• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Finns det någon nack/fördel med att låta klockan snurra mer än att den laddas upp och tiden går rätt?
Tänker om en automatisk klocka ligger stilla i några år kontra att den skulle röras aktivt, vilket är bäst? Behöver den någonsin vila? (Slits mekaniken?)

Vänligen // okunnig 🤷🏼‍♂️

Det finns ingen anledning att hålla en automatisk klocka uppdragen om du ändå inte ska använda den. Låt den vila.
Men det förutsätter att klockan tillverkats eller servats efter ca 2010. Anledningen är att man då införde syntetiska smörjmedel.
Är den servad innan dess har den inte syntetiska smörjmedel vilka åldras och tjocknar. Då finns det en anledning att motionera den emellanåt. Å andra sidan är det sannolikt dags att serva en så gammal klocka nu ändå.

Har ett helt gäng vintageklockor och alla har nästan stålfärgad tavla. har exempelvis 3 likadana Citizen. Funderar över om man på något enkelt sätt kan tinta en tavla i exempelvis ljusgrön eller gul men ändå behålla texten och sekundmarkeringar etc på tavlan. Kanske finns någon färgad klarlack? Satt en hel dag och googlade på detta men blev inte klokare. Klockorna har ju ett ringa värde så man förstör ju inte något dyrbart direkt.

bild enbart som illustration, det är inte sådana jag har.

1725371270281.png

Jag tog av vridningen på min rolex sub 114060 för ett antal år sedan för att rengöra och sedan sätta tillbaka. Efter att jag hade gjort det blev vridningen supertrög. Kom på det först nu när klockan är till salu. Någon som vet vad som kan ha hänt? Ska jag ta av den och sätta på den igen kanske? Tacksam för svar.

Sitter och funderar på att göra mig av med min Cartier Must Tank Large med ref. WSTA0041 - frågan är vad fasen man ska begära för en sådan.
Fullset från 2021.
Är 31k rimligt?

Om du som säljare har en samling klockor, får du mest betalt om du säljer det som just en samling eller varje klocka var för sig? Fattar ju att ”det beror på” (en samling kan vara ex. random klockor i en hög eller komplett dirty dozen) men går det att säga något generellt? Gäller det även inom andra områden (frimärken, glas, antikviteter, bilar mm.)?

Om du som säljare har en samling klockor, får du mest betalt om du säljer det som just en samling eller varje klocka var för sig? Fattar ju att ”det beror på” (en samling kan vara ex. random klockor i en hög eller komplett dirty dozen) men går det att säga något generellt? Gäller det även inom andra områden (frimärken, glas, antikviteter, bilar mm.)?
Jag tänker mig att det är lättare att maximera intäkten om man säljer var för sig. Vad du vinner på att sälja hela samlingen är att du slipper hantera multipla försäljningar med all administration etc.

Här har jag en trevlig gammal ryss, men med tidshållning som en tvättmaskin. Den har tappat 12 minuter på ett dygn nu. En service hade nog varit på sin plats, men nu till min fråga: Kan jag helt utesluta att den blivit magnetiserad?
20241017_105317.jpg

Här har jag en trevlig gammal ryss, men med tidshållning som en tvättmaskin. Den har tappat 12 minuter på ett dygn nu. En service hade nog varit på sin plats, men nu till min fråga: Kan jag helt utesluta att den blivit magnetiserad?
20241017_105317.jpg
Helt kan man nog inte utesluta det, men jag skulle säga att det är ofantligt mycket mer sannolikt att den är torr och skitig och behöver servas. När den är magnetiserad är det framförallt spiralen som drabbas, och det får det att gå fortare snarare än långsammare. (Men det ena utesluter inte det andra förstås.)

