Blir t.ex jubilélänkar stretchade av att ligga lite spända runt kuddarna i sina boxar under en längre tid? Eller är det bara av det dagliga långvariga användandet som dom stretchas?

Frågar egentligen bara eftersom att två av mina klockor används bara några få dagar per år, sen ligger dom mest i boxen runt sina kuddar. Så tänker om det påverkar länkarna på något sätt.

Tillbaka
Topp