• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Classe eller feltema fixar! Detta verktyg ska ALLA ha hemma eller i garaget!

Finns 3 prisklasser, denna billigast:
http://m.clasohlson.com/se/Håltång/40-8321

Två på feltema varav denna billigast:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Haltang-2000016792/

Antagligen billigare än tjänsten kostar, sen kan du använda det till skärp och allt möjligt. Investering för livet ;)
Har du någon erfarenhet av dessa personligen? Tänkte ifall du kan rekommendera någon?

• Like
Reactions: JLW
Har fått nya hål i bandet och det blev bra, nu till nästa fråga. Kan man korta läderband snyggt på egen hand? På nato är det ju bara att klippa och elda lite så är saken biff, men hur gör man med läder?

• Like
Har fått nya hål i bandet och det blev bra, nu till nästa fråga. Kan man korta läderband snyggt på egen hand? På nato är det ju bara att klippa och elda lite så är saken biff, men hur gör man med läder?
Passande radie från en 1-5-10 krona och klipp med en köttig sax (precis som med Nato) sen kör du liknande färgad skokräm och mättar kanten med alt. bränner den om den är bränd/svart innan!

För mycket fritid bara ;) lägg upp bild på resultatet sen!
Jag intalade mig att bandet ev skulle funka till min Sub-c, men inte helt oväntat blev det en kraftig diss:banghead:
Eftersom jag har 22 eller 18 mm på övriga klockor i samlingen lär detta band få samla damm på obestämd tid...
Tror dock canvas skulle funka fint, så det får nog bli nästa köp istället.

• Like
Jag intalade mig att bandet ev skulle funka till min Sub-c, men inte helt oväntat blev det en kraftig diss:banghead:
Eftersom jag har 22 eller 18 mm på övriga klockor i samlingen lär detta band få samla damm på obestämd tid...
Tror dock canvas skulle funka fint, så det får nog bli nästa köp istället.
Segt :( Canvas brukar passa fint, lite mer army liksom. Kolla SubC Nato tråden, finns bilder på canvas där också!

Nån som har en hum om va denna kan vara värd ?
Har ingen koll alls känner mig helt lost ..

image.jpeg

Hoppas jag är rätt ute!
Jag letar efter någon sida som säljer gummiarmband som passar enligt bild.
Tacksam för svar.

Bilagor

• Screenshot_20160520-143405.png
    Screenshot_20160520-143405.png
    173.8 KB · Visningar: 43
En handlare på Chrono24 jag haft kontakt med angående en Rolex submariner svarar att hans "office" har utfört service på klockan. Det är alltså inte någon AD. Det bör vara en affär man backar ur ifrån, väl?

Hej söker hjälp med del till Longines !
Spiralen/Hairspring är kass.
IMG_20160522_104026.jpg

Har kollat Ebay och googlat men hittar ej delen, och hittar bara donator verk i USA. Det blir dyrt med frakt och avgifter.
Fakta om verk:
Cal. 10.68N även sett benämning 10L.
Bild på klockan.
IMG_20160522_103603.jpg

Och är jag i fel forum så hänvisa mig till rätt.
Ha det gott/ Ola

Hej söker hjälp med del till Longines !
Spiralen/Hairspring är kass.
IMG_20160522_104026.jpg

Har kollat Ebay och googlat men hittar ej delen, och hittar bara donator verk i USA. Det blir dyrt med frakt och avgifter.
Fakta om verk:
Cal. 10.68N även sett benämning 10L.
Bild på klockan.
IMG_20160522_103603.jpg

Och är jag i fel forum så hänvisa mig till rätt.
Ha det gott/ Ola
Rekommenderar att du postar frågan i mulle meck tråden https://klocksnack.se/forums/hemslöjd-modd-och-fix.12/
Hoppas du får ordning på din fina klocka :)

En handlare på Chrono24 jag haft kontakt med angående en Rolex submariner svarar att hans "office" har utfört service på klockan. Det är alltså inte någon AD. Det bör vara en affär man backar ur ifrån, väl?
Problemet är att det kan betyda vad som helst att han själv (hans urmakare) utfört "servicen". Vissa gånger är det säker en bra service (dock utan Rolexgaranti för utfört arbete), men de flesta gångerna verkar det vara en titt på verket som räknas som service. Om du väljer att köpa, så räkna in möjligheten att du behöver kolla, och kanske serva igen).

@MJ24 , @Knugen , tack för det! Det var skönt att höra att jag inte behöver skrota affären helt!
Nu är det inte värre än att räkna med service och se över servicebehovet när jag får hem den. Samtidigt som det finns en chans att det inte behövs.

Vet inte om det finns en bättre tråd än denna när man vill ha tips med klockinköp. Vet att man även kan skapa egen tråd men känns så löjligt för ändå relativt korta/enkla frågor att göra det.

En kompis yngre bror tar studenten och jag har blivit ombedd att tipsa om några klockor de kan välja mellan att köpa åt honom. Budgeten är ganska tight, max 4000kr.
  • Inga subdials
  • Stålband (han vill ha ett färgat, dvs inte i stålfärg, även om jag absolut inte tycker det är en bra idé)
  • Helst matt finish
  • Diskret/ej flashig klocka, 36-42 mm
  • Small/liten boett
Vad skulle ni rekommendera? Jag tänker själv kanske SKX007/009, SARKX013/015 eller SARB033 från Seiko. Orient funkar ju det med kanske, dock knepigt pga leveranstid antar jag. Ni har säkert bättre koll än vad jag har hur som helst, ge mig lite tips! :D

Hej
Polaren har problem med sin klocka, skruvarna som håller länken ramlar alltid ut, spelar ingen roll hur hårt han skruvar in dom. Detta händer alltid efter några dagar eller veckor. Det är oftast bara en skruv eller två som lossnar.
Går det att fixa på något enkelt sätt?

Nästa klocka är tanken att bli en GMT en gång i tiden. Ett alternativ är den vad jag förstår numera prisrusade GMT Master II 16710. En fråga. När man kikar på exemplar, finns det nån praktisk anledning att tänka på vilken av tritium/luminova/superluminova-tavlorna som klockan har?

Tillbaka
Topp