• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Om kronan på ett manuellt ur är trögt, både vid uppdragning och visarinställning, vad göra?

Misstänker att urmakare behöver blandas in, men är det skadligt att vrida upp/använda klockan när kronan är trög?
 

Måberg

Panerai
Vad kallas denna typ av länk, inte president väl..? Följde med en klocka jag köpte för ett tag sen och fick för mig att provmontera den på SKX'n nu, gjorde sig rätt bra i mitt tycke!

2017-03-15 23.59.33.jpg
 

Knypplarn

Cartier
Vad menas med "Medling har efterfrågas" på C24?

Står även: C24s supportteam kommer att ta kontakt med dig för att reda ut ärendet.

Har accepterat ett erbjudande och betalade klockan för två dagar sedan. Trusted Seller med Checkout. Är inte orolig för att köpa grisen i säcken utan mer nyfiken på vad detta kan betyda.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Vad menas med "Medling har efterfrågas" på C24?

Står även: C24s supportteam kommer att ta kontakt med dig för att reda ut ärendet.

Har accepterat ett erbjudande och betalade klockan för två dagar sedan. Trusted Seller med Checkout. Är inte orolig för att köpa grisen i säcken utan mer nyfiken på vad detta kan betyda.
Låter som en Google Translate-översättning på nåt engelskt uttryck. "Mediation requested?"
 

Knypplarn

Cartier
Låter som en Google Translate-översättning på nåt engelskt uttryck. "Mediation requested?"
Kan svara på min egen fråga. Fick mejl från C24 nu att säljaren inte kan leverera den betalade klockan. Känns väldigt oseriöst även om pengarna betalas tillbaka. Har tackat nej till två andra förslag på samma modell under tiden...
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Kan svara på min egen fråga. Fick mejl från C24 nu att säljaren inte kan leverera den betalade klockan. Känns väldigt oseriöst även om pengarna betalas tillbaka. Har tackat nej till två andra förslag på samma modell under tiden...
Tråkigt! Tyvärr många såna säljare på C24. "i lager" innebär snarare att den finns nånstans i handlarens nätverk.
 

Knypplarn

Cartier
Tråkigt! Tyvärr många såna säljare på C24. "i lager" innebär snarare att den finns nånstans i handlarens nätverk.
Absolut, tycker dock att förfarandet är klandervärt eftersom att det till en början tog x antal dagar för säljaren att komma med en offert. Kollar man inte tillgängligheten innan man svarar den potentiella kunden? Hade ju varit bra mycket enklare att få veta att klockan inte fanns i lager innan jag betalade.

Blir väl att göra en pudel på en av de säljare jag nobbade och är om de fortfarande vill göra affär.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En kompis har köpt en Junghans Quartz där visarna inte prickar index perfekt. Vid vissa positioner träffar den rätt, men överlag så missar den med en hårsmån.
Jag är 100% att jag har läst om andra som har råkat ut för detta, men minns inte i vilken tråd eller vilket/vilka märken det berörde.

Så är det någon som sitter inne på svar om det är så att det går att åtgärda skulle jag bli tacksam. Eller är rekommendationen att han skickar tillbaka och ber om en ny klocka?
 
Ok kanske en hjärndöd fråga nu, men på ett grovt UNGEFÄR hur pass känslig är en vintage TT jubilee för stretch? (Hur långt är ett snöre?) sterchar den bara nån med en stor hand försöker sätta på sig klockan och på så vis "spänner" ut länken lite hårt?
 

Herr Melander

Breitling
Hej, köpte en Seiko Padi hos Klockmaster Falkenberg i lördags, fick en vit seikolåda dvs ingen sån där fin prospex, inget cert..
Kommer dom lite olika eller? Tänker om det har någon betydelse om något händer med klockan eller om man vill sälja vidare.
Konstiga frågor från en nybörjare kanske..
IMG_2852.JPG IMG_2853.JPG
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Hej, köpte en Seiko Padi hos Klockmaster Falkenberg i lördags, fick en vit seikolåda dvs ingen sån där fin prospex, inget cert..
Kommer dom lite olika eller? Tänker om det har någon betydelse om något händer med klockan eller om man vill sälja vidare.
Konstiga frågor från en nybörjare kanske..
IMG_2852.JPG IMG_2853.JPG

Nej det är fel. Är dom AD? Om ja, gå tillbaka.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Halloj!
Har bytt lite batterier på mina quartz klockor och allt gick lätt och smidigt. Förutom när jag skulle trycka dit locket på en av klockorna. Hur mycket jag än trycker så klickar inte locket.. Har testat att plocka bort packningen och trycka dit locket men det funkar inte heller. Hur löser jag detta?
20170420_191411.jpg

Edit: Det löste sig... 1492709457168-1587565303.jpg
 
Senast ändrad:

Stbg

Omega
Hej,

Såvitt jag har förstått det så tillverkades inte gmt 16760 med svart insert. Passar alla gmt inserts till alla referenser så att jag kan köpa ett insert från en helt annan referens?
 

