Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja.Köpte en Nezumi VM1S med Sellita SW510 mb för 2dagar sen, hittills har jag mätt den och snittar på -20spd. Borde kunna rucka för att gå bättre? Framförallt hellre gå för fort än släpar som den gör nu.
Det är någon som tabbat sig där. Om du är beredd att offra länken så hade jag kapat den med lövsåg.Hej!
Har en fin gammal Omega som jag tycker att länken som sitter på är lite för "prålig" på. Men jag begriper inte riktigt hur jag får bort den då det liksom inte finns några "hål" för att komma åt bandstiften.
Är det någon som har någon idé innan jag får kolla med urmakare istället?
Är det vanliga bandstift så ser det av bilderna att döma ut att gå att få in ett verktyg i glipan och lossa dem. Men är du osäker så prata med din lokala uris så kan de säkert plocka av den åt dig.Hej!
Har en fin gammal Omega som jag tycker att länken som sitter på är lite för "prålig" på. Men jag begriper inte riktigt hur jag får bort den då det liksom inte finns några "hål" för att komma åt bandstiften.
Had du testat med en gaffel om det är fjädrande stift?Hej!
Lämnade in på Klockmaster för ruckning.Köpte en Nezumi VM1S med Sellita SW510 mb för 2dagar sen, hittills har jag mätt den och snittar på -20spd. Borde kunna rucka för att gå bättre? Framförallt hellre gå för fort än släpar som den gör nu.
Tror inte det är delade meningar. Vem säger att den inte drar upp åt två håll? Caliber Corner säger "bi-directional" i alla fall, och jag tvivlar på att så moderna verk inte skulle vara det.Tänkte kolla om någon har koll på om ETA 2892-A2 drar upp åt två håll? Verkar vara lite delade meningar när man söker på det.
2892 drar upp åt båda håll. Tror att folk kanske luras av att 2892 bara har ett typiskt klinkhjul, medan t ex 2824 har två, och att det därför bara drar upp åt ena hållet.Tänkte kolla om någon har koll på om ETA 2892-A2 drar upp åt två håll? Verkar vara lite delade meningar när man söker på det.
Diskuterats på flertalet forum. Vissa har skrivit ett håll. Därför jag blev lite kluven. Men som du skriver caliber corner mfl skriver båda håll.Tror inte det är delade meningar. Vem säger att den inte drar upp åt två håll? Caliber Corner säger "bi-directional" i alla fall, och jag tvivlar på att så moderna verk inte skulle vara det.
Tack för info.2892 drar upp åt båda håll. Tror att folk kanske luras av att 2892 bara har ett typiskt klinkhjul, medan t ex 2824 har två, och att det därför bara drar upp åt ena hållet.
Orbita som gör winders har en stor databas där man kan söka på fabrikat. Vilken winder-inställning man skall ha till sin klocka alltså. Från ETA är det väl nästan bara 7750 och dess varianter som drar upp åt ett håll? Kom in i köpet av Valjoux dessutom så ingen egen konstruktion.Tack för info.
Tackar!Orbita som gör winders har en stor databas där man kan söka på fabrikat. Vilken winder-inställning man skall ha till sin klocka alltså. Från ETA är det väl nästan bara 7750 och dess varianter som drar upp åt ett håll? Kom in i köpet av Valjoux dessutom så ingen egen konstruktion.
Watch Database | Orbita Watchwinders
The sleep period is easily programmed by the user based on the make of the watch. Typically, the time controls turns per day (TPD) of 650, 800, 900 and 1300 TPD. This provides sufficient motion to keep the watch wound while, at the same time, eliminating any concern of over-winding.www.orbita.com
Många, om inte alla av de "finare" märkena gör det.Finns det någon tillverkare som sparar uppgifter om servicehistorik på serienummer?
Dvs att ägaren av en klocka kan eftersöka om, och i så fall när, en klocka blivit servad av auktoriserat servicecenter eller fabrik tidigare.
Ok. Så kan man då helt sonika kontakta/maila märket och efterfråga servicehistorik?Många, om inte alla av de "finare" märkena gör det.
Testa. Jag tror inte någon, förutom Jäger enligt ovan kommer lämna ut något eller ens kunna.Ok. Så kan man då helt sonika kontakta/maila märket och efterfråga servicehistorik?
Såg en video på Ytube för ett tag sen om hur man lossade bandstift mha tandtråd, kanske kan vara värt ett försök?Tack för svar!
@th0m länken vill jag trots allt spara då den är graverad med min morfars initialer, men tack för tipset!
@zippan @Pippis pappa Har testat med de två olika bandstiftverktyg/"gafflar" jag har och lyckas inte känna om det är fjädrande stift eller inte tyvärr, så får nog bli besök till urmakare framöver för säkerhets skull.
Jag tror det är en kod för vilka språk det är på daghjulet. Jag har sett EC och ES också.Varför står det EY på dagskivan?
Låter rimligt!Jag tror det är en kod för vilka språk det är på daghjulet. Jag har sett EC och ES också.
Det måste du.Hej
Om man köper en beg. klocka från en privatperson i UK. Måste man betala moms då?
Någon som vet?
SjälvklartHej
Om man köper en beg. klocka från en privatperson i UK. Måste man betala moms då?
Någon som vet?
Alltid utanför EUHej
Någon som vet?
Hej
Någon som vet?
Det måste du.
Självklart
Alltid utanför EU
Öh... vad baseras detta på? Sedan när betalar man moms när man köper något av en privatperson? Att det är någon utanför EU eller annorstädes borde inte spela någon roll. (Jag lyckas inte hitta något om det specifika fallet privatperson->privatperson, men för privatperson->företag så läggs ingen moms på, och kan då heller inte dras av av det köpande företaget.)
Där ser man, jag hade tydligen dålig google-karma idag. Lite egendomligt tycker jag ändå, men det är väl naivt att förvänta sig logik och konsekvens i skatteregler...Jag har som privatperson köpt en begagnad sak från en privatperson utanför EU (exempelvis USA). Vad gäller?
Fråga om köp på Internetwww.skatteverket.se