Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag anser att det bara är att skaka om klockan ett par varv, ta på sig klockan och se glad ut
Hahaha !Vet inte om det är sant men har hört att en person som gick in och snurrade igång sin Rolex på Rob E fick skallen provtryckt till 1000m av urmakarna där![]()
Så sant men nu har jag ett flertal klockor och använder i snitt klockorna var tredje vecka ungefär. Tanken var att jag ville slippa ställa datum och tid varje gång genom att hålla igång dem hela tiden på detta vis. Att sätta den på armen och skaka lite har jag gjort tidigare men då med extra jobbet att ställa datum/tid varje gång.Ligger det inte i sakens logik att automatiska urverk inte har någon spärr och bara går på "frihjul" vid fullt uppdragen fjäder ?
Jag anser att det bara är att skaka om klockan ett par varv, ta på sig klockan och se glad ut - Enda gången jag drar 15-20 vridningar på kronan är om klockan legat ett tag, annars är det där inget jag funderar på....och så ska det väl vara med automatare. Användarvänligt och bekymmerslöst !
Jag skulle rekommendera en exklusiv winder, finns ett flertal modeller och de lite dyrare är sjukt vackra.Så sant men nu har jag ett flertal klockor och använder i snitt klockorna var tredje vecka ungefär. Tanken var att jag ville slippa ställa datum och tid varje gång genom att hålla igång dem hela tiden på detta vis. Att sätta den på armen och skaka lite har jag gjort tidigare men då med extra jobbet att ställa datum/tid varje gång.
Tror ca 5000kr, ja kan köpa denVad är en lös Blancpain x71 länk i stål värd? finns ingen till salu just nu. nypris är ca 30KSEK men säger inte så mkt om marknadsvärdet.
Skick: nyskick (oklanderligt skick), full länk (alla länkbitar).
Jag är ingen juvelerare men jobbat nära den industrin tidigare så kan lite grundläggande om ädla stenar och metaller.Ni som har koll på diamaner och ädelstenar @Strindberg kanske?
Går det att gissa sig till ett ungefärligt pris på vad 8 baguettediamanter skulle kosta om de har storleken som ett genomsnittligt tavelindex?
Frågan är ställd lite knasigtNi som har koll på diamaner och ädelstenar @Strindberg kanske?
Går det att gissa sig till ett ungefärligt pris på vad 8 baguettediamanter skulle kosta om de har storleken som ett genomsnittligt tavelindex?
Frågan är ställd lite knasigt. Vill du köpa eller sälja?
Är det någon som pillat bort stenarna och vill bli rik så har denne gjort bort sig, små begagnade stenar är i princip värdelösa. Är det däremot någon som vill köpa så kan du/den få ett exakt pris av mig.
Kan kanske ha begagnade (måste kolla, baguetterna är ju ovanligare), då som sagt billigt.
Prismässigt på nytt så har @JLC helt rätt, men när det gäller så små stenar så tenderar skillnaderna i kvalitet påverka priset väldigt litet.
Vet du vad, jag har också varit sjukt sugen på att indexa en tavla!Haha, ja det saknades nog en hel del info i den ursprungliga frågeställningen
Jag har lekt med tanken att sätt diamanter på index på en Chronolink-tavla, den högra. Min undran är mest om det överhuvudtaget är realistiskt utifrån vad jag mentalt är beredd att lägga, så därav att jag mest är nyfiken i vilken härad det kan tänkas landa.
![]()
Vet du vad, jag har också varit sjukt sugen på att indexa en tavla!
Jag kollar upp hur vi löser det här billigast och bäst. Har du en uris som monterar? Jag tänker mig att jag fixar fram stenarna, infattade i lämpliga fattningar med "ben", så börjar vi där?
Aha. Jag återkommer via pm i ärendet!Jag tänkte kolla med Sjöö Sandström själva i sådana fall då jag vet att de har tillverkat liknande tavlor tidigare. Har ett annat alternativ också, men har inte ställt frågan än då det ännu har varit på fantasistadiet för mig![]()
Hej, vad är det för skillnad på "vanlig" jubilee länk och Super Jubilee som många skriver om här på forumet?
Är det bara att super jubilee är den nyare med solida mittlänkar?
ok, tack för info. trodde dold låsning på Rolex orginallänkar bara var för presidentlänkar i ädelmetall?Super jubilee:
- solida mittlänkar
- dold låsning
Jubilee:
- ihåliga mittlänkar
- "vanlig" låsning med mikrojustering
Och ja, Super jubilee är den nyare varianten.
Ingen orsak. Nej då, det finns på alla nyare (Super) Jubilee länkar.ok, tack för info. trodde dold låsning på Rolex orginallänkar bara var för presidentlänkar i ädelmetall?
Du ska nog fråga de riktiga rävarna med +5000 inlägg här på forumet för att vara säker men frågar du mig som ändå tradat ca 20 klockor här och varit med i drygt 3 år med snart 500 inlägg så anser jag personligen att plast är ovidkommande i frågan om fullset, dock inte när det gäller beskrivning av skick på själva klockan och priset.Anses en Submariner vara fullset om man inne har kvar skyddplast/tejpen som sitter på klockan? Påverkar detta värdet något?
Jag har en manuell panerai men vet ej
Hur många varv jag drar upp, kör på tills stopp. På en automat är det väl bara dra upp, finns ingen risk att vrida för mycket, ser dock inte varför man skulle behöva dra upp en automat fullt.
Anses en Submariner vara fullset om man inne har kvar skyddplast/tejpen som sitter på klockan? Påverkar detta värdet något?
Anses en Submariner vara fullset om man inne har kvar skyddplast/tejpen som sitter på klockan? Påverkar detta värdet något?
Fenomenalt, tack för snabbt och utförligt svar.Full set är enligt 95% box och papper, eventuellt taggar från försäljning. Taggar, extra plast, vridringsskydd etc är inget som normalt anses vara full set, och i mitt tycke bara rejält skitnödigt att begära mer för vid försäljning. Framförallt vridringsskyddet, då dessa inte är krav på att kunden ens ska få och många butiker slänger dessa/Använder dem själva vid skickningar av reparationer.
De är billiga på närmaste AD, ca 5300 kr och då är de nya och montering ingår.Tjena!
Hjälper en vän med att hitta en blå urtavla till Yachtmaster 16622. Någon som vet var han kan komma billigt undan? Mvh![]()