Prejudikat

Breitling
Hej,
Är relativt ny inom den här sfären och har i dagarna beställt en dykare från Certina. Har nu några frågor, förmodligen dumma sådana men det får ni ha överseende med ;-)

Då det är en automatare undrar jag i vilka situationer jag bör undvika att bära den?

Kan jag bära klockan:
Löpträna?
Handdiska?
Spela tennis och golf?
Bastu?
Jacuzzi?

Allt gott!
 

Stbg

Omega
Hej,
Är relativt ny inom den här sfären och har i dagarna beställt en dykare från Certina. Har nu några frågor, förmodligen dumma sådana men det får ni ha överseende med ;-)

Då det är en automatare undrar jag i vilka situationer jag bör undvika att bära den?

Kan jag bära klockan:
Löpträna?
Handdiska?
Spela tennis och golf?
Bastu?
Jacuzzi?

Allt gott!

Välkommen!

Iom. att det är ett nytt dykarur behöver du inte oroa dig för vatten på ett par år (då du bör byta packningar). Vissa väljer att t.ex. inte spela golf pga. stötarna. I min värld är det dock extremt subjektivt och handlar mest om hur man ser på sin klocka. Antingen som ett bruksföremål eller något som hör hemma på ett museum.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Hej,
Är relativt ny inom den här sfären och har i dagarna beställt en dykare från Certina. Har nu några frågor, förmodligen dumma sådana men det får ni ha överseende med ;-)

Då det är en automatare undrar jag i vilka situationer jag bör undvika att bära den?

Kan jag bära klockan:
Löpträna?
Handdiska?
Spela tennis och golf?
Bastu?
Jacuzzi?

Allt gott!
Gör allt det och mer därtill.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hej,
Är relativt ny inom den här sfären och har i dagarna beställt en dykare från Certina. Har nu några frågor, förmodligen dumma sådana men det får ni ha överseende med ;-)

Då det är en automatare undrar jag i vilka situationer jag bör undvika att bära den?

Kan jag bära klockan:
Löpträna?
Handdiska?
Spela tennis och golf?
Bastu?
Jacuzzi?

Allt gott!
You got to love your watch, gör ALLT!
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som vet vilken storlek på verktyg jag behöver till en date 15200? Det jag hade sen tidigare passar inte :(
 

klocknajs

Breitling
Hello!
Har kikat runt en hel del men inte lyckats hitta detta på forumet. Länka gärna om det redan finns!
Nu till min newbie-fråga;
Varför tickar en automatisk klocka fram med massa "små tick" så den ser svepande ut? Vore det inte mer naturligt att den sveper fram helt och hållet, dvs. jämn sveprörelse utan tick?
Tack på förhand!
/Kn
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hello!
Har kikat runt en hel del men inte lyckats hitta detta på forumet. Länka gärna om det redan finns!
Nu till min newbie-fråga;
Varför tickar en automatisk klocka fram med massa "små tick" så den ser svepande ut? Vore det inte mer naturligt att den sveper fram helt och hållet, dvs. jämn sveprörelse utan tick?
Tack på förhand!
/Kn
Nu är jag ingen urmakare, men antar kugghjulen inuti urverket (som visarna är monterade på) inte heller har en "jämn" gång...?
 
Hello!
Har kikat runt en hel del men inte lyckats hitta detta på forumet. Länka gärna om det redan finns!
Nu till min newbie-fråga;
Varför tickar en automatisk klocka fram med massa "små tick" så den ser svepande ut? Vore det inte mer naturligt att den sveper fram helt och hållet, dvs. jämn sveprörelse utan tick?
Tack på förhand!
/Kn
qftncw.gif

Allt handlar väl om urverkets frekvens.
En högre frekvens innebär fler hopp per sekund, och ser därmed mer flytande ut.
 
Topp