• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Eftersom jag är för feg för att starta en tråd gör jag såhär:
Söker en sport/dress klocka med mörk urtavla och bra kvalité på länk, lite åt Omega AT-hållet. Gärna något kul märke och ej vintage. ;)
Budget: Under 20 k.

Vad rekommenderas?

Som Tissoter skrev har Longines en del (bland annat så finns Conquest med svart eller mörkblå tavla). Oris har ju även Artix Date med mörkblåa/svarta tavlor.
 
Vad menas med dubbel AR, vet att det betyder anti reflex men kan man ha det på 2 ställen?
Klockor med dubbel AR har det både på in- och utsidan vilket gör att AR:en blir ännu bättre och tavlan mer lättläst helt enkelt. En klocka med AR bara på utsidan blir även mer känslig för repor och skador på glaset då dessa framstår tydligare.
 
Är det någon som vet om guldet på mittenlänkarna på 116613 och den äldre 16613 är riktigt eller bara pläterat?
 
Antar att de syftar på "vrida upp" urverket. Trots att det är automatiskt kan man såklart vrida upp uret också :)
Jag har skruvad krona på mitt automatiska P9000 Panerai och det vrider jag aldrig upp fjädern på, bara ändrar datum och tiden. Det finns sannolikt olika varianter men det låter lite märkligt att man utvecklar ett självuppdragande verk som skruvas upp manuellt.
 
Jag har skruvad krona på mitt automatiska P9000 Panerai och det vrider jag aldrig upp fjädern på, bara ändrar datum och tiden. Det finns sannolikt olika varianter men det låter lite märkligt att man utvecklar ett självuppdragande verk som skruvas upp manuellt.
svinbra att skruva upp power reserven för fullt, då håller du igång den konstant. Kan va gött ifall man varvar med andra i lådan
 
svinbra att skruva upp power reserven för fullt, då håller du igång den konstant. Kan va gött ifall man varvar med andra i lådan
Eller bara vill "keep the watch running at its optimal performance" så kan en manuell uppvridning vara bra då och då enligt nedan länk:
http://www.bernardwatch.com/blog/why-is-it-important-to-wind-my-automatic-with-the-crown/

Men som du säger brukar jag också skruva upp klockor jag vet att jag kommer använda inom en snar framtid så det bara är att dra på sig dem vid tillfälle.
 
Orkar inte starta en egen tråd.. Är det någon som vet hur det är på lite äldre 5 siffriga subs gällande datumbubblan? Den är inte alls lika lätt att läsa som på min SubC, varför har den inte AR? Klockan ifråga är min 16613, även bakgrunden på datumen är champagnefärgad? Har googlat lite bilder och tydligen verkar alla 16613 vara så, kan man på något vis göra datumen mer synligt genom att byta glas?
 
Orkar inte starta en egen tråd.. Är det någon som vet hur det är på lite äldre 5 siffriga subs gällande datumbubblan? Den är inte alls lika lätt att läsa som på min SubC, varför har den inte AR? Klockan ifråga är min 16613, även bakgrunden på datumen är champagnefärgad? Har googlat lite bilder och tydligen verkar alla 16613 vara så, kan man på något vis göra datumen mer synligt genom att byta glas?

Som jag förstår det är det bara AR bakom just bubblan. Gör du dig av med bubblan är den "renare" just där. Sett på bilder.

Så i så fall får du nog byta hela glaset till något med AR eller behandla just bakom bubblan.

Båda låter fel och jobbigt dock.
 
Hur är det egentligen möjligt att en automatisk klocka tickar hela tiden med hjälp av rörelse?
I en klocka med automatiskt verk fungerar det som så att energin som skapas när du har klockan på handleden får en viktad rotor att dra igång en drivfjäder. Det momentet motsvarar alltså uppdraget av en vanlig handjagad mekanisk klocka. Därav kommer gångreserven till, eftersom rörelserna genererar ett uppdrag. Typ, jag är inget proffs på att förklara direkt:p
 
Jag har en Rolex Datejust 116200 från maj 2012, bör tätheten på klockan ses över inför sommarens bad? :)
 
Har ett läderband som skulle behöva några extra hål för att passa bättre på handleden. Vart vänder jag mig för att få detta fixat? Urmakaren säljer ju band men har dem verktyg för just detta?
 
Har ett läderband som skulle behöva några extra hål för att passa bättre på handleden. Vart vänder jag mig för att få detta fixat? Urmakaren säljer ju band men har dem verktyg för just detta?
Classe eller feltema fixar! Detta verktyg ska ALLA ha hemma eller i garaget!

Finns 3 prisklasser, denna billigast:
http://m.clasohlson.com/se/Håltång/40-8321

Två på feltema varav denna billigast:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Haltang-2000016792/

Antagligen billigare än tjänsten kostar, sen kan du använda det till skärp och allt möjligt. Investering för livet ;)
 
Tillbaka
Topp