• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

20160412_172549.jpg
20160412_172513.jpg
20160412_172448.jpg
Har en kompis vars farmor gått bort och hon hittade dom här klockorna i en byrå, är det något av ( penga ) värde?

Har en gammal Tissot Seastar Quartz i (troligtvis) guld som morfar fick i pension från sitt jobb 1982. Klockan ser ut att vara i mer eller mindre nyskick men den går inte. Vet bara att det inte är batteriet som är felet.

Är det hutlöst dyrt att laga en sådan här eller är det ett relativt billigt och enkelt jobb för en duktig urmakare? Klockan ska inte säljas utan finnas kvar i min egna samling då det sentimentala värdet är ganska högt!

Har en gammal Tissot Seastar Quartz i (troligtvis) guld som morfar fick i pension från sitt jobb 1982. Klockan ser ut att vara i mer eller mindre nyskick men den går inte. Vet bara att det inte är batteriet som är felet.

Är det hutlöst dyrt att laga en sådan här eller är det ett relativt billigt och enkelt jobb för en duktig urmakare? Klockan ska inte säljas utan finnas kvar i min egna samling då det sentimentala värdet är ganska högt!
Är nog svårt och svara på då vi ej vet vad som är fel, men du kan ju alltid ta den till urmakare för en koll? Då får du nog ett mer exakt kostnadsförslag :)

20160412_172549.jpg
20160412_172513.jpg
20160412_172448.jpg
Har en kompis vars farmor gått bort och hon hittade dom här klockorna i en byrå, är det något av ( penga ) värde?
Någon hundralapp stycket. Jag köpte en fullt fungerande stål-Lagonda för en hundralapp här på forumet, så rik på att sälja dom blir man inte. Men de var fräcka :) Snyggt med ringar på tavlan och röd visare!

Beställde en klocka från seiyajapan för cirka 2 veckor sedan, har fått hem varan och är jättenöjd. Dock har jag för mig att det ska tillkomma moms och tull men jag har ännu inte fått någon faktura på detdet. Innebär detta att jag slipper det eller att finns det fortfarande chans att den dyker upp. Någon som kan svara på det, skulle verkligen uppskattas :)

Funderar på att köpa mig min första riktiga klocka, en Tudor Black bay ( i någon av utföranden) men det känns som väldigt många flippar den klockan otroligt snabbt efter inköp. Bör jag spara 20k ish till och köpa mig en Omega Speedmaster proff eller liknande istället?

Har aldrig förstått varför folk köper Tudor, känns ju mest som en budget-Rolex för de som inte har råd med den äkta varan. Kanske därför de säljs vidare så snabbt...

Funderar på att köpa mig min första riktiga klocka, en Tudor Black bay ( i någon av utföranden) men det känns som väldigt många flippar den klockan otroligt snabbt efter inköp. Bör jag spara 20k ish till och köpa mig en Omega Speedmaster proff eller liknande istället?

Angående val av klocka så kan jag inte säga något om Tudor black bay då jag aldrig har haft någon. Det jag kan säga är att jag är otroligt nöjd med min Speedmaster och jag skulle vilja säga att den är en keeper.

Varför behöver du spara 20k till? Om du har råd med en Tudor black bay har du väl råd men en Speedmaster professional? Ligger inte de ungefär lika prismässigt? Det ska väl i och för sig sägas att jag har ganska dålig koll på tudor/rolex priser men enligt en snabb sökning verkade black bay ligga runt 20-25' (beg). Speedmaster pro burkar ligga runt 22-25' (nyare beg) och nypriserna startar från ca 29-30' från gråhandlare.

Angående val av klocka så kan jag inte säga något om Tudor black bay då jag aldrig har haft någon. Det jag kan säga är att jag är otroligt nöjd med min Speedmaster och jag skulle vilja säga att den är en keeper.

Varför behöver du spara 20k till? Om du har råd med en Tudor black bay har du väl råd men en Speedmaster professional? Ligger inte de ungefär lika prismässigt? Det ska väl i och för sig sägas att jag har ganska dålig koll på tudor/rolex priser men enligt en snabb sökning verkade black bay ligga runt 20-25' (beg). Speedmaster pro burkar ligga runt 22-25' (nyare beg) och nypriserna startar från ca 29-30' från gråhandlare.

Dom Speedmaster jag kan hitta hos ad ligger på runt 40k?
Eller ja Speedmaster racing ligger på runt 30.
Tudor på 31k ny!
Då jag ska köpa min första riktiga så tänkte jag köp en ny, tills jag är lite mer insatt och kan kolla på begagnade .

Tips på gråhandlare där dom finns för 29-30! :)

Senast ändrad:
Dom Speedmaster jag kan hitta hos ad ligger på runt 40k?
Eller ja Speedmaster racing ligger på runt 30.
Tudor på 31k ny!
Då jag ska köpa min första riktiga så tänkte jag köp en ny, tills jag är lite mer insatt och kan kolla på begagnade .

Tips på gråhandlare där dom finns för 29-30! :)

På chrono24 finns det mängder från ca 28000kr. Tänkt dock på att "köpa säljaren" och gör research så att det är en seriös handlare.
http://www.chrono24.se/omega/speedm...=false&sortorder=1&usedOrNew=new&watchTypes=U

Ett annat alternativ är att köpa från någon av de svenska gråhandlarna, dock lite dyrare än sina europeiska motsvarigheter.

Mywatch.nu
http://www.mywatch.nu/omega-speedmaster-61

Uret.se
http://www.uret.se/omega-speedmaster-professional-first-man-on-moon-svart-stal-o42-p-334.html

Båda dessa är pålitliga.

Antar att du har koll på refnr. men den du vill ha är 311.30.42.30.01.005, förutsatt att du vill ha den klassiska månklockan med hesalit glas, manuellt urverk.

Finns det något namn för klocksjukan?!

Ju mer jag tittar efter min första "riktiga" klocka, desto osäkrare blir jag :nailbiting:
Spelar nog inte någon roll vilken du köper, du kommer att tröttna tillslut och sukta efter något annat ;). Har några klockor som jag har tänkt att dessa kommer jag aldrig att göra mig av med men så slutar man att använda dem och helt enkelt tröttnar. Så letar man efter nått annat och vips så har man några klockor till salu för att finansiera sitt nya köp, finns ingen ände påt! Enda botemedlet är att sluta hänga på detta forum :(

Är ju fortfarande novis inom klockor men vill lära mig mer! Har några fågor angående hur man beskriver en beggad klockas skick. Man pratar om dings och hairlines mm, kan nån förklara för mig hur dessa ser ut samt övriga beskrivningar av en klockas skick.
Tack på förhand :)

Eftersom jag är för feg för att starta en tråd gör jag såhär:
Söker en sport/dress klocka med mörk urtavla och bra kvalité på länk, lite åt Omega AT-hållet. Gärna något kul märke och ej vintage. ;)
Budget: Under 20 k.

Vad rekommenderas?

Eftersom jag är för feg för att starta en tråd gör jag såhär:
Söker en sport/dress klocka med mörk urtavla och bra kvalité på länk, lite åt Omega AT-hållet. Gärna något kul märke och ej vintage. ;)
Budget: Under 20 k.

Vad rekommenderas?
Sjöö Sandström Royal Steel. Finns i 37 & 41 mm. Min röst faller på 37 mm som sport/dressare.
Royal_Steel_Classic.jpg

Tillbaka
Topp