• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Det här har säkert avhandlats tusen gånger förut, men jag ställer frågan ändå :)

Blir t.ex jubilélänkar stretchade av att ligga lite spända runt kuddarna i sina boxar under en längre tid? Eller är det bara av det dagliga långvariga användandet som dom stretchas?

Frågar egentligen bara eftersom att två av mina klockor används bara några få dagar per år, sen ligger dom mest i boxen runt sina kuddar. Så tänker om det påverkar länkarna på något sätt.
Nej. "Stretch" uppkommer av smuts och andra partiklar som nöter på metallen vid rörelse. Då blir länkar slappa och dåliga.

Nej. "Stretch" uppkommer av smuts och andra partiklar som möter på metallen vid rörelse. Då blir länkar slappa och dåliga.

Och att klockan inte länkats av tillräckligt.

Alright, tack!

Antar att det bästa sättet för bra rengöring av länkarna och hålla dom i skick är i vatten med ultraljudstvätt?
Kör just nu med supermjuk tandborste och ljummet vatten, men tänker att det mest bara är för det ytliga.

Ok, vad är detta, vad kallas det, och vad används det till?
IMG_4596.jpeg

Jag har en fråga som jag inte finner svar på.
Hur gör man en spoiler på säljannonser här på KS?
En sån där grön knapplänk för att dölja sålda klockor när man har flera klockor i en annons, så att bara de klockor som är osålda syns.

Senast ändrad:
En sån där grön knapplänk för att dölja sålda klockor när man har flera klockor i en annons, så att bara de klockor som är osålda syns.
Det finns en Meny längst upp bör du skapar inlägg eller trådar där det finns.

Men så här gör du. Ta bara bort Z och välj namn på din spoiler.

[ZSPOILER="Patric J vill dölja"]
Bilderna och/eller texten här.
[Z/SPOILER]

Du trycker på de tre prickarna till höger bland ikonerna i kommentarsfältet (fler alternativ) och sen på Spoiler

Får ett automatur längre gångreserv om man drar upp den fullt manuellt än man kan få vid vanligt aktivt användande?

Får ett automatur längre gångreserv om man drar upp den fullt manuellt än man kan få vid vanligt aktivt användande?
Frågan är snarare "dras en automatiskt klocka upp fullt vid vanligt aktivt användande?"

Och det beror på hur effektiv automatuppdragningen är och vad som menas med "vanligt aktivt användande". Effektiviteten skiljer sig åt mellan urverk. Och vad som är vanligt skiljer sig åt från person till person. Jobbar man vid ett skrivbord på kontor så är man vanligtvis mer still än om man jobbar på dagis...

Jag hade en JLC som jag upplevde inte drog upp sig lika effektivt som de andra klockorna jag hade på den tiden (kommer inte ihåg om det var IWC, Rolex eller Seiko). Och då sitter jag vid skrivbord hela dagen.

Har en Omega geneve som tyvärr stannat.
Hur är web urmakarna tex urbrev, eller finns det någon annan urmakare som är bra och prisvärd?

Är det att betrakta som normalt att en ny automatiskt klocka redan från start är justerad på max minus sidan?

Kan tillägga att klockan även drar sig i genomsnitt +40sek på 24 timmar när den ligger stilla och vrids upp varje morgon och +25 i genomsnitt på 24 timmar när den används dagligen. I båda fallen är klockan mätt över flera dagar.
1000014129.jpg

Som att fråga hur fort en bil går. Ser ut som ett basverk, så bör vara normalt, ja.

Är det att betrakta som normalt att en ny automatiskt klocka redan från start är justerad på max minus sidan?

Kan tillägga att klockan även drar sig i genomsnitt +40sek på 24 timmar när den ligger stilla och vrids upp varje morgon och +25 i genomsnitt på 24 timmar när den används dagligen. I båda fallen är klockan mätt över flera dagar.
1000014129.jpg
Dåligt ruckat i så fall. Det där är ju ett 2824 alternativt nån klon och borde gå att få mycket bättre.

