@Floduttern, @Breakout och @Echo Delta
Det här var ju faktiskt spännande. Angående att använde winder eller inte det vill säga. Jag trodde också att det var bättre att hålla klockan igång i en winder än att ha den still. Det verkar finnas lite skilda åsikter kring vad som är bäst. När jag snabbgooglade lite snubblade jag över ett uttalande från Peter Leeser (varit serviceansvarig hos Rob Engström) om att det skulle slita mer på klockan att hålla igång den i en winder och använda den väldigt sällan än att "starta upp och ställa rätt tiden" på en klocka som man använder sällan. Mer exakt i hans ord:
Jag är inte kunnig nog för att ha en bestämd egen åsikt, så när Breakout frågade om råd gav jag honom det som Peter Leeser hade gett. Nu är ju frågan hur mycket vikt man ska lägga vid hans ord. Han är ju bara en i ett hav av kunniga klockälskare. Tyckte ändock att det var spännande. Vad tänker/tror ni?"Det beror på hur du använder dina klockor. Om du använder en automatisk en dag i veckan, så skulle jag säga att det är bättre att strunta i windern. Likaså om du bara använder klockan några gånger om året. Om du däremot använder den varannan dag, så skulle jag säga att slitaget från att klockan ständigt går är att föredra framför slitaget från att dra upp och ställa om klockan 100 gånger om året."
Edit: Jag vill påpeka att jag inte på något sätt försöker kritisera era kunskaper angående vård av klockor, är bara genuint nyfiken på det hela, då jag själv inte är så kunnig inom området.
Bra svar! Som med nästan allt får man ta in olika åsikter och bilda sig någon uppfattning själv. Som nu.
Summeringen av Peters svar blir ju egentligen.
Använder 1 dag eller mindre under en tid: Inte winder
Använder 1 dag eller mer under en tid: Winder/använd den vanligt
@Breakout får känna efter lite själv, kan ju alltid vara så att den används mer under vissa säsongen än andra, och då kan en billigare winder för de perioderna vara bättre.