Helt kan man nog inte utesluta det, men jag skulle säga att det är ofantligt mycket mer sannolikt att den är torr och skitig och behöver servas. När den är magnetiserad är det framförallt spiralen som drabbas, och det får det att gå fortare snarare än långsammare. (Men det ena utesluter inte det andra förstås.)
Ja jag har levt i tron att den ska gå fortare om den är magnetiserad men är i ärlighetens namn osäker

Jag har en Georg Jensen Koppel märkt 1318. Gissningsvis från mitten av 90-talet. Mer affektion än värde troligtvis. Det sitter ett quartzverk i den. Den har inte använts de senaste 25 åren vilket gör att status är lite oklar. Räcker det med nytt batteri eller behöver man titta på verket? I sådana fall var gör jag det prisvärt i Stockholm? Öppnar gärna inte själv då den är i 18k och jag saknar verktyg.

Vet inte om det är rätt plats att ställa denna fråga men jag provar. Numera får ju polisen beslagta bilar, klockor och andra föremål som de misstänker härrör från brottslig verksamhet. Hur förverkas dessa prylar sedan? (Det är inte Kronofogden som förverkar egendomen).

Vet inte om det är rätt plats att ställa denna fråga men jag provar. Numera får ju polisen beslagta bilar, klockor och andra föremål som de misstänker härrör från brottslig verksamhet. Hur förverkas dessa prylar sedan? (Det är inte Kronofogden som förverkar egendomen).
Staten tar över ägandet, alltså förverkandet. Sen antar att man säljer det via typ kronofogden.

Staten tar över ägandet, alltså förverkandet. Sen antar att man säljer det via typ kronofogden.
Tack för svar. Men Kronofogden säger att de inte har fått i uppdrag att sälja prylarna som kommer från polisens nya "verktyg".
Mig veterligen finns ju ingen annan myndighet som skulle kunna passa för uppdraget. Om inte polisen själv har tänkt att auktionera ut prylarna, vilket jag inte tror.

Jag har en Georg Jensen Koppel märkt 1318. Gissningsvis från mitten av 90-talet. Mer affektion än värde troligtvis. Det sitter ett quartzverk i den. Den har inte använts de senaste 25 åren vilket gör att status är lite oklar. Räcker det med nytt batteri eller behöver man titta på verket? I sådana fall var gör jag det prisvärt i Stockholm? Öppnar gärna inte själv då den är i 18k och jag saknar verktyg.
Uppdaterar med att jag blev uppringd av butiken på Biblioteksgatan efter en förfrågan dit. Tydligen kör de med kostnadsfritt prisförslag. Klockan behövde skickas till Danmark. Återkommer när jag vet hur det gick. Uppskattad tid cirka 2-3 månader.

Hej på er,

Finns det några butiker i Stockholm som säljer vintage Rolex? Är nämligen på jakt efter min första vintage och jag hade föredragit att besöka en butik snarare än att beställa från nätet.

Tack på förhand!

Hej på er,

Finns det några butiker i Stockholm som säljer vintage Rolex? Är nämligen på jakt efter min första vintage och jag hade föredragit att besöka en butik snarare än att beställa från nätet.

Tack på förhand!

Det vi har är väl Luxury Watches på Grev Turegatan eller Kaplans på Biblioteksgatan.
Kaplans är ju ett auktionshus men säljer rakt av också, men det bästa är deras auktioner där man kan klämma och känna på grejerna innan bud.

Researchar en Ingersoll IN1917. Har tydligen en automatisk rörelse; "caliber 427".
Ingersoll använder enl uppgift numera rörelser från antingen Miyota eller kinesiska.

Får inga träffar på kaliber 427 från Miyota, eller nåt kinesiskt heller.

Vet nån mer om rörelsen?

TPF!

Hej alla!
Jag har en Seiko Chronograph 1/100 Sec, Sports 150.
7T59-6A00 / 1D2098.

Den släpar ca 5min fel per timme så jag gjorde en service förfrågan hos Urbrev.
Jag får till svar att dom inte kan få tag på reservdelar och kan på så vis inte serva klockan. När jag frågar vad som måste bytas säger dom: bla. Ett kretskort. ?
Min fråga är nu om någon expert här inne kan hjälpa mig vidare i detta ärende?
Tack på förhand!

Bilagor

• 1000003444.png
    1000003444.png
    599.7 KB · Visningar: 2
  • 1000003426.jpg
    1000003426.jpg
    336.6 KB · Visningar: 2
Tillbaka
Topp