Har gott och blivit tarv på fyrkantiga klockor! Hittade denna idag när jag var på loppis.

Nu till frågan, hur vet man vad det ska sitta för batteri i klockan?! Någon hade plockat ut batteriet tyvärr.

IMG_3980.jpeg
IMG_3973.jpeg
IMG_3978.jpeg

Vart köper man lämpligast halvlänk till Rolex? Är det bäst att gå till en AD eller kan någon rekommendera bra webbshop för detta? Gäller en Airking 126900, har läst mig till tror jag att alla halvlänkar för oyster-armband (i stål) för 5 el 6-sif modellnummer ska passa?

Vart köper man lämpligast halvlänk till Rolex? Är det bäst att gå till en AD eller kan någon rekommendera bra webbshop för detta? Gäller en Airking 126900, har läst mig till tror jag att alla halvlänkar för oyster-armband (i stål) för 5 el 6-sif modellnummer ska passa?
Det sistnämnda stämmer och den kan nog passa din (vet inte säkert). Men svår att få tag i (väldigt numera tror jag), AD kommer liksom bara att svara att det finns inga halvlänkar till din modell. Man får leta begagnat.

Men enda anledningen att vilja ha denna halvlänk till en modern Rolex-länk med easylink är att få en bättre positionering av claspen. För länkens omkrets tillför den ingenting,

Senast ändrad:
Det sistnämnda stämmer och den kan nog passa din (vet inte säkert). Men svår att få tag i (väldigt numera tror jag), AD kommer liksom bara att svara att det finns inga halvlänkar till din modell. Man får leta begagnat.

Men enda anledningen att vilja ha denna halvlänk till en modern Rolex-länk med easylink är att få en bättre positionering av claspen. För länkens omkrets tillför den ingenting,
Ok tack för infon. Då får jag hålla ögonen öppna men håller inte helt med dig där. För att få till det bra nu så måste jag ha den lilla justeringen utsläppt annars sitter den för slappt med den åtspänd och en hel till länk. Poängen med halvlänken för min del är att kunna använda lilla justeringen i spännet, så att standardläget är mindre och sen kan man släppa ut den..

Ok tack för infon. Då får jag hålla ögonen öppna men håller inte helt med dig där. För att få till det bra nu så måste jag ha den lilla justeringen utsläppt annars sitter den för slappt med den åtspänd och en hel till länk. Poängen med halvlänken för min del är att kunna använda lilla justeringen i spännet, så att standardläget är mindre och sen kan man släppa ut den..
Det var samma för mig, fick till bästa längden med easylink utfälld och tänkte precis som du. Fick nys om den här halvlänken och köpte den på Ebay. Men att fälla in easylink minskar 5mm och denna halvlänk visade sig öka 7mm. OK, skall kanske inte säga att den inte kan tillföra något för någon men i mitt fall tillförde den ingenting, Gick att få till samma längd utan halvlänk som bästa längd med halvlänk (i fallet easylink infälld). 3,5mm mellan lägena i claspen för sprinten så samma 7mm mellan yttre och inre där. Nu vet du detta så du kan mäta och fundera igen.

Var förstås till AD innan och dom svarade bara att det finns inga halvlänkar till min klocka (Explorer 214270). Man får bara köpa delar till den klocka man har. Oklart vilken ref av klocka denna halvlänk tillhör men passar perfekt gör den. Då (2019) fanns det en massa på Ebay, även köpt länkbitar och lösa skruvar till Omega och så. Idag hittar man inget alls i den vägen där, känns som fabrikanterna satt P för det. Allt från UK dessutom, dom var ju med i EU då.

Förstår din input! Värt att prova om jag hittar något, sitter lite tight nu med utfälld justering så skulle kunna funka med infälld och halvlänk. Då skulle den med en extra halvlänk och infälld vara 2mm längre.. Det tror jag skulle vara perfekt för min del, fick tips på PM om steelref, inte Rolex då men för en halvlänk kan det väl få vara så när man använder klockan så får man ta bort den vid ev. försäljning.

Tillbaka
Topp