• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Tacksam för svar på denna fråga: Någon som ifall det går att montera en tavla från en 116234 i en 16234. Båda alltså datejust 36mm men från olika årtal?
 
Är det någon som vet om man bör trycktesta klockan (116710) under sin garantitid och om den skulle ta in vatten går det då på garantin?
Mvh Jonas
 
Vad är det för skillnad på Omegas "reduced" versioner mot vanliga? Finns i Speedmaster, men kanske även flera modeller.
 
Vad är det för skillnad på Omegas "reduced" versioner mot vanliga? Finns i Speedmaster, men kanske även flera modeller.
Speedy reduced är mindre. ;) Den har också ett annat urverk och kronografmodulen i den ska tydligen vara lite knepig att serva. Servicekostnader för en reduced kan därför vara lite högre än för pro-modellen. Reduced är automatisk också, pro är manuell.
 
En till fråga, skulle en automatiskt klocka fungera bra i rymden?
Moonwatch/Speedy är ju manull, av den anledningen tänker jag att det fungerar dåligt i rymden utan tyngdkraft med automatiska urverk.
Någon som vet mer?
 
En till fråga, skulle en automatiskt klocka fungera bra i rymden?
Moonwatch/Speedy är ju manull, av den anledningen tänker jag att det fungerar dåligt i rymden utan tyngdkraft med automatiska urverk.
Någon som vet mer?
Har testats med Seiko 6139, Pogue, under Skylabuppdragen på 70-talet. Fungerade utmärkt.
 
Är det någon som har ref på länken till GMT 16753 (tvåton) och vilka ändlänkar det ska vara till denna?
 
Känns som om jag kanske har missat något. Men är det inte så att Rolex Yacht Master bara är en missfärgad Submariner med sämre trycktålighet?
 
Klockor som är i nyskick men legat cirka 10-15 år, då dom inte motionerats kan jag tänka mig att dom mår sådär... Kan jag behöva räkna med en service i priset?
 
image.png

Vad betyder double reference?
 
Har en automatisk Tag Heuer från 2006 som nyligen är servad. Men redan innan och efter servicen, när klockan har varit liggandes en vecka eller så händer det att den inte går igång när jag vrider upp den manuellt utan jag måste "skaka" igång den eller bära den några minuter. Detta kanske sker en gång på tio, resterande nio startar den som vanligt efter 10-15 vrid. Är det något fel med den tro eller är detta naturligt då och då?
 
Kort fråga, har en ny Explorer 2. 1 månad gammal. Skruvade ut kronan nu på morgonen för att skruva upp den lite. Efter ett tag "hackar" den när jag skruvar. Betyder det att den är fullt uppskruvad eller har något annat hänt. Har inte känt det innan, den skruvar alltid upp mjukt annars?
 
Tillbaka
